Hbitější než formule 1

Sdílej
 
Když se řekne motokára, většina lidí si představí přízemní VOZÍTKO , které se bezpečnou rychlostí pohybuje po závodní dráze. Proto je KARTING obecně považován spíš za přípravku pro AUTOSPORTY než za samostatnou sportovní disciplínu. Ovšem jen málokdo ví, že motokára s motorem o obsahu 125 ccm má větší ZRYCHLENÍ z nuly na sto než vozy formule 1.

OSMILETÍ PILOTI NA OKRUHU

Foto
Když se řekne motokára, většina lidí si představí přízemní VOZÍTKO , které se bezpečnou rychlostí pohybuje po závodní dráze. Proto je KARTING obecně považován spíš za přípravku pro AUTOSPORTY než za samostatnou sportovní disciplínu. Ovšem jen málokdo ví, že motokára s motorem o obsahu 125 ccm má větší ZRYCHLENÍ z nuly na sto než vozy formule 1.

MOTOKÁRY NA INTERNETU
B udete-li pátrat po motokárách na českém internetu, moc úspěchů nečekejte. Jediná kvalitní česká stránka, na kterou jsem narazil, zní prostě www.motokary.cz. Je to stránka jedné z nejvýznamnějších osobností českého kartingu - Josefa Kališe, který vede závodní tým JOKA Racing team s mnoha mistry ve svém středu. Na stránce najdete také seznam půjčoven motokár a odkazy na zahraniční kartingové weby.

Foto
Motokára je snad nejjednodušší stroj poháněný spalovacím motorem, se kterým se oficiálně závodí. V trubkovém rámu je usazena laminátová sedačka, motor ženoucí zadní nápravu pomocí řetězového převodu, palivová nádrž, přímé řízení, kotoučové brzdy a plastové nárazníky. Žádné pérování, žádná převodovka, posilovač řízení ani brzd. Stroj má tak velmi nízkou hmotnost, a proto může podávat vysoké výkony i s relativně malým motorem. Také nízká konstrukce, ve které jezdec sedí pár centimetrů nad zemí, a speciální pneumatiky mají na jedinečné jízdní vlastnosti velký vliv.
TŘÍDY MOTOKÁR
Závody motokár jsou rozděleny do několika tříd podle výkonu strojů a věku pilotů. Nejnižší třídou je kadet, ve které jezdí závodníci ve věku osm až dvanáct let. Stroj má motor MORINI o obsahu 40 ccm a výkonu 5,2 kW, rozběhovou spojku, homologovaný podvozek a brzděnou pouze zadní osu. Maximální rychlost je 100 km/h. Kára musí mít minimální váhu i s jezdcem 95 kg. Pokud této hmotnosti nedosahuje, stroj se dovažuje závažím (to platí u všech tříd). Třída kadet je finančně nejdostupnější. Také startovní pole bývá nejvyrovnanější, což je dáno nejen nízkým věkem závodníků, ale také předepsanými motory bez úprav a jednotnými pneumatikami.
NÁRODNÍ JUNIOR A FORMULE
A Ve dvanácti letech závodníci přesedají do vyšší třídy národní junior, ve které mohou jezdit až do patnácti. Káry mají motor s rozběhovou spojkou o obsahu do 100 ccm a výkonu 20 kW, který je žene rychlostí až 120 km/h. Pro podvozek, brzdy a pneumatiky platí stejná pravidla jako u kadeta, ovšem minimální váha motokáry s jezdcem je 130 kg. Patnáctý rok pro většinu pilotů znamená přestup do třídy formule A. Vše je prakticky stejné jako u předchozí třídy, jen motor o stejném obsahu má o 4 kW vyšší výkon, čímž vzrůstá i maximální rychlost na 130 km/h. Minimální váha motokáry s jezdcem je 140 kg. V této třídě se již výrazně prosazují zkušenější jezdci.

Foto
NÁRODNÍ 125
Od patnácti let mohou jezdci startovat i v nejsilnější třídě zvané národní 125. Motor o obsahu do 125 ccm s šestistupňovou sekvenční převodovkou (u nižších tříd se neřadí) má výkon 33 kW. Na rozdíl od slabších tříd jsou brzděna všechna kola. Minimální váha motokáry s jezdcem je 165 kg a maximální rychlost 145 km/h. Národní 125 je nejrychlejší třída běžných motokár, která se s drobnými změnami jezdí již od počátků kartingu v ČR iv Evropě. Motokára se zahřátými pneumatikami zrychluje z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy, což je rychleji než u vozů formule 1. Tato třída je ovšem také fyzicky nejnáročnější a mohou v ní jezdit jen piloti s patřičnými zkušenostmi.

