Platforma: Playstation 2
Plošinovky jsou poslední dobu v tlapách zvířecích týmů. A začalo to docela nenápadně - Crash Bandicoot se ve své hře se svou ségrou ještě jen střídal, drak Spyro si musel vystačit pouze s poletující muškou, jenže pak přišel Jak a Daxter, táhli hrou ruku v tlapce a stali se rychle králi plošinovek.
A vládli moudře a spravedlivě - než se objevilo duo Ratchet a Clank. Tvůrci se patrně vsázejí, kdo vymyslí podivnější kombinaci živočichů. Zatímco Jak a Daxter byl ještě celkem normální mix z člověka (byť ušatého) a lasičky, Ratchet a Clank je tým složený z kočkovité šelmy a robota.
Co se týče charismatu, tak jasně vede Clank. Ratchet je typický pohodář se sklony k surfování a zachraňování vesmíru se ujímá jenom velmi nerad. Zato Clank je třeskutý idealista, naivní, důvěřivý a neskutečně sympatický. Sice je malý postavou, ale velký svým technickým využitím. Jakmile mu technik na jednom světě přimontuje na hlavu vrtuli, hned se díky němu dostane Ratchet (tedy i vy) do míst, o kterých jste dřív mohli jen snít. A tím vylepšování nekončí, spíš naopak.
ŽÁDNÉ HOLÉ RUCE
Na rozdíl od většiny ostatních plošinovek, kde si musíte vystačit s rukama a nohama, tady budete dostávat tolik vylepšení a technických hraček, že je ani nebudete pomalu mít kam dávat. Magnetické boty. Brusle na ježdění po jednokolejkách. Raketový skateboard. Pistoli na vysávání vody. Detektor ztracených šroubů. Nadávač, kterým můžete urážet své protivníky. A zbraně. Spoustu zbraní. Spoustu, spousty zbraní. Ratchet a Clank je totiž sice plošinovka, ale není to rozhodně žánrově čistá plošinovka. Je to kombinace plošinovky se střílečkou. Protivníci se na vás valí v davech, které vám můžou připomenout předvánoční nákupy, a vy je musíte zastavit, než se vám zahryznou do kožichu. A zbraní k tomu účelu máte víc, než byste našli v arzenálu České armády. Od prostých pistolí, přes méně prosté plamenomety až k už zcela neprostým bleskometům, granátometům, řízeným střelám, aparátům, kterými měníte soupeře na slepice, luxu, kterým menší protivníky nasajete a pak je pliváte po ostatních.
ROZHÝBANÝ SVĚT
Zde se nelze nezmínit o fenomenální grafické stránce. Nejenže je všechno dokonale do detailu vykreslené, ale navíc vidíte krásně daleko až bezmála za obzor a můžete šmírovat i místa, kam jste se ještě nedostali, neb vám chybí patřičné vybavení. A všechno to, co vidíte, se i hýbe! Městem prolétají taxíky, nad hlavou vám sviští vznášedla, na lesní planetě se pohybují kácející mechanismy a odvážejí stromy k nejbližší pile. Člověka to až láká, přestat na chvíli bojovat se vším kolem a kochat se jen krásou přírody. A čím víc věcí máte, tím víc můžete objevovat. Kupříkladu, když na začátku hry spadnete do vody, nemáte nejmenší šanci to přežít a jdete ke dnu. V takovém případě nastává nekompromisní konec hry. Ovšem později vyfasujete dýchací přístroj a s tím se můžete vydat nejen na procházku do vesmíru, ale i prozkoumat dna všech moří a řek a objevit další, tajné místnosti a sbírat další šrouby, za které si může pořídit ještě masivnější a destruktivnější zbraně.
NEKONEČNÁ AKCE
I když se musí nechat, že Jak a Daxter byli přece jenom o něco pestřejší, nejsou ani jejich konkurenti odkázáni pouze na střílení a skákání. Narazíte tu i na několik miniher, jako je jízda na jednokolejce, skateboardové závody (velmi tuhé), logické hlavolamy, útěk před zuřící vodou... Dokonce se v závěru hry změní maličký Clank v obrClanka a v jeho megatěle si můžete zahrát na Godzillu! O Ratchetu a Clankovi bych mohl ještě napsat několik stránek složených z euforických výkřiků, ale jelikož ty stránky nemám, tak se musím uchýlit k stručnému, avšak výstižnému: Je to bomba. Mít Playstation 2 a nemít Ratcheta a Clanka je nesmyslné.