Motor dvoudobý

Sdílej
 
Dvoudobé motory se pro svou jednoduchost, menší hmotnost a nižší výrobní náklady nejvíce používají v motocyklech. Současný trend - snižování spotřeby paliva, a hlavně ochrana životního prostředí - ale nutí výrobce stále častěji nahrazovat dvoudobé motory čtyřdobými, což můžeme pozorovat i v motoristickém sportu (motokros, enduro, silniční závody).

WROOOM - 5

Dvoudobé motory se pro svou jednoduchost, menší hmotnost a nižší výrobní náklady nejvíce používají v motocyklech. Současný trend - snižování spotřeby paliva, a hlavně ochrana životního prostředí - ale nutí výrobce stále častěji nahrazovat dvoudobé motory čtyřdobými, což můžeme pozorovat i v motoristickém sportu (motokros, enduro, silniční závody).

KONSTRUKCE
Dvoudobý zážehový motor se skládá ze čtyř částí. Jsou to:
* skříň motoru - hlava válců, válce, kliková skříň;
* klikový mechanismus - píst, ojnice, kliková hřídel;
* zařízení pro tvoření směsi - karburátor nebo vstřikovací zařízení, sací potrubí;
* pomocná zařízení - zapalování, chlazení motoru, výfuková soustava,
* mazací soustava a čerpadlo.

CYKLISTÉ SPORTOVCI SE CHRÁNÍ LÉPE
Rozhodnete-li se začít s cyklistickým sportem, je pravděpodobnost úrazu mnohem větší, a tak je lépe bezpečnostní výstroj ještě více rozšířit a zkvalitnit. Chrániče např. cyklistů sjezdařů se již téměř neliší od výstroje motokrosařů. Přilba je laminátová integrální (s chráničem na zuby), kolena a lokty chrání pevné plastové chrániče, samozřejmostí je i chránič páteře a ledvinový pás.

KVÍZ
1. V loňském roce se jela jubilejní sedmdesátá Rally Monte Carlo. Ve kterém roce se jela poprvé:
a) 1932
b) 1911
c) 1925

2. Chceš zastavit u kamaráda. Jak si budeš počínat?
a) dám znamení pravou paží a budu postupně zpomalovat
b) zpomalím tak, abych zastavil vedle něho
c) těsně vedle něho prudce zabrzdím
Odpovědi najdete na str. 40.