Z dálky se ozývá nevšední zvuk silných automobilových motorů. Se zkracující se vzdáleností přechází v pořádný dunivý rachot. Zpoza rohu se objeví původce tohoto neobyčejného jevu-kolona amerických veteránů projíždí ulicí a míří na svůj sraz. Není kluka, který by se neotočil a nesledoval vyjímečné tvary "amerik", dokud mu nezmizí z očí.
Z dálky se ozývá nevšední zvuk silných automobilových motorů. Se zkracující se vzdáleností přechází v pořádný dunivý rachot. Zpoza rohu se objeví původce tohoto neobyčejného jevu-kolona amerických veteránů projíždí ulicí a míří na svůj sraz. Není kluka, který by se neotočil a nesledoval vyjímečné tvary "amerik", dokud mu nezmizí z očí.
Takovýto pohled je poměrně vzácný, vyskytuje se pouze v tzv. sezoně. Ta
JAK POZNAT VETERÁNA
Co to vlastně takový americký veterán je? Je to vozidlo vyrobené v USA, starší než dvaadvacet let, v provozuschopném a co nejoriginálnějším dobovém stavu. Většinou jsou to výrobky soudobých značek, především koncernu General Motors (GM), který zastupuje Chevrolet, GMC, Cadillac, Pontiac, Buick a Oldsmobile. V současné době vlastní GM i značku Hummer. MOPAR je zase společnost Daimler-Chrysler a patří do ní Chrysler, Plymouth, Dodge a již zaniklé DeSoto. Pod křídly amerického Forda jsou značky Lincoln a Mercury. Této tzv. velké trojce patří stále prvenství ve výrobě vozů. Pestrá nabídka jednotlivých modelů, které měnily tvary karoserie a výkon téměř každý rok. Stejné to bylo i u ostatních výrobců, dnes již zaniklých. Z těch nejznámějších to byla American Motor Co. (AMC), Studebaker, Hudson, Frazer, Kaiser, Nash, Cord, Packard, Aubrun, Delahay, Pierce Arrow, Duesenberg a další.
KORÁBY SILNIC
Země s velkými vzdálenostmi, poměrně dobrou hospodářskou prosperitou, a tedy i s velkým počtem zajištěných rodin, sižádala velká auta s velkým výkonem a solidní konstrukcí. Již před první světovou válkou se prosadila pásová výroba, jejímž průkopníkem byl zakladatel Ford Motor Company - Henry Ford. Po druhé světové válce začala zlatá éra amerického automobilu a objevily se prvky, které neměly do té doby obdoby. V druhé polovině padesátých let byla taková "amerika" šestimístná, měla podvozek s pevným rámem, zadní hnanou nápravu a šesti- nebo osmiválcový motor. Karoserie byla přizdobena párem křídel, která neměla s aerodynamikou příliš společného, hýřila však spoustou chromových lišt a ozdob.
PRO POHODLÍ I BEZPEČNOST
V nabídce výbavy se standardně objevovala do té doby nevídaná zařízení, o kterých si naši otcové a dědové mohli nechat jenom zdát: posilovače brzd a řízení, klimatizace, elektricky a podtlakem ovládaná okna, sedadla a střechy kabrioletů. Předznamenáním dnešních vysokých nároků na bezpečí posádky to byly především bezpečností pásy (první sériově vyráběné pásy se montovaly právě do amerických aut),ohýbaná panoramatická skla umožňující lepší výhled, velké pevné nárazníky a jiné.
SPORTOVNÍ "AMERIKY"
"Ameriky" nebyly jenom ohromné křižníky silnic. V padesátých letech doplnily malovýrobce a dovoz dva čistě sportovní modely - Chevrolet Corvette a Ford Thunderbird. Corvette je do dnešní doby stále dvousedadlová a od začátku výroby v roce 1953 má sklolaminátovou karoserii. V polovině 60. let se objevily tzv. "muscle cars", velká kupé se zásadně osmiválcovým motorem s výkonem od 200 HP výše. Končilo to až téměř osmilitrovými motory s výkony 300 až 500 HP. Jsou to Fordy Mustangy, Chevroletty Chevelle, Camara, Impaly, Dodge-Chargery, Challengery, Cobry, ABC Javeliny a mnohé další.