VYTRVALOSTNÍ ZÁVODY
Stranou od hlavních motokárových tříd stojí třída Honda 4T 390, se kterou se jezdí pouze vytrvalostní závody. Zatímco všechny ostatní třídy mají motor dvoutaktní, tato je osazena línějším čtyřtaktem Honda o obsahu 390 ccm s rozběhovou...
... spojkou a výkonem motoru 11 kW. Velikosti motoru odpovídá i minimální váha stroje s jezdcem - 185 kg. Motokáry této třídy jsou pomalejší, dosahují maximální rychlosti 110 km/h a mohou s nimi jezdit závodníci od patnácti let. Vytrvalostní závody se jezdí 3 až 24 hodin v týmech dvou a více jezdců. Jeden jezdec smí řídit maximálně 60 minut bez vystřídání a maximálně 55 % celkového času závodu. Při těchto závodech velmi záleží na technické přípravě a spolehlivosti stroje a zvolené taktice týmu.

Foto
MISTROVSTVÍ
U nás se jezdí dvě základní mistrovství v kartingu - mistrovství ČR a mezinárodní mistrovství ČR open. Oba mistrovské podniky jsou seriály závodů, jejichž výsledky se započítávají do celkové klasifikace. Kromě mistrovských závodů se pořádají i tzv. volné závody a pohárové závody, které mohou být i součástí mistrovství. Pořadí na startu závodů se určuje podle umístění v měřeném tréninku, který trvá 2 x 15 minut. Po skončení tréninku musí jezdec motokáru na určitou dobu poskytnout traťovým komisařům, kteří mají právo stroj překontrolovat, zda na něm nejsou provedeny nepovolené úpravy. Zároveň se odevzdávají kola, která týmy dostanou až před vlastním závodem, aby bylo zajištěno, že motokára závod pojede na stejných pneumatikách jako v měřeném tréninku. Také benzin musí být jednotný.
ZÁVODY
Ve vlastním závodě se jedou dvě samostatně bodované jízdy, jejichž výsledky se započítávají do konečné tabulky. Startuje se buď pevným, nebo letmým startem. Závodníci se nejprve postaví na tzv. předstartovní rošt. Motokáry sem týmy přivážejí na speciálních servisních vozících, položí je na rošt, závodníci usednou a technik se připraví vedle stroje. Motokára nemá startér motoru, takže ji technik musí po pokynu traťového komisaře nastartovat externím startérem. Pak jezdci vyrážejí na trať, obkrouží zahřívací kolo a postaví se na startovní rošty v pořadí, jaké si vybojovali v měřeném tréninku. Délka závodů se v různých kategoriích liší - v kadetu se jezdí 2 x 12 km, v národním junioru 2 x 18 km, ve formuli A 2 x 20 km a v národní 125 2 x 22 km. Po ukončení každé z jízd se opět motokára musí na určitou dobu odevzdat traťovým komisařům kvůli případným protestům.
TÝMY
Aby se mohl jezdec zúčastnit závodu mistrovství, musí mít platnou licenci. Závodní motokáry jsou homologovány na čtyři roky, jakmile homologace končí, nesmí stroj startovat (ale čtyři roky žádná závodní motokára stejně nejezdí). Motor, rám i kola jsou zpravidla určené předpisy a možné jsou jen některé úpravy. A právě na těch hodně záleží, jaký bude výsledek závodu. Takže se v provizorních stanových garážích šroubuje a ladí a vůbec se vymýšlí všechna ta alchymie kolem motorů.
DĚTI I DOSPĚLÍ
Poslední závod letošního mistrovství ČR, který se jel koncem září na závodním okruhu v Sosnové, jsem strávil v zázemí závodního týmu ÚAMK - Racing Team NeliKart Liberec. Tento tým, podobně jako většina ostatních, má jezdce ve všech vypsaných kategoriích, takže tu startují prckové i dospělí a nechybí ani jedna dívka (holky jsou prý v kartingu obstojnými soupeřkami). Malým jezdcům dělají techniky zpravidla jejich otcové, kteří většinou bývali také závodníky. V libereckém týmu mají i společného trenéra Jiřího Němečka, který za svých závodnických let nasbíral spoustu vavřínů a vychoval v týmu ji dlouhou řadu kvalitních jezdců.