Nové želízko v rallye

Sdílej
 
Mladoboleslavská automobilka již tradičně působí v motoristickém sportu. Nyní Škoda Motorsport vstoupil do nové epochy. Proč? Do bojů na tratích světových rallye se zapojilo zbrusu nové "soutěžní náčiní" v podobě vozu Fabia WRC.

Mladoboleslavská automobilka již tradičně působí v motoristickém sportu. Nyní Škoda Motorsport vstoupil do nové epochy. Proč? Do bojů na tratích světových rallye se zapojilo zbrusu nové "soutěžní náčiní" v podobě vozu Fabia WRC.

Foto
Mezinárodní automobilová federace (FIA) vypsala pro mistrovství světa v automobilových rallye v roce 1997 novou kategorii WRC (World Rally Car). Díky tomu se zrodily speciální soutěžní vozy vyvinuté na základě sériově vyráběných modelů. To byla výzva také pro mladoboleslavskou firmu Škoda Auto a tým Škoda Motorsport. Jeho piloti a spolujezdci ve vozech Octavia WRC získali na světových rallye, kterých se účastní od roku 1999, mnoho cenných zkušeností. Ty pak byly plně využity při přípravě nového soutěžního speciálu, jenž vychází z modelu Fabia, konkrétně Fabia RS.

MAXIMÁLNÍ ODOLNOST PODMÍNKOU

Soutěžní vozy vrcholné kategorie WRC se výrazně odlišují od sériově vyráběných automobilů. Na rozdíl od nich totiž musí obstát ve zvlášť tvrdých podmínkách soutěžních tratí. Rychlostní zkoušky se nejezdí jen na asfaltu, ale také na zrádné šotolině či sněhu. Trasy rallye nezřídka vedou polními i lesními cestami, přičemž na nich není ani nouze o skoky. Proto se konstruktéři vozu Fabia WRC zaměřili v první řadě na zajištění co největší tuhosti karoserie. Pravda, její skelet i povrchové díly pocházejí ze sériového provedení této škodovky, avšak nejvíce namáhané partie byly patřičně zesíleny.
Vysokou odolností se musí vyznačovat také podvozek. Fabia WRC má nezávislé zavěšení všech kol s pomocnými rámy. Vpředu jsou vzpěry McPherson s robustními spodními trojúhelníkovými rameny. Vzadu najdete tzv. víceprvkový závěs s dvojicí příčných a jedním podélným ramenem. Obě nápravy jsou vybaveny příčnými zkrutnými stabilizátory, jejichž účinnost lze nastavit podle konkrétních podmínek soutěžní trati. Totéž platí také pro tlumiče a systém pérování s hlavními a pomocnými vinutými pružinami.

TECHNICKY VYTŘÍBENÝ MOTOR

Žádný soutěžní automobil se pochopitelně neobejde bez výkonného motoru, a pro kategorii WRC to platí dvojnásob. Podle platných pravidel jsou však jeho zdvihový objem a největší výkon omezeny na 2,0 l, respektive 221 kW (300 k). Konkrétně pod kapotou vozu Škoda Fabia WRC tepe ušlechtilé "srdce" v podobě turbodmychadlem přeplňovaného zážehového čtyřválce o objemu 1999 cm 3 s unikátní pětiventilovou technikou DOHC a chladičem stlačeného vzduchu. Tento agregát, jenž vychází ze sériového motoru 1.8 T, vyvíjí točivý moment s úžasným maximem 600 N.m při 3500 otáčkách za minutu. Za pozornost také stojí řada technických doplňků, které v běžně prodávaných automobilech nenajdete. Jde kupříkladu o systém ALG (Anti Lag System), které zkracuje reakční dobu motoru na sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Je to dále řídicí jednotka motoru s množstvím unikátních funkcí a v neposlední řadě i zvlášť optimalizovaná výfuková soustava se sportovními katalyzátory, které neomezují výkonnost motoru. Výbava vozu Fabia WRC také zahrnuje zvláštní soutěžní šestistupňovou převodovku. Vyznačuje se polosamočinným řazením pod volantem. Tímto způsobem se během změny převodových stupňů co nejméně přerušuje přenos hnací síly motoru, přičemž vše koordinuje samostatná elektronická řídicí jednotka. Všechny vozy kategorie WRC mají pohon všech kol, a Fabia WRC není výjimkou. Její systém obsahuje tři aktivní diferenciály: přední, mezinápravový a zadní. Činnost řídí vlastní elektronika, která prostřednictvím datové sběrnice CAN-Bus spolupracuje s řídicí jednotkou motoru. Data o funkci systémů během rychlostní zkoušky je možné v servisní pauze přehrát a analyzovat. Soutěžní speciál musí mít také účinné brzdy. Škoda Fabia WRC proto používá kotouče s vnitřním chlazením, vpředu o průměru 378 mm a vzadu 355 mm.

