Zábavní park Cedar Point nasazoval vždy nejvyšší příčku. Každá z jeho čtyř horských drah byla v době svého otevření největší a nejrychlejší na světě. Roku 1978 představil zábavní park 38 metrů vysokou dráhu Gemini, roku 1989 Magnum XL-200 o 62 metrech, na přelomu tisíciletí v roce 2000 94 metrovou dráhu Millenium Force a letos se k nim přidal Top Thrill Dragster, který sahá do výšky bezmála sto třiceti metrů.
JÍZDA SMRTI
Top Thrill Dragster je dvakrát rychlejší než většina existujících horských drah. Zrychlení 193 kilometrů v hodině dosáhne za čtyři vteřiny, což už pasažérům pořádně protáhne úsměv. Stejnou rychlostí také padá z nejvyššího bodu dráhy v pravém úhlu se zemí plných sto dvacet dva
BITVA ZÁBAVNÍCH MONSTER
Stále vyšší, stále rychlejší! S tímto heslem triumfoval park Cedar Point v americkém státu Ohio až do roku 2000, kdy jeho rekordní dráhu Millenium Force jen pár měsíců po uvedení do provozu porazila horská dráha v Japonsku, zvaná Ocelový drak. Tu ovšem nyní ohijský Dragster překonal o celých třicet metrů. Budoucnost horských drah neznamená jen překonávání se ve výšce, Dragster nese prvenství také v rychlosti. Už nyní se ale vyvíjejí horské dráhy, které jej překonají zase ve vynalézavosti - na dráhách budoucnosti budou pasažéři létat jako hadr na holi a rotovat kolem vlastní osy, dokud jim vydrží žaludek. Na scénu přitom však nastupuje i nová nerovnice - vzhledem k tomu, že čím je dráha extrémnější, tím méně návštěvníků přiláká, budou tvůrci brzo na vážkách, zda se stavba nové dráhy ještě vyplatí.
TRENAŽÉR ODOLNOSTI
Od roku 1987 zahynulo na horských dráhách dvaapadesát lidí. Hovoříme zde o zástavách srdce a mozkových příhodách, z nichž ani u jedné nebylo prokázáno, že by byla způsobena pouze horskou dráhou. Ve všech případech úmrtí se jednalo o skryté poruchy, které by se projevily dříve nebo později - horská dráha je pouze urychlila. Každá zatáčka dráhy je analyzována v počítači z hlediska možného ohrožení lidského těla. Zábavní park Cedar Point navíc vybavil atrakci mnoha zabezpečeními, jako jsou například magnetické brzdy, které v případě výpadku proudu dráhu bezpečně zastaví, nebo tři navzájem nezávislé systémy, které pasažéry drží v sedačkách. Přes to všechno bude k úmrtím na horských dráhách docházet dále - lidé se přeceňují a troufají si na výkon, který tělesně nezvládnou, přičemž horské dráhy posunují hranice fyzických nároků do závratných výšin.
POKROK VE JMÉNU ZÁBAVY
V podmínkách, které dnes horské dráhy na návštěvníky kladou, se protáčejí panenky i kosmonautům, kteří jsou testováni na centrifugách. Takových výsledků dráhy dosahují s nejmodernějšími technologiemi. Kdysi fungovala horská dráha na jednoduchém principu - vozíky byly vytaženy řetězem vzhůru a pak sjely zase dolů. V devadesátých letech ale nastoupily nové technologie, z nichž největší úspěch zaznamenal lineární indukční motor, magnetický pohon pro rychlovlaky. Revoluční Top Thrill Dragster ovšem překonal i tuto technologii, a to novým pohonným zařízením na principu hydraulické síly. Jak se to projeví v praxi? "Myslel jsem, že se mi rty odhrnuly až za uši," nechal se po první jízdě slyšet úplně zelený pasažér.
JAKO V ODŠŤAVOVAČI
Jízda na velké horské dráze s vámi pořádně zatřese. Mozek se vám v hlavě může v zatáčce pohnout, ohroženy jsou také tepny procházející krční páteří. Není proto od věci si před jízdou zajít k doktorovi a nechat se vyšetřit, protože lidé, kteří na horských drahách zemřeli, často podcenili své skryté tělesné vady.
MILIONOVÝ BĚS
Velké zábavní parky utrácejí za větší horské dráhy něco mezi osmi a šestnácti miliony dolarů, za ty menší pak od tří do pěti milionů. Top Thrill Dragster drží prvenství i ve finančních nárocích - stál plných pětadvacet milionů dolarů.
Horské dráhy v zábavním parku Cedar Point
1978 38 m 97 km/h
1989 62 m 116 km/h
2000 94 m 149 km/h
2003 128 m 193 km/h