Už jste někdy modelovali postavu z hlíny? Chcete-li si ověřit, zda ve vás vězí aspoň špetka Michelangelových genů, zkuste to s námi podle návodu. Postup je poměrně náročný, ale výsledek stojí za to.
Už jste někdy modelovali postavu z hlíny? Chcete-li si ověřit, zda ve vás vězí aspoň špetka Michelangelových genů, zkuste to s námi podle návodu. Postup je poměrně náročný, ale výsledek stojí za to.
K ručnímu modelování potřebujeme nejen šikovné ruce, ale neobejdeme se ani bez několika pracovních nástrojů. V první řadě jsou to sochařské špachtle. Místo nich můžeme použít nejrůznější kuchyňské nože, vidličky, vykrajovátka na vánoční cukroví apod. Dále potřebujeme sochařské očko k vybírání hlíny, štětec na vlhčení hlíny a k slepování jednotlivých částí figury, strunu k řezání hlíny a podložku, na které budeme modelovat. Strunu si vyrobíme z rybářského vlasce, na oba jeho konce navážeme veliký knoflík, aby se struna dobře držela v ruce.
POSTUP
1. Pro začátek bychom doporučovali vybrat si k modelování jednoduchou postavu. Figurka nemůže mít v sobě žádnou pomocnou konstrukci, protože by ji žár v peci roztrhal. Proto modelujeme bez konstrukce, nebo jen s takovou, kterou budeme moci po skončení práce z hlíny vytáhnout, aniž bychom figurku poničili. Keramická hlína je poměrně měkká, proto má tendenci se bortit. Vymodelujeme postavu a do detailů vypracujeme hlavně nohy. Ty necháme trochu zavadnout (na povrchu zaschnout). Tělo v této fázi necháme přikryté vlhkým hadrem. Až jsou nohy dostatečně pevné schnutím hlíny, vrátíme se k domodelování celé postavy. Pomocí dlátek vypracujeme všechny detaily a hlínu opět necháme zavadnout.
2.Větší postava musí být dutá, jinak by hlína při schnutí i při pálení popraskala. Proto ještě nezaschlou postavu rozřežeme a hlínu z vnitřku vybereme sochařským očkem. Hlínu řežeme strunou, podobně jako se nití krájí knedlík. Vyplatí se vybrat místo, na kterém nejsou detaily a kde se bude plastika po opětovném slepení dobře retušovat.
3. Hlínu z hlavy jsme vybrali přes její temeno. Ruce a nohy jsme nechali plné, stačilo je jen zevnitř, dutým tělem několikrát propíchat, třeba špejlí. Po vybrání hlíny všechny části spojíme šlikrem. Šlikr je řídká kaše z keramické hlíny rozmíchané s vodou. Šlikr na slepované části nanášíme štětcem. Hlína nesmí být suchá. Obě slepované části zdrsníme dlátkem, navlhčíme vodou, potřeme šlikrem a na chvíli přitlačíme k sobě. Po zatuhnutí šev zaretušujeme. V hlavě se nám vytvořil, po slepení odříznuté části, uzavřený prostor. Ten by nám v peci figuru roztrhal. Musíme tedy hlavu, nejlépe ve vlasech, protože tam to nebude vidět, na několika místech opět špejlí propíchnout.
4. Nemůžeme-li se vyhnout odstávajícím částem těla, v našem případě jsou to křídla a luk s šípem, vymodelujeme je zvlášť, a když hlína trochu zatuhne, přilepíme je šlikrem. Křídla jsou docela těžká, takže jsme ještě do zad udělali otvory. Na křídla jsme vymodelovali čepy. Při lepení jsme je zasunuli do zad.
5. Celou figuru necháme pomaličku, pod hadrem, schnout. Po zaschnutí zaretušujeme ostrým nožem nebo smirkovým papírem drobné detaily a Amora můžeme nechat vypálit. Amora jsme nechali vypálit a nepoužili jsme na něj žádnou glazuru. Jedině tak se dají zachovat všechny pečlivě modelované detaily.