Internetový průvodce VII

Sdílej
 
Orientace a vyhledávání na internetu Celosvětový internet

Internetový průvodceV minulém díle jsme se věnovali vyhledávání na českém internetu, dnes se podívejme do světa. Vyjmenovali jsme si některé z českých vyhledávacích centrál, z nichž mnohé se pomalu zapojují do celosvětového prohledávání internetu, jiné zůstávají jen u prohlížení adres ve vrcholové doméně .cz. Začněme několika příklady největších amerických portálů, na kterých můžete nalézt informace ze všech koutů světa. Jsou to např. www.yahoo.com, www.altavista.com, www.lycos.com, www.excite.com, www.msn.com, GoTo.com a mnoho dalších. Na těchto centrálách můžete vyhledávat podobným způsobem jako na centrálách českých.

KATALOGY

Rozdělme si je na dva základní typy: na katalogy a na centrály databázového typu. Ve vyhledávačích katalogového typu nalézáme informace již roztříděné do kategorií, které nám usnadňují pohyb a orientaci na internetu. Majitelé stránek se do těchto katalogů registrují pomocí formuláře a někdy sami určují kategorii, do které budou stránky zařazeny spolu s popisným textem. Protože však nikdo nedokáže zaregistrovat své stránky na všechny vyhledávače, vykazují různé centrály různé výsledky vyhledávání. Typickým příkladem katalogu je Yahoo!, které je podobné českému Seznamu, jejž jsme představili v minulém díle.

DATABÁZE

Hlavní stránka vyhledávacího katalogu Yahoo!Druhou variantou jsou centrály databázového typu. Do nich se není třeba registrovat, protože si prohledávají internet samy pomocí robotů, které postupně procházejí nové stránky a ukládají si o nich potřebné údaje (indexují je). I zde však existuje možnost, jak centrálu "navést" na vaše stránky - pomocí zadání URL. V těchto centrálách nejsou údaje o jednotlivých stránkách tříděny do kategorií, vyhledávají se pouze pomocí klíčových slov. Centrála tak prohledá celou svoji databázi stránek slovo od slova a zobrazí výsledek hledání. Nevýhodou může být obrovské množství vyhledaných stránek, např. několik stovek tisíců, které není nikdo schopen prohlédnout. V tomto případě je vhodnější zadat složitější dotaz. Pro režim složených dotazů se používají různé operátory, např. AND (a současně), OR (nebo), NOT (ne), dále závorky nebo uvozovky, někdy také NEAR (podobného významu). Vždy však záleží na tom, zda daná centrála operátory podporuje. Zkusíme-li například na Altavistě vyhledat všechny články o Václavu Klausovi s vyloučením těch, které se týkají Poslanecké sněmovny, zadáme tedy dvě slova, "Václav+Klaus", znak "+" znamená současně, a připíšeme "-poslanec*", kde "-" vylučuje slovní řetězec začínající poslanec. Hvězdička (*) je tedy u Altavisty znakem pro to, aby našel (případně vyloučil) všechna slova začínající v našem případě výrazem poslanec, tedy také slovo poslanecká apod. Abychom ještě napomohli výsledku, zvolíme jazyk "Czech" - tedy prohledávání českých stránek. Tímto způsobem můžeme postupně zpřesnit svůj dotaz, až dostaneme menší počet stránek obsahujících požadované informace.

METASLUŽBY

Výsledek vyhledávání podle uvedeného příkladu na centrále databázového typu Altavista Zatím jsme vyhledávali vždy jen na jedné centrále, existuje ovšem i možnost současně vyhledávat na více vyhledávačích. K tomuto slouží tzv. metaslužby, na kterých zadáme hledaný výraz - klíčové slovo - jen jednou a metavyhledávač jej předá dalším centrálám, aby provedly hledání. Aby mohla metaslužba pracovat efektivně, je třeba blíže uvést, co vlastně hledáme (např. dokumenty, osoby či firmy) a jak mají být řazeny výsledky hledání. Výsledkem vyhledávání je seznam odkazů, u kterých je uvedena i centrála, na které byl odkaz nalezen. Na těchto adresách jsou některé z metaslužeb: www.metasearch.com, www.metafind.com, www.savvysearch.com. Každá vyhledávací centrála má trochu odlišné použití. Proto je dobré nahlédnout do nápovědy, kde najdeme operátory i rady, jak postupovat.

SLOVNÍČEK POJMŮ

katalogová centrála - vyhledávací centrála, obsahující odkazy na internetové stránky tříděné do kategorií s popisem a přesnou internetovou adresou vyhledávací centrála databázového typu - vyhledávač, který si sám aktualizuje databázi prohledáváním internetu pomocí robotů, lze na něm hledat převážně pomocí dotazů robot - automaticky fungující speciální program na prohledávání a indexaci internetových stránek indexace - evidování a řazení slov, která se vyskytují na každé jednotlivé internetové stránce, do databáze centrály operátor - spojovací znak, určující vzájemný vztah výrazů v zadání pro vyhledávání, napomáhá zpřesnění dotazu metaslužba - vyhledávací služba, která předá dotaz několika dalším centrálám a zobrazí výsledky vyhledávání od všech, seřazené a označené centrálou, na které byl odkaz nalezen

SOUTĚŽ PRO TŘÍDNÍ KOLEKTIVY

Najděte na internetu, kolik centimetrů sněhu bylo 21. února 2000 v Peci pod Sněžkou, napište internetovou adresu, kde jste informaci našli. Odpovídejte prostřednictvím internetu na adresu http://edu.iol.cz, kde naleznete i další informace o projektu, správné odpovědi a vítěze předchozích kol. Cena: multimediální CD Heuréka ‘99.

Autor

Antonín Drahovzal Repro autor Kresba Jan Smolík