KONEC OBŘÍCH AUT
Začátkem 70. let byl těmto klasickým"amerikám" konec. Přišla totiž první ropná krize a výkony ruku v ruce s objemy a velikostí aut se začaly zmenšovat. Do té doby se o spotřebu nikdo zvlášť nezajímal. I teď je to někdy těžké rozhodnutí pro sběratele takových aut vydat se někam hodně daleko na zahraniční setkání. Spotřeba pohonných hmot zasáhne citelně peněženku. A tím se dostáváme k těm, kteří takovéto technické památky shromažďují,udržují a za dobrého počasí občas vyrážejí někam na setkání podobných nadšenců.
RESTAUROVÁNÍ
Jak začít se sbíráním? Většinou se dá za rozumné peníze sehnat nějaký polovrak "ameriky", při troše štěstí i vzácný model. Nezbytnou podmínkou je stálé přístřeší pro takového veterána. Nejlepší je dobře větraná suchá garáž větších rozměrů. Ta se pak načas promění v dílnu, kde probíhá restaurování za podobných podmínek jako u ostatních veteránů. Práce, shánění dílů, informací atd. Ovšem divili byste se, co je možné stále (nejlépe z USA) nakoupit za náhradní díly. Originální z prvovýroby! Existuje ovšem také spousta firem zabývajících se druhovýrobou náhrad, které jsou kvalitou a výběrem v rozumných cenových relacích. Také u nás jsou firmy specializující se na dovoz dílů z USA či Kanady. Dnes se dá pomocí internetu běžně nahlížet do katalogů různých firem, zúčastňovat se internetových aukcí, burz apod. Lze komunikovat s jednotlivými kluby stejného zaměření z celého světa.
KLUBY
V České republice jsou jednotlivé kluby sběratelů sdružené do Asociace klubůamerických vozidel a jsou členy mezinárodní veteránské organizace FIVA. Mají již tradici v pořádání setkání na národní i mezinárodní úrovni. Na těchto akcích se zájemci dozvědí vše o klubech a mohou do nich dokonce vstoupit. Podmínkou je ale vlastnictví automobilu "made in USA". Léta praxe ukázala, že právě v klubech lze sehnat od kolegů informace k nezaplacení i odbornou literaturu o jednotlivých značkách, modelech, náhradních dílech ap.
NA SRAZU "AMERIK"
Srazů "amerik" se zúčastňují celé rodiny sběratelů, včetně dětí nejrůznějšího věku, takže si každý přijde na své. Mnohá přátelství začala právě na těchto setkáních. Možná jednou získáte takové auto a propadnete mu také. Je s tím doopravdy dost práce a starostí, ale zvuk jedoucího osmiválce a pozornost ostatních vám za slunečného počasí vše vynahradí. Jak se traduje ve veteránské obci: Tohle je hezké, tohle je hezké, ale když se chceš doopravdy svézt, tak v "americe". Třeba budete jednou součástí té dlouhé kolony vrhající odrazy denního světla z obřích chromovaných nárazníků a pečlivě vyleštěných laků karoserií.
ZE ŠROTU SKVOST
Velmi vzácný Chevrolet Impala Sport Coupe Hard Top vyráběný v tomto provedení karoserie pouze v roce 1959. Na prvních dvou snímcích vidíte auto před a na posledním po renovaci, která trvala přibližně tři roky.
ZAJÍMAVOSTI "AMERIK"
Víte, že osmiválec V8 90°, zvaný "small block", se stal od svého uvedení v roce 1957 nejvyráběnějším automobilovým motorem všech dob? Do dnešní doby se jeho základní konstrukce téměř nezměnila. Víte, že Corvette letos slaví padesáté výročí od začátku výroby a Ford Motor Co. má letos dokonce stoleté výročí?