Asi každý kluk touží po tom, projet se v závodním voze. Komu se to povede, bezpochyby podlehne touze závodit v opravdové formuli. Ten, kdo se dostane až sem, upne se k cíli nejvyššímu, kterým je formule 1. Nejblíže k uskutečnění tohoto snu má u nás Jarek Janiš, pilot formule 3000, která je oficiální přípravkou jezdců formule 1.
Asi každý kluk touží po tom, projet se v závodním voze. Komu se to povede, bezpochyby podlehne touze závodit v opravdové formuli. Ten, kdo se dostane až sem, upne se k cíli nejvyššímu, kterým je formule 1. Nejblíže k uskutečnění tohoto snu má u nás Jarek Janiš, pilot formule 3000, která je oficiální přípravkou jezdců formule 1.
Otec deset let jezdil motokros, v němž dokonce vybojoval 3. místo na mistrovství světa. Když skončil s motokrosem, dal se na motokáry, ve kterých byl rovněž úspěšný. Po skončení své profesionální kariéry se začal věnovat mně a mému bratrovi Erikovi. Před dvěma lety bohužel tragicky zahynul při autohavárii na dálnici. Bratrovi je nyní 16 let a jezdí v Německu formuli BMW, což je taková začáteční třída formulí, do které se přechází z motokár. Loni ji syn Kekeho Rosberga (mistr světa F1 z roku 1982) Nico vyhrál a za odměnu testoval vůz F1 Williams. To svědčí o tom, jak jsou tyto závody sledované.
Ty jsi už odmalička zvyklý vítězit. Držíš si ale i jedno kuriózní prvenství, a to jako nejmladší jezdec.
To je pravda. S motokárami jsem začínal v pěti letech a první závod jsem jel o rok později. Díky dobrým výsledkům (porážel jsem i starší kluky) jsem dostával výjimky a mohl jsem startovat ve vyšších věkových kategoriích. A to mě provází až do dneška. Prakticky v jakékoliv kategorii jsem jezdil, byl jsem tam nejmladší. Dokonce i teď v F3000 jsem nejmladší jezdec. Ale rozhodně si nemyslím, že to je nevýhoda.
Jak ses spojil s Antonínem Charouzem?
Začalo to už spoluprací pana Charouze s mým tátou. Otec vybudoval špičkový závodní tým motokár, v němž jezdili i oba Charouzovi synové. Závodili jsme na českých i světových mistrovstvích. V našem týmu mě měl pan Charouz celou dobu mé dosavadní kariéry na očích, a když mi bylo patnáct a skončil jsem s motokárami, nabídl mi jít stejnou cestou jako Tomáš Enge. Od té doby jsem v jeho týmu. Sám Antonín Charouz má za sebou závodnickou kariéru. Tím, že založil závodní tým a vstoupil do F3000 se snaží realizovat svůj sen dostat českého závodníka do formule 1. A dělá pro to maximum. Bez něho bych se asi do formulí nedostal.
Letos jsi dostal nabídku do formule 1, ale společně s panem Charouzem jste ji odmítli. Jaký z toho máš pocit?
Těžko říct, zda to bylo dobré, nebo špatné rozhodnutí. Hodně jsme o tom přemýšleli. Nakonec jsme ale dospěli k názoru, že ještě nemám dost zkušeností, a navíc mám rozjetou sezonu F3000, kterou bych měl dokončit. Tím aspoň poznám okruhy, které dodnes všechny neznám. I když to nebylo jednoduché odmítnutí, myslím si, že bych měl zůstat dva roky v F3000. První rok se člověk učí a druhý může podávat výsledky. Jde to pomalu, protože tréninku je hrozně málo. Máš ve formuli 1 nějaký idol? Skvělých jezdců, kteří by mohli být idolem, je tam fůra. Jak jsou dobří, záleží na míře jejich zkušeností. A prvenství si drží jednoznačně Michael Schumacher, který má nejvíc najeto a dokáže realizovat přesně, co chce. Pokud jde o to, čeho bych chtěl dosáhnout, je mým idolem asi on.
