Airbus na gumu

Sdílej
 
Vystřelovací házedlo Airbus A-320 prostějovské firmy Hibe není žádný drobeček. Má rozpětí 384 mm a délku bezmála půl metru (448 mm). Jedná se o balzovou stavebnici sestávající ze sedmi vyříznutých dílů - ocasních ploch (3), trupu (1), křídla (2) a pomocného dílu k docílení správného vzepětí křídla. V kompletu nechybí závaží (5 olověných kuliček) a startovací kolík.

Vystřelovací házedlo Airbus A-320 prostějovské firmy Hibe není žádný drobeček. Má rozpětí 384 mm a délku bezmála půl metru (448 mm). Jedná se o balzovou stavebnici sestávající ze sedmi vyříznutých dílů - ocasních ploch (3), trupu (1), křídla (2) a pomocného dílu k docílení správného vzepětí křídla. V kompletu nechybí závaží (5 olověných kuliček) a startovací kolík.
Na stavbu je model jednoduchý a navíc je ke stavebnici přiložen podrobný textový i obrazový návod. Lepí se vteřinovým lepidlem. Jen je třeba dodržet seřízení, což je v případě vystřelovacího airbusu kolmá poloha vodorovné ocasní plochy na plochu trupu, na ni zase musí být kolmá svislá ocasní plocha. Vůči nim pak musí mít správné vzepětí křídlo.

Foto
Nejdůležitější však je dodržení dané polohy těžiště! To je sice na plánku vyznačeno, ale pro úplné začátečníky by bylo vhodnější doplnit symbol T i kótou. Ta by se mohla vztahovat k náběžné hraně kořenu křídla nebo k přídi trupu. V našem případě jsme měli těžiště ve vzdálenosti 205 mm od přední hrany trupu (za použití všech pěti kuličkových závaží). Do trupu jsme je nainstalovali tak, že jsme vrtákem o průměru 5 mm do jeho přední části zahloubili pět otvorů (tři do levé a dva do pravé strany), do otvorů vmáčkli kuličky a zakápli vteřinovým lepidlem. Po nasazení startovacího kolíku již nic nebránilo prvnímu letu.

Při létání je model třeba uchopit levou rukou za zadní část trupu, pravou rukou zasadit gumovou smyčku do kolíku a napnout ji tak, aby letoun směřoval vzhůru pod úhlem 30 až 45°, přičemž levá polovina křídla musí směřovat k zemi pod úhlem 45°. Důležité také je, aby byl model vystřelen proti větru nebo ještě lépe, aby případný vítr foukal z levé strany. Po vypuštění airbus prudce nastoupá do výšky a půlpřemetem nebo souvratovou zatáčkou přejde do důstojného kluzu.