Anatomie špičkového stroje

Sdílej
 
Co skrývají RC auta Motory řvou na plný výkon, auta jsou srovnaná na čáře. Start! Vozy vyrážejí na trať a tvrdě se derou na vedoucí pozici. Jen řidiči zůstávají stát na jednom místě a ženou svoje dálkově ovládané svěřence vpřed.

Detailní pohled na táhlo seřizování centrální brzdy a na servo, které brzdu ovládá (nahoře) / Schránka rádiového přijímače a serv musí být vodotěsná i nárazuvzdorná. Jak voda, tak nárazy škodí komponentům drahé rádiové aparatury (vpravo)Již několik let dostáváme do redakce dopisy, ve kterých nás žádáte o zveřejnění návodu na stavbu rádiem řízeného modelu automobilu. Se stejnou pravidelností, s jakou chodí vaše dopisy, zasíláme odpovědi, ve kterých - ač neradi - konstatujeme, že to není dost dobře možné. Konstrukce RC "buginy" či "dráhovky" je tak složitá, že by na její zveřejnění nestačily návodové stránky celého ročníku ábíčka. Nevěříte? V tom případě si přečtěte další řádky.

Přísná pravidla

Rádiem řízené modely automobilů lze rozdělit do dvou základních kategorií, na dráhové a terénní. Ty se pak ještě liší použitou motorovou jednotkou - RC modely s elektrickým pohonem (elektry) a RC modely se spalovacím motorem (čuďáky). Dále pak se dělí na modely postavené v měřítkách 1:12, 1:10, 1:8 či dokonce 1:5. Ve všech případech je ale "to", co skrývá karoserie, velmi podobné. Modely mají vedle motoru a převodovky ještě spojku, diferenciál (u pohonu obou náprav diferenciály dva), spojovací hřídele, odpružené nápravy a samozřejmě rádiovou aparaturu s potřebným příslušenstvím. RC modelyPřední díl šasi, jenž je současně držákem nárazníku ť Přední tlumiče Držák stabilizátoru Stabilizátor - je zhotoven z pevnostního ocelového pružinového drátu. Jedná se vlastně o torzní tyč mající za úkol vracet kola do základní polohy při jízdě nerovným terénem Palivová nádrž s rychlouzávěrem, který umožňuje rychlé otevření a opětovné zavření palivového hrdla. Nutno podotknout, že rychlouzávěr uzavře palivovou nádrž hermeticky, což je potřebné k vytvoření přetlaku v palivové soustavě. Tyto modelářské motory můžeme považovat za přeplňované - tedy za turbomotory Mechanismus seřizování brzdového systému - RC modely automobilů nemají většinou brzdy na jednotlivých kolech, ale jen jednu centrální brzdu Vzduchový filtr sání motoru Spalovací motor - podle velikosti modelu s obsahem 1,6, 2,5, 3,5 ccm i větší Uchycení spojleru Stabilizátor zadní nápravy Olejové tlumiče s vnějšími vinutými pružinami. Konstrukce modelových tlumičů pérování se neliší od tlumičů skutečných. Také ony mají uvnitř píst s olejovou náplní a vně pomocné ocelové pružiny Koleno výfukového potrubí Diferenciál náhonu předních kol Laděný tlumič hluku - naprostá většina soutěžních modelářských spalovacích motorů (nejen automobilových) má ke zvýšení výkonu takzvané rezonanční neboli laděné tlumiče hluku. Důmyslný systém komor uvnitř tlumiče vyvozuje potřebný tlak ve výfukovém systému a tím zvyšuje výkon motorové jednotky Disky kol - mohou být plastové nebo duralové

Rychlé okruhy

Nejvíce se oba typy RC modelů automobilů liší karoserií a odpružením náprav. Je to logické, jízdním terénem "dráhovek" bývají asfaltové plochy s vyznačenou závodní tratí, na které se prohánějí makety skutečných automobilů, ať se už jedná o modely vozů F 1 nebo rychlostních silničních strojů.

Tvrdý terén

Dráhové modely jsou nejen pekelně rychlé, ale i krásnéNaproti tomu "buginy" mají k maketám daleko. V naprosté většině jde o účelové konstrukce, které musejí uspět v terénu na náročných umělých tratích. Proto je u nich kladen velký důraz na co nejlepší odpružení náprav, stejně jako u skutečných závodních automobilů typu buggy. Z hračky se tak stává sportovní nástroj, jehož cena včetně rádiové aparatury se může vyšplhat až na částku 100 000 Kč, a tak jistě uznáte, že "strojovna" tohoto typu se na návodové stránky ábíčka prostě nevejde.

VE STYLU F 1

VE STYLU F 1Závodění s RC modely je skutečně vážná a profesionální zábava. Předehřívací dečky na kola dobře známe ze závodů formule 1.

DESETIVÁLEC

DESETIVÁLECTo, že některé motory pro rádiem řízené modely nejsou žádní slaboši, dokazuje tento desetiválec o obsahu 70 ccm a výkonu 5,1 kW

SPOJKA

Pozornému čtenáři jistě neuniklo, že na obrázku vlevo není vidět spojka. Ta je skryta v útrobách modelu. Jedná se o spojku odstředivou, a tudíž automatickou, která pracuje v závislosti na otáčkách motoru. Při zvýšení otáček motoru segmenty spojku odstředivou silou zapnou a model se rozjede. V opačném případě pružiny spojku uvolní a model jede na volnoběh, případně na povel pilota zastaví.

Autor

Václav Šorel Reprofoto archiv autora a redakce