Nedávno ses stal testovacím jezdcem formule 1 u týmu Jordan Ford. Co to znamená být testovacím jezdcem? A existují testovací jezdci i ve formulích 3000?
V F3000 si testuje každý pilot svoje auto sám, testovací jezdci existují jen ve formuli 1. Já budu testovat za tým Jordan Ford a je to pro mě velká výzva. Pojedu s formulí 1 a budu moci ukázat, jak na tom jsem. A když si mě všimnou, dostanu se do soutěže. Takový testovací jezdec totiž najede mnohem více kilometrů než závodní pilot. U špičkových týmů se testuje každý povolený termín, což je v průběhu sezony až na výjimky každý druhý týden, a testovací jezdec najede i přes 20 000 km za rok, což je strašně moc. Testuje se nastavení auta i nové díly. A samozřejmě si šéfové týmu všímají také jezdce. Když jsou jeho časy srovnatelné s časy závodního pilota, má velkou šanci dostat se na jeho místo. Testovací jezdec má tu výhodu, že si výborně zvykne na vůz a má natrénováno hodně hodin.
Jezdec formule musí být asi i fyzicky zdatný. Jak probíhá tvůj trénink? A máš osobního trenéra?
Myslím, že je nereálné, kdyby někdo chtěl jezdit formuli 3000, aniž by měl praxi v motokárách a v nižších třídách formulí. Určitě by to nezvládl. Když ve formuli brzdíš do zatáčky, jsi vystaven přetížení kolem 3G, což je pro netrénovaného člověka opravdu hodně. Takže dobrá fyzická kondice je samozřejmě nutná. A nejde ani tak o sílu, jako o vytrvalost. Když jsi dobře připravený po fyzické stránce, méně se stresuješ a udržíš se při jízdě v dobré pohodě. Také je třeba mít trénované reakce a reflexy. U přípravy na závody proto všechno souvisí se vším. Během sezony není příprava tak náročná jako v zimě, kdy mám i třífázové tréninky denně. Běh, kolo, posilovna a plavání jsou hlavními prvky tréninku, ale důležitá je i rehabilitace - sauna, whirlpool, masáže. Celý trénink je postavený spíše na výdrži než na síle. Můj osobní trenér se jmenuje Honza Beneš. Trénuje tenisty a přede mnou trénoval už i několik závodníků. Ví přesně, co dělá, a bez něho by to asi nešlo. Sám na sobě cítím, jak se mi pod jeho vedením zlepšila kondice.
Máš osobního trenéra i do auta?
Ne, takový trenér neexistuje, to snad nemá žádný jezdec. Roli takového trenéra zastupuje ve stájích tzv. hlavní inženýr, který říká jezdci, jak má jet, prochází s ním trať a dohlíží na nastavení auta. Spolupráce s inženýrem je na závodech to nejdůležitější. Jezdec mu musí říct, co potřebuje, a inženýr podle toho nechá vůz nastavit. Funguje to tak, že dorazíme na okruh dva dny před závodem. Několikrát si trať projdu s inženýrem, probíráme data a grafy z minulých závodů a rozebíráme každou zatáčku, na co si dát pozor, jak brzdit, v jaké rychlosti ji projíždět a jakým kvaltem.
Kolik je v závodním týmu lidí?
Na jedno auto jsou tři mechanici, jeden inženýr, jeden člověk, který tankuje. To samé je pro druhý vůz. Pak jsou lidé, kteří koordinují tým, zařizují např. hotely a příjezdy na okruhy a vůbec organizační záležitosti. Jezdec má také osobního asistenta, který ho masíruje, připravuje mu pití a stará se jen o něj. A pak je tam samozřejmě šéf týmu.
