Letos v únoru z letiště ve Vodochodech u Prahy poprvé vzlétlo nové civilní letadlo - jmenuje se Ae 270 IBIS. Ibis je posvátným ptákem Egypťanů a ve znaku ho má tchajwanská společnost Aerospace Industrial Development. Tato firma s třicetiletou tradicí v letecké výrobě založila s Aerem Vodochody společný podnik IBIS Aerospace Ltd., který víceúčelový transportní letoun Ae 270 vyvíjí tak, aby vyhovoval různým požadavkům budoucích zákazníků nejen v Evropě, ale i v Číně, Africe a USA.
Špičková kvalita
Ono totiž v dnešní době nejde jen o to nové letadlo vyvinout a vyrábět, největším uměním je zajistit takovou kvalitu, aby ho světové odborné autority schválily čili certifikovaly a aby se dalo s příslušnými dokumenty stvrzujícími jeho bezpečnost výhodně zpeněžit. Předpo-kládá se, že během patnácti let bude možné prodat asi 750 strojů Ae 270. Jejich konečnou montáž má na starosti továrna ve Vodochodech, tchajwanská společnost AIDC se podílí na výrobě křídel a dalších částí letadla.
Vybavení podle přání
Letouny budou k mání v různých verzích. V základní verzi jsou dvě křesla pro piloty a osm míst pro cestující, movitý zákazník si může objednat letadlo se salonní úpravou a pohodlím pro čtyři pasažéry. Kabina dlouhá 498 cm, vysoká 136 cm a široká 144 cm může sloužit i jako nákladní prostor o objemu 7,5 m3, do kterého se dá naskládat 1200 kg zboží. Je ji také možné vybavit lékařskými přístroji a lůžky pro pacienty, aparaturami pro letecký průzkum, jako fotolaboratoř nebo podélnou sedačkou pro parašutisty. Letadlo bude nabízeno s americkým motorem Pratt & Whitney o výkonu 634 kW, s přetlakovou kabinou a zatahovacím podvozkem, v levnější verzi s českým motorem Walter o výkonu 580 kW, s pevným podvozkem a bez přetlakové kabiny. Nejvyš-ší cestovní rychlost ibisu je 408 km za hodinu. První verze dokáže vystoupat až do 9700 metrů, druhá do 8200 metrů. Dolet s rezervou paliva na 45 mi-nut je vypočítán na 2604 km.
Náročné zkoušky
I když se elegantní jednomotorový turbovrtulový dolnoplošník Ae 270 představil odborné veřejnosti v polovině prosince 1999 v plné parádě, jeho vývoj ještě pokračuje. Po sérii předepsaných zkušebních letů a po dalších případných úpravách podstoupí mezinárodně platnou certifikaci, která by měla být uzavřena v polovině roku 2001. Ae 270 IBIS se nepochybně stane konkurentem na trhu s obchodními letouny se středním doletem.
Propagace po celém světě
Nový česko-tchajwanský podnik se už pustil do propagace svých letadel ve světě - otevřel kancelář v USA a další připravuje na Dálném východě. Nemusí začínat od nuly. Značka Aero má už osmdesátiletou historii a je známá v padesáti zemích světa. Jejím nejvýznamnějším reprezentantem se stal dodnes používaný celokovový dvoumotorový čtyřsedadlový letoun Ae 45.
Kdo umí, umí
Už dávno není tajemstvím, že dnešní Aero Vodochody bylo po desítky let továrnou s dokonale fungující, přesnou leteckou výrobou. Stalo se dokonce zbrojnicí jedné části do roku 1989 rozděleného světa. V letech 1953 až 1975 vyrobilo přes sedm tisíc vojenských bojových letadel MiG včetně nadzvukového typu MiG-19.
Nový bojový letoun
Konstruktéři Aera překvapili odborný svět výkonnými cvičnými a lehkými bojovými tryskovými stroji L 29 Delfín, L 39 Albatros, L 59 a L 139. Ty se prosadily v různých modifikacích jako jednosedadlové či dvousedadlové při výcviku pilotů vojenských tryskových letadel ve čtyřiceti zemích čtyř kontinentů. Jejich pokračovatelem v následujícím tisíciletí je moderní lehký bojový letoun L 159 ALCA. Péčí největšího akcionáře vodochodského Aera, americké jedničky ve výrobě letadel, společnosti Boeing, začala jeho sériová výroba. Prvním zákazníkem jsou Vzdušné síly Armády České republiky.
AERO OSLAVILO OSMDESÁTINY
V minulém roce oslavilo Aero Vodo-chody osmdesáté narozeniny. Bylo založeno už v roce 1919. Zpočátku se továrna věnovala opravám letadel a výrobě vrtulí, ale již po třech letech vznikl první vlastní letoun A-10. Úspěchy s novými modely umožnily továrně export do zahraničí první zemí, kde se setkali s letouny značky Aero, bylo Finsko.