Německý třímotorový dopravní a transportní dolnoplošník Junkers Ju 52/3m láká výrobce plastikových modelů od nepaměti. Jednou z prvních byla stavebnice britské firmy Airfix (1:72), následovaná junkersem stejného měřítka italské firmy Italeri a na závěr "obří čtvrtkou" (1:48) nadnárodní společnosti Revell. Nicméně poslední modelovou "bábou" či "tetou Ju" je stočtyřiačtyřicetkrát zmenšený model tohoto slavného letounu, výrobek obrnické firmy Eduard.
LIGA KITŮ
MODEL
Kdo čekal, že v Obrnicích vyrobí jednoduchý a snadno sestavitelný "vitríňák", ten se přepočítal. Bez ohledu na měřítko je nejnovější Ju 52/3m pěkně složitý model. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit úzkostlivě se držet stavebního návodu (zejména při lepení trupových přepážek či "skel"). A to ještě nemluvím o kovových leptaných dílech, které umožňují dokonalé vypracování kokpitu. Pravou lahůdkou je ale přilepení vztlakových klapek a křidélek k odtokové hraně křídla, výškovky ke stabilizátoru, sestavení hlavního podvozku či připevnění výfuků k maketám hvězdicových motorů. Model třímotorového junkersu rozhodně nelze doporučit začínajícím modelářům. Nicméně ti zkušenější mohou ze stavebnice udělat malý zázrak. Už také proto, že lze postavit model klasické verze letounu, či jeho zimní provedení s lyžemi. Podle obtiskového archu je možné zvolit model letounu ze stalingradského bojiště s koly či lyžemi, model letounu, který operoval na Balkáně nebo na Krétě. Další alternativou je civilní provedení Junkersu Ju 52/3m, ovšem k tomu je potřeba zakoupit si další verzi stavebnice.
JUNKERS JU 52/3M
Měřítko: 1:144
Počet dílů: 54 + sada kovových leptaných dílů
Rozpětí: 205 mm
Výrobce: Eduard
Obtížnost stavby: ****