Ty jsi první stájový jezdec. Jak je to s druhým stájovým jezdcem? Není mezi vámi rivalita?
To určitě ne. Vycházíme spolu dobře. Druhý jezdec je pro tým ohromně důležitý, i když je v každé stáji většinou jen jeden, kdo plní roli favorita. Je špatné, když proti sobě týmoví jezdci bojují, narušuje to atmosféru a také negativně ovlivňuje výkony. Druhý jezdec by měl prvního podpořit.
Bavíš se se soupeři z jiných týmů? Povídáte si spolu, nebo se nemáte rádi?
Nějaká vážná nevraživost mezi jezdci není, ale na druhou stranu se spolu příliš nebavíme. Není na to zkrátka čas. Před závodem i během něho je strašná spousta práce a každý se věnuje svému týmu. V soutěži jsou však i kluci, se kterými jsem závodil i v jiných kategoriích. S nimi si popovídám rád, ale většinou ne o závodech.
Závody ve formulích jsou na hraně mezi životem a smrtí. Bojíš se, nebo si myslíš, že strach do kokpitu nepatří? A nespočívají závody F3000, v nichž máte všichni stejná auta, dnes už jen v tom, že vyhraje ten, kdo je větší blázen a zbaví se strachu?
Cesta k vítězství vede přes zkušenosti. Člověk, který pojede jako blázen a bude ohrožovat sebe i ostatní, stejně nebude mít na jezdce se zkušenostmi. Ale už po dvou sezonách je u talentovaného pilota možné, aby vyhrál seriál mistrovství. Takový jezdec zná všechny okruhy a ví, jakých chyb se vyvarovat. Zkušenosti se sbírají velmi pomalu a není možné to nějak obelstít. Každý jezdec F3000 má totiž povoleno na rok jen deset hodin privátního testu a to je ještě rozděleno napůl mezi oba týmové jezdce. Jinak se nesmí testovat, takže je prakticky nemožné pořádně se připravit na konkrétní trať. Ten strach za volantem by při závodu měl asi jít stranou, jinak ti bude svazovat ruce a nedocílíš dobrého výsledku. Piloti jsou na rychlost zvyklí odmalička a o haváriích nepřemýšlejí. Na druhou stranu to určitě svádí k tomu, že člověk je tak trochu, jak říkáš, blázen a riskuje, aby se dostal dopředu, ale bez toho zkrátka nevyhraješ. Musíš jít až za hranu.
Vystřídal jsi pěknou řádku aut s různě silnými motory. Je těžké přesednout ze slabšího vozu do silnějšího a naopak?
Minulý rok jsem jel evropskou sérii F3000, takže jsem měl jen jedno auto a mohl jsem se na ně plně soustředit. Také jsem v celkovém umístění byl třetí, což považuji za svůj nejlepší dosavadní úspěch. Rok předtím jsem nedokončil sezonu. Jel jsem snad osm kategorií s různě silnými vozy (F3, Panoz, Porsche GT, F3000). Bylo toho moc, ale určitě to pro mě bylo důležité, protože jsem nasbíral hodně zkušeností. Ale jednoduché to nebylo. Přesednout z plechového auta do formule je horší než naopak. Je důležité přepnout, protože se jedná o jiný styl jízdy. Auto jinak brzdí, jinak reaguje. Mně to trvá tak tři čtyři kola, abych se přeorientoval. Člověk si také může odnést z určitého auta návyky, které pak aplikuje v jiné třídě, a toho se špatně zbavuje.
Jezdíš s vozy za desítky milionů korun. Jaký z toho máš pocit?
To je fakt, o kterém nemůžeš moc přemýšlet. Když si budeš říkat, tak a teď havaruji a bude to stát miliony, budeš se bát a nepodáš takové výkony, jaké bys mohl. Prostě se snažíš z toho auta vymáčknout maximum, i kdybys ho měl poslat do zdi.
Máš nějakou oblíbenou trať?
