Nejznámější z automobilových soutěží, které se konají v pouštích, je slavná Rallye Paříž - Dakar. Není však jediným maratonským závodem o délce několika tisíc kilometrů. V kalendáři Mezinárodní automobilové federace FIA je pro rok 2000 zapsáno celkem devět rallye v rámci světového poháru cross country a dalších osm samostatných závodů.
Nejen v Africe
Většina z těchto rallye se koná v Africe, ale výjimkou nejsou ani závody ve Španělsku a Portugalsku. Rallye Paříž - Dakar patří k nejdelším. V posledních letech se délka tohoto závodu ustálila okolo osmi a půl tisíce kilometrů. Nejdelší ročník této rallye se startem v Paříži v roce 1993 měřil dokonce 14 500 km. Trasa závodu však nedovedla jezdce do cíle v Dakaru, ale na nejjižnější cíp afrického kontinentu, do Kapského Města v Jihoafrické republice.
Rozdílné trasy
Délka závodu není pro každou posádku úplně stejná, protože se jede otevřenou krajinou, nikoli po silnici. Mnoho posádek na trase zabloudí, takže skutečná vzdálenost může být o několik desítek až stovek kilometrů delší. Ročník 2000 slavné rallye zahájila 27. prosince 1999 technická přejímka vozů v Paříži. Prolog v hlavním městě Francie se jel 29. prosince a ostrý start byl až 6. ledna 2000.
Dakar není cíl, ale start
Závod tentokrát začíná v Dakaru. Automobily se do Afriky přesunou lodí. Cíl je v egyptské Káhiře, kam posádky dorazí podle plánu 23. ledna. Rallye tedy startuje na západním pobřeží severní Afriky a jezdci s doprovodem projedou přes celou Saharu - od Atlantského oceánu až k Rudému moři na severovýchodě Afriky.
Kategorie dálkových soutěží
Světový pohár FIA v cross country rallye je vypsán pro pět kategorií, čtyři z nich tvoří dvoustopá vozidla, tedy automobily, pátou jsou motocykly. Auta závodí v kategoriích T1, T2, T3 a T4.
Kategorie T1 - sériové vozy
Kategorie T1 znamená, že spolu soutěží posádky v sériových vozech pro cross country, kterým také říkáme "off roady" neboli terénní vozidla. Všechna auta mají samozřejmě pohon čtyř kol a to, že jsou sériová, dokládá nejméně tisíc vyrobených stejných exemplářů.
Kategorie T2 - sériové speciály
Kategorie T2 přivádí na start upravená sériová vozidla. Rozsah úprav je dán podrobnostmi v pravidlech a týká se jak zvýšeného výkonu motorů, tak i zkvalitnění podvozků. Kategorie T1 a T2 se dále dělí na soutěž vozů s benzinovými a s naftovými motory.
Kategorie T3 - speciály
Kategorie T3 patří speciálním cross country vozidlům, přičemž se dále dělí na skupinu aut s pohonem všech kol s benzinovým nebo naftovým motorem, a na skupinu speciálů s pohonem pouze dvou kol (je jedno, jestli se v jejich motorech spaluje nafta nebo benzin).
Kategorie T4 - kamiony
Kategorie T4 je vyhrazena nákladním vozidlům těžším než 3,5 tuny. Také tato kategorie má tři skupiny, u kterých se rozlišuje, zda jde o pohon všech čtyř, nebo dokonce šesti či osmi kol. Při zařazování do skupiny hraje roli i to, zda je motor umístěn před nebo za přední nápravou.
Motocykly
Motocykly se také dělí do tří základních skupin. Každá z nich má několik dalších podskupin, takže celkový počet klasifikovaných tříd motocyklů je jedenáct! Kritéria jednotlivých tříd jsou popsána v mnohastránkových pravidlech. Jejich plné znění lze najít na internetové adrese http://www.dakar.com.
CROSS COUNTRY 2000
Kalendář Světového poháru FIA v Cross Country Rallye 2000 29. 12. 1999 Paris - Dakar - Cairo (Paříž - Dakar - Káhira) 23. 3. Italian Baja (Itálie) 14. 4. Rallye International de Tunisie (Tunisko) 3. 6. Rallye Atlas (pořadatel Francie, trasa v severní Africe) 23. 6. Baja Telecel 2000 (Portugalsko) 13. 7. Baja Espana Movistar (Španělsko) 27. 7. Master Rallye (Paříž - Peking) 18. 9. Por Las Pampas (Argentina) 30. 10. UAE Desert Challenge (Spojené arabské emiráty)
TROCHA ČÍSEL
Co je potřeba k organizaci závodu Paříž - Dakar - Káhira
22 letadel, 8 vrtulníků, 23 vozidel organizátorů, 16 nákladních aut organizátorů, 153 tun jídla, 1 mobilní kuchyň a 1 mrazák, které jsou dopravovány letadlem, 12 pecí, 6 obřích hrnců, téměř 1500 lidí provázejících závod, 2 miliony litrů paliva.