VŠE JE FUNKČNÍ

Fabii WRC zdobí kola s disky odlitými z hořčíkové slitiny. Při soutěžích se používají tři provedení: pro asfaltový povrch mají rozměr 8,0 J x 18", na šotolině 7,0 J x 15" a na sněhu pak 5,5 J x 16". Speciální pneumatiky dodává firma Michelin. Oku lahodí také aerodynamické doplňky karoserie. Při jejich vývoji ovšem bylo na prvním místě hledisko maximální funkčnosti, a nikoliv estetiky. Platí to jak pro unikátně tvarovaný přední a zadní nárazník, tak i pro spoilery. Například otvory pro vstup chladicího vzduchu v předním nárazníku byly přesně navrženy pomocí aerodynamického tunelu. Požadavek funkčnosti a praktičnosti vládne také kabině Fabie WRC. Je to zřetelné na zvlášť navržené palubní desce z velmi lehkého materiálu, kde najdete místo běžného přístrojového štítu před řidičem zvláštní displej s kontrolkami, rozměrný digitální ukazatel zařazeného převodového stupně se zobrazením optimálních otáček motoru. Shodné údaje může sledovat na svém displeji také spolujezdec, který má navíc k dispozici navigační systém s palubním počítačem. Posádka, která komunikuje vzájemně interkomem a pomocí vysílačky se může spojit s doprovodem, má dále k dispozici anatomicky tvarovaná sedadla se šestibodovými bezpečnostními pásy. Ve voze pochopitelně nechybí ochranný rám z trubek.

SOUTĚŽNÍ PREMIÉRA V PŘEDSTIHU

Fabia WRC měla stejně jako její "civilní" protějšek Fabia RS světovou premiéru na březnovém Autosalonu v Ženevě a poté absolvovala náročné zkoušky. Pak následovala homologační prověrka inspektory Mezinárodní automobilové federace (FIA). Jejich verdikt byl jasný: Fabia WRC splňuje technické a další podmínky, které stanovují pravidla světového šampionátu. O jaké nejdůležitější parametry jde? Z těch technických uveďme minimální délku automobilu 4000 mm a hmotnost 1230 kg bez posádky. Motor použitý v soutěžním voze musí figurovat v běžné modelové nabídce automobilky. Jednou z nejvýznamnějších podmínek pro získání homologace v kategorii WRC je také nutnost vyrobit nejméně 25 tisíc kusů výchozí modelové řady (Fabia) a 2500 exemplářů verze (Fabia RS), ze které je soutěžní speciál odvozen. Díky úspěšným testům a rychlému získání homologace FIA mohly nové soutěžní vozy týmu Škoda Motorsport se svými posádkami Didier Auriol/Denis Giraudet a Toni Gardemeister/Paavo Lukander zasáhnout do bojů na mistrovství světa v automobilových soutěžích podstatně dříve, než se původně plánovalo. Jejich prvním sportovním podnikem se stala Německá rallye, konaná ve dnech 24. až 27. července 2003. Plán je jasný. "Výsledky teď nebudou to hlavní. Do konce letošní sezony poslouží mistrovství světa především jako testování nového vozu tak, abychom měli Fabii WRC plně konkurenceschopnou pro rok 2004," říká ředitel motorsportu Škoda Auto Petr Kohoutek.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec, zdvihový objem 1999 cm 3 , největší výkon 220 kW (299 k) při 5500 ot./min, největší točivý moment 600 N.m při 3500 ot./min, dvacetiventilový rozvod DOHC
Pohonná soustava: pohon všech kol, přední, zadní a mezinápravový diferenciál, šestistupňová sekvenční převodovka s polosamočinným řazením
Zavěšení kol: vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvkový závěs
Vnější rozměry: délka 4002 mm, šířka 1770 mm, rozvor náprav 2462 mm