Oblíbených mám víc, ale asi nejradši mám Spa v Belgii. Ta byla bohužel z letošního seriálu vyškrtnuta, ale příští rok se pojede. Je zařazena do seriálu F1, což znamená, že bude zařazena i pro F3000. Je to dlouhý okruh, který obsahuje všechny typy zatáček. Nejraději mám zatáčky Eau-Rouge a Blanchimont, v nichž jezdec pociťuje nejvyšší adrenalin.
Poznáš u porouchaného auta podle zvuku, v čem je závada? Dovedl bys auto opravit?
Opravit bych ho asi nedovedl. To je, jako kdyby ses zeptal mechaniků, zda by dovedli objet pět kol ve formuli v závodním tempu. Samozřejmě ale podle zvuku poznám, v čem by asi mohl být problém. Když technikům řeknu, že si myslím, že je pokažené to a to, většinou mám pravdu. Ale na opravu bych si sám netroufl.
V poslední době se z tebe u nás stává opravdová závodnická hvězda. Jaké to pro tebe je?
Více lidí mě poznává a baví se se mnou. Je to tím, že rok od roku postupuji do vyšších kategorií, které jsou více na očích. Ale nemyslím si, že by mně sláva nějak lezla do hlavy. Snažím se jen dosáhnout svého cíle a to jsou formule 1.
Máš vůbec čas na jiné koníčky?
Času moc nemám, a navíc jsem vlastně od dětství nic jiného než závodění nepoznal. Rád ale např. hraji squash a tenis. Většina mých oblíbených sportů patří do mé fyzické přípravy. Ovšem jsou sporty, jako např. lyžování, které miluji, jež mám naopak zakázané, abych se nezranil. Je to taková daň, kterou platím za kariéru profesionálního jezdce.
***
VOZY F3000
V soutěži F3000 mají všichni jezdci stejné vozy. Šasi vyrábí firma Lola Cars, motory firma Zytek a pneumatiky dodává Avon. Vozy jsou osazeny nejmodernější technologií a po vzhledové stránce jsou velmi podobné vozům F1. Šasi je vyrobeno z jednoho kusu uhlíko-hliníkového kompozitu s velkou pevností a odolností proti nárazu. V letošním šampionátu jedou vozy s označením Lola B2/50 s těmito parametry:
přední rozchod - 1555 mm
zadní rozchod - 1485 mm
rozvor - 3000 mm
minimální hmotnost - 645 kg
maximální rychlost - 290 km/h
výkon motoru - 450 hp HP / 9000 otáček
ŠAMPIONÁT FIA F3000
Formule 3000 byla založena v roce 1985 jako poslední stupeň na žebříčku závodů před formulí 1. Je považována za oficiální přípravku jezdců F1 a seriál závodů tvoří součást všech evropských Velkých cen F1 jako vedlejší závod, proto se těší velké popularitě a pozornosti medií.
***
JAREK JANIŠ, nejmladší pilot F3000, je jezdcem č. 1 závodního týmu Superfund I.S.R. Charouz, který se letos premiérově účastní Mezinárodního šampionátu FIA F3000. Druhým pilotem je Francouz Yannick Schroeder. Jarek Janiš se narodil 8. 7. 1983 v Olomouci. Od roku 1991 závodil v motokárách, ve dvanácti se poprvé stal mistrem republiky ve třídě ICA a v následujících třech letech titul obhájil. V roce 1998 přesedl do formule Ford. Následovala Formule Palmer Audi, formule 3 a formule Renault. V roce 2001 poprvé sedl do formule 3000 na pouhý jeden závod. O rok později závodil v evropské sérii formule 3000, kde vybojoval třetí místo v celkovém pořadí. Letos jede Mezinárodní mistrovství FIA F3000 a dostal první nabídky do formule 1. Internetové stránky Jarka Janiše najdete na adrese www.jarek-janis.cz.