Za časů panování císaře Rudolfa II. byl už hrad pustý a měnil se v trosky. Jednoho dne se tu však objevila skupina podivně ustrojených cizinců. Prý to byli Vlachové, alchymisté od Rudolfova dvora, kteří podle hvězd a magických pouček vypočetli, že právě tady by se měl nacházet velký poklad. Také se hned pustili do kopání právě pod věží Putnou. Pověst praví, že práce byla natolik obtížná, že se rozhodli přivolat na pomoc ďábla - a ten jejich volání vyslyšel. Ovšem ne tak, jak si představovali. Místo pomocníka se objevil zlý a zlomyslný zelený čert... Zůstaňme však u faktů. Nevíme, co se v podzemí dělo, kam se hledači prokopali, jestli narazili na nějakou kapsu naplněnou třaskavým plynem nebo tam prováděli nějaký "vědecký experiment". Zkrátka ve chvíli, kdy byli všichni dole ve štole, otřásl hradem mohutný výbuch, z otvoru vyrazil k nebi ohromný sloup zeleného ohně, věž se s praskotem naklonila a částečně zřítila. Navždy tak pohřbila poklad i jeho hledače. Dodnes prý bloudí jejich duše v podobě bledých mátožných stínů kolem věže. Přízraky tajemných vlašských alchymistů však nedokázaly odradit další hledače, posedlé hradním pokladem. V 19. století byl proveden další pokus - a se stejně tragickým výsledkem. Putna se opět pohnula (tentokrát už bez pyrotechnických efektů) a kopáči byli rozdrceni ve štole, kterou razili pod jejími základy. Zelený čert je vymalován ve starém románském kostelíku v nedalekých Nudvo-jovicích, jak vidlemi sráží hříšníky do věčného ohně. Zřejmě v jeho zpodobení přežívá pohanská tradice lesního démona. Není divu, že svou zvláštní barvou rozněcoval fantazii prostých vesničanů. Právě tak je možné, že tu existují nějaké hlubší souvislosti. Kdo ví, s jakými silami se tu italští alchymisté pokoušeli navázat kontakt. Možná skutečně došlo k uvolnění nějaké energie, která se jim vymkla z rukou a zahubila je. Kdo ví? Nachýlená Putna mlčenlivě střeží své pochmurné tajemství.
Rady zlatokopům
Přinášíme další zadání pro vyřešení tajenky do třetího úseku mapy Cesta za pokladem, která byla uveřejněna v ABC č. 4. I v dalších ABC až do čísla 16 naleznete seriály o pokladech a tajenky do herního plánu. Všichni, kdo vyluští úkoly i s tím závěrečným, dostanou část starodávného pokladu, tajemnou neznámou minci. A na ty nejlepší čeká ještě deset her SCRABBLE! Pokud vám chybí herní plán, zašleme vám černobílou kopii i s pravidly hry za poštovní známky v hodnotě 20 Kč, pokud potřebujete některý z předchozích úkolů, zašlete známky v hodnotě 10 Kč. Známky posílejte na adresu redakce.
CESTA ZA POKLADEM - 3. ÚKOL
Alchymistické čarování
Nebojte se, opravdu si nepletu alchymisty s čaroději. Výraz čarovat má totiž původ právě v tajných značkách, skládajících se z čar a křivek, kterými alchymisté zapisovali svoje postupy. Některé z těchto značek vidíte v tabulce. Když do jednotlivých sloupců doplňovačky napíšete slovy význam značek a pak přečtete po sloupcích zleva doprava písmena v označených políčkách, objevíte slovo, které hledáte. Je to jedno z mnoha jmen ďábla. Významy alchymistických značek (podle knihy Milana Myslivečka Panoptikum symbolů, značek a znamení): 1 - vezmi, 2 - zlato, 3 - vař, 4 - vitriol, 5 - popel, 6 - antimon, 7 - draslo, 8 - křišťál, 9 - směs, 10 - stříbro, 11 - křída, 12 - zázvor, 13 - dřevo, 14 - hnůj, 15 - křivule, 16 - filtruj, 17 - měď, 18 - esence, 19 - mosaz.
Jan Smolík