Svět zná proudová obchodní letadla prakticky již více než čtyři desetiletí. První typy, jako např. americký Rockwell Sabreliner nebo Lockheed JetStar, se na obloze objevily koncem padesátých let minulého století. V dalším desetiletí zažila tato kategorie letadel bouřlivý rozmach, když do ní vstoupili evropští výrobci - francouzský Dassault (nyní člen západoevropské korporace EADS) se svou populární modelovou řadou Mystére/Falcon a britský Hawker (dnes již neexistuje) se sérií strojů HS-125. V dalších letech se k nim přidaly americké firmy Cessna, Gulfstream, Raytheon a v neposlední řadě též Learjet a Canadair (dnes součásti obří mezinárodní korporace Bombardier).
SYMBOL ÚSPĚCHU
Biz-jety ovšem nejsou jen hračkou pro bohaté. Právě naopak. Od
POHODLÍ PŘEDEVŠÍM
Jak vypadá paluba proudového obchodního letadla? Odpověď vám zprostředkuje nahlédnutí na palubu jednoho z nejluxusnějších, nejvýkonnějších a samozřejmě také nejdražších biz-jetů dneška: Gulfstreamu V. Poté, co vystoupáte po schodech zabudovaných ve vstupních dveřích, ocitnete se v předsíni. Naleznete tam bufet, šatnu, toaletu a také místo pro odpočinek pilotů při dlouhých letech. Za přepážkou se pak rozkládá tzv. konferenční sekce vybavená stolky a pohodlnými klubovkami. Právě tam cestující za letu spřádají obchodní plány či jen tak odpočívají, přičemž jim jistě přijde vhod sklenka něčeho ostřejšího z dobře zásobeného palubního baru. Další sekce, oddělená přepážkou, je vyhrazena doprovodu - buď specialistům, či osobním strážcům. Zadní část kabiny obsahuje hlavní bufet a toaletu se sprchou, na které navazuje ještě objemný prostor pro zavazadla. Není snad nutné připomínat, že vše je luxusně provedeno, obložení ušlechtilým dřevem a čalounění vybranou jakostní kůží je u takového biz-jetu samozřejmostí. O perfektní architektonické ztvárnění interiéru se totiž starají specializovaná studia, která vše připraví podle vkusu a pochopitelně též konta zákazníka.
PO TECHNICKÉ STRÁNCE
Z technického pohledu je Gulfstream V, podobně jako drtivá většina biz-jetů, dolnoplošník se šípovým křídlem o rozpětí 28,5 m, opatřený na koncích winglety. Poměrně štíhlý trup se zahrocenou přídí má délku 29,4 m. Jedním z dalších charakteristických znaků tohoto stroje jsou ocasní plochy ve tvaru T, ve výbavě nechybí ani hydraulicky zatahovaný podvozek příďového typu. A pohon? Pro špičkový Gulfstream V konstruktéři vybrali dva moderní výkonné a přitom úsporné i ekologicky velmi ohleduplné dvouproudové motory Rolls-Royce BR-710, vyvinuté ve spolupráci s německou firmou BMW. Jsou umístěny na pylonech po bocích zadní části trupu před ocasními plochami. Každý z agregátů poskytuje největší tah 65,5 kN. A tak není divu, že se letoun může pochlubit také vynikajícími letovými výkony. Poklonu si zaslouží především ultravelký dolet 12 050 km. Kokpit, v němž se v řízení střídají dva piloti, již neobsahuje klasické ručičkové "budíky", nýbrž barevné grafické displeje.
JE Z ČEHO VYBÍRAT
Gulfstream V je skutečným skvostem mezi biz-jety a vyrovná se mu pouze Bombardier Global Express. Oba typy dominují třídě Global, do které je vstupenkou dolet více než 8000 km. Dalšími členy této elitní společnosti jsou Dassault Falcon 900EX a Gulfstream IV-SP. Zájemci o kratší lety sáhnou po Canadairu Challenger 604 nebo Dassaultu Falcon 2000 z třídy velkých biz-jetů. Tyto stroje mají stejně jako "globály" kabinu až pro 19 cestujících. Hodně komfortu poskytují také letouny střední a vyšší střední třídy, jako jsou kupříkladu Cessna Citation X, Dassault Falcon 50EX či Learjet 60. Vyznačují se doletem 4500 km a přepravní kapacitou 8 či 14 osob. Menší firmy si mohou pořídit lehké biz-jety či stroje nižší střední třídy. Jsou samozřejmě levnější než jejich větší sourozenci a pohodlně přepraví 5 až 11 osob na vzdálenost 3500 km. Jejich představiteli jsou Cessna Citation Excel a Learjet 45.
KAM SMĚŘUJE VÝVOJ
Během devadesátých let se mezi proudovými obchodními letadly vytvořila další třída: obří biz-jety Business-Jetliner, odvozené z moderních dopravních letadel. Prvními "vlaštovkami" jsou Airbus Corporate Jetliner a Boeing Business Jet pro 50, respektive 63 cestujících. Časem se jistě objeví také nadzvuková obchodní letadla. V devadesátých letech spatřila světlo světa řada slibných projektů s cestovní rychlostí až M = 2. Tyto ambiciózní programy bohužel záhy "usnuly" pro nedostatečný počet zájemců.
BIZ-JET DO KAŽDÉ RODINY?
Na vzestupu je dnes vývoj nejlehčích biz-jetů, které mají být finančně přístupné co největšímu okruhu zájemců. V posledních letech se jimi zabývá řada výrobců, avšak technický vývoj takových strojů není jednoduchý. Proto jsou na trhu zatím typy Cessna CitationJet, Raytheon Premier 1 a SinoSwearingen SJ-30-2.