Tisíce kilometrů pouští

Sdílej
 
Mračna prachu se zvedají za koly strojů řítících se nehostinnou, přesto však krásnou krajinou - horký vzduch je cítit vůní spáleného benzinu, nafty i oleje.

Nejznámější z automobilových soutěží, které se konají v pouštích, je slavná Rallye Paříž - Dakar. Není však jediným maratonským závodem o délce několika tisíc kilometrů. V kalendáři Mezinárodní automobilové federace FIA je pro rok 2000 zapsáno celkem devět rallye v rámci světového poháru cross country a dalších osm samostatných závodů.

Nejen v Africe

Většina z těchto rallye se koná v Africe, ale výjimkou nejsou ani závody ve Španělsku a Portugalsku. Rallye Paříž - Dakar patří k nejdelším. V posledních letech se délka tohoto závodu ustálila okolo osmi a půl tisíce kilometrů. Nejdelší ročník této rallye se startem v Paříži v roce 1993 měřil dokonce 14 500 km. Trasa závodu však nedovedla jezdce do cíle v Dakaru, ale na nejjižnější cíp afrického kontinentu, do Kapského Města v Jihoafrické republice.

Rozdílné trasy

Kategorie T4Délka závodu není pro každou posádku úplně stejná, protože se jede otevřenou krajinou, nikoli po silnici. Mnoho posádek na trase zabloudí, takže skutečná vzdálenost může být o několik desítek až stovek kilometrů delší. Ročník 2000 slavné rallye zahájila 27. prosince 1999 technická přejímka vozů v Paříži. Prolog v hlavním městě Francie se jel 29. prosince a ostrý start byl až 6. ledna 2000.

Dakar není cíl, ale start

Závod tentokrát začíná v Dakaru. Automobily se do Afriky přesunou lodí. Cíl je v egyptské Káhiře, kam posádky dorazí podle plánu 23. ledna. Rallye tedy startuje na západním pobřeží severní Afriky a jezdci s doprovodem projedou přes celou Saharu - od Atlantského oceánu až k Rudému moři na severovýchodě Afriky.

Kategorie dálkových soutěží

Kategorie T1, T2Světový pohár FIA v cross country rallye je vypsán pro pět kategorií, čtyři z nich tvoří dvoustopá vozidla, tedy automobily, pátou jsou motocykly. Auta závodí v kategoriích T1, T2, T3 a T4.

Kategorie T1 - sériové vozy

Kategorie T1 znamená, že spolu soutěží posádky v sériových vozech pro cross country, kterým také říkáme "off roady" neboli terénní vozidla. Všechna auta mají samozřejmě pohon čtyř kol a to, že jsou sériová, dokládá nejméně tisíc vyrobených stejných exemplářů.

Kategorie T2 - sériové speciály

Kategorie T3Kategorie T2 přivádí na start upravená sériová vozidla. Rozsah úprav je dán podrobnostmi v pravidlech a týká se jak zvýšeného výkonu motorů, tak i zkvalitnění podvozků. Kategorie T1 a T2 se dále dělí na soutěž vozů s benzinovými a s naftovými motory.

Kategorie T3 - speciály

Kategorie T3 patří speciálním cross country vozidlům, přičemž se dále dělí na skupinu aut s pohonem všech kol s benzinovým nebo naftovým motorem, a na skupinu speciálů s pohonem pouze dvou kol (je jedno, jestli se v jejich motorech spaluje nafta nebo benzin).

Kategorie T4 - kamiony

Kategorie motocyklůKategorie T4 je vyhrazena nákladním vozidlům těžším než 3,5 tuny. Také tato kategorie má tři skupiny, u kterých se rozlišuje, zda jde o pohon všech čtyř, nebo dokonce šesti či osmi kol. Při zařazování do skupiny hraje roli i to, zda je motor umístěn před nebo za přední nápravou.

Motocykly

Motocykly se také dělí do tří základních skupin. Každá z nich má několik dalších podskupin, takže celkový počet klasifikovaných tříd motocyklů je jedenáct! Kritéria jednotlivých tříd jsou popsána v mnohastránkových pravidlech. Jejich plné znění lze najít na internetové adrese http://www.dakar.com.

CROSS COUNTRY 2000

Kalendář Světového poháru FIA v Cross Country Rallye 2000 29. 12. 1999 Paris - Dakar - Cairo (Paříž - Dakar - Káhira) 23. 3. Italian Baja (Itálie) 14. 4. Rallye International de Tunisie (Tunisko) 3. 6. Rallye Atlas (pořadatel Francie, trasa v severní Africe) 23. 6. Baja Telecel 2000 (Portugalsko) 13. 7. Baja Espana Movistar (Španělsko) 27. 7. Master Rallye (Paříž - Peking) 18. 9. Por Las Pampas (Argentina) 30. 10. UAE Desert Challenge (Spojené arabské emiráty)

TROCHA ČÍSEL

Co je potřeba k organizaci závodu Paříž - Dakar - Káhira

22 letadel, 8 vrtulníků, 23 vozidel organizátorů, 16 nákladních aut organizátorů, 153 tun jídla, 1 mobilní kuchyň a 1 mrazák, které jsou dopravovány letadlem, 12 pecí, 6 obřích hrnců, téměř 1500 lidí provázejících závod, 2 miliony litrů paliva.