Škoda 130 RS - mistr Evropy 7
Pýchou mladoboleslavské automobilky je dodnes vůz Škoda 130 RS. Je to jeden z nejúspěšnějších závodních automobilů české historie. Vývoj ereska byl zahájen počátkem 70. let z popudu nových pravidel mistrovství Evropy z roku 1971, která zvýšila minimální objem motoru v soutěži z 1000 ccm na 1300 ccm. V roce 1975 byl stroj vyroben a o rok později už sklízel úspěchy. Motor o obsahu 1300 ccm měl nejprve výkon 88 kW, ale postupně byl zdokonalován až na 100 kW (okruhová verze až na 105 kW). Velmi povedený byl podvozek, který byl v zahraničí využíván i s jinými, mnohem silnějšími motory. Ve své třídě Škoda 130 RS jednoznačně kralovala, na největší triumf si však musela počkat až na konec svého závodního období. V celkové klasifikaci evropské soutěže byla konkurence veliká a handicap malého obsahu motoru stotřicítky byl proti dvou- i třílitrovým motorům propastný. Téměř pravidelná prvenství ve své třídě a umístění v první desítce v celkové klasifikaci ME byla sice významná, ale málokdo je dokázal opravdu docenit. Zlom nastal v roce 1980, kdy Škoda RS obsadila v celkovém bodování třetí místo. Tehdy tomuto vozu zbýval pouhý jeden ročník do vypršení závodní homologace a už nikdo nečekal, že by mohl přijít úspěch ještě významnější. V roce 1981 však eresko šokovalo nejen mladoboleslavský tým, ale i celou závodnickou Evropu. V celé soutěži vůz nasbíral maximální počet bodů a suverénně zvítězil. Nechal za sebou takové značky, jako je Ford, BMW, Volkswagen, Fiat, Audi a další.
Sdílej
5. srpna 2003 • 11:23 Vyšlo v ABC 14/2003
Pýchou mladoboleslavské automobilky je dodnes vůz Škoda 130 RS. Je to jeden z nejúspěšnějších závodních automobilů české historie. Vývoj ereska byl zahájen počátkem 70. let z popudu nových pravidel mistrovství Evropy z roku 1971, která zvýšila minimální objem motoru v soutěži z 1000 ccm na 1300 ccm.