Motorka pro Vetřelce
Chopper DCS-001 Saga vypadá jako další dílo extravagantního umělce H. R. Gigera, autora slavného Vetřelce (viz ABC č. 14). Ve skutečnosti jej mají na svědomí dva šikulové z kalifornské firmy Dramcraft Studios: designér Paul Yang je odpovědný za jeho mírně řečeno neobvyklý vzhled, inženýr Larry Nagel se postaral o to, že mimozemsky vyhlížející stroj nemusí šťastný majitel pouze donekonečna leštit v garáži. Vše funguje, jak má, bezstarostná jízda napříč Amerikou může začít. Saga je dlouhá 3,15 metru, vybavena je dvouválcovým motorem Harley Davidson 88A, má částečně průhlednou nádrž a postrádá jakoukoli kapotáž. Však by také byla věčná škoda skrývat takovou krásu do nějakých plechových nebo plastových nesmyslů.
-von-
Himálajská záhada
Nepálští Šerpové nosí po křivolakých vysokohorských stezkách obrovské náklady. Není výjimkou, že Šerpa nese náklad dvakrát těžší, než je on sám. Belgičtí vědci měřili množství energie, které Šerpové při nošení břemen vynakládají. A ukázalo se, že se nepálští horalé moc nenadřou ani s těžkým nákladem. S dvaceti kilogramy pochodují, jako kdyby nenesli vůbec nic. Teprve těžší břemena přece jen pocítí. Evropan nesoucí stejně těžký náklad se vyčerpá mnohem rychleji. Trik, kterým Šerpové dosahují svého mistrovství, halí tajemství. Snad jim pomáhá jídelníček složený hlavně z rýže, z které tělo získává energii snáze než z evropské stravy bohaté na tuky a bílkoviny. Svou roli může sehrát i fakt, že Šerpové chodí na jeden zátah jen krátké úseky a poměrně dlouho odpočívají.
Jaroslav Petr
Sluneční letoun
Dobrodruzi Bertrand Piccard a Brian Jones, kteří v roce 1999 obletěli svět v balonu bez mezipřistání, mají opět velké plány. Pracují na vývoji letounu Solar Impulse poháněného pouze sluneční energií. První start plánují na rok 2008 a o dva roky později by v něm chtěli obletět svět se čtyřmi mezipřistáními. Letoun se rozpětím křídel 80 metrů vyrovná obřímu Airbusu A380, bude však vážit pouze dvě tuny (Airbus 560 t) a unese jediného pasažéra. Energie "pochytaná" přes den bude díky akumulátorům k dispozici i po setmění. Letoun přesto během noci klesne z deseti do tří kilometrů a po rozednění se opět začne drápat vzhůru. Maximální rychlost nepřesáhne 100 km/h. Solar Impulse rozhodně nenahradí současné dopravní letouny. Autoři projektu však doufají, že úspěch experimentálního solárního letadla povzbudí vývoj nových materiálů a technologií, které snad jednou změní dnes extrémně neekologickou leteckou dopravu k nepoznání.
-von-
Život končí, život začíná
V pondělí 11. července zemřela v zoologické zahradě jihočínského města Guilin v důsledku trávicích problémů a četných orgánových selhání nejstarší panda velká. Samičce Mej Mej bylo 36 let; průměrně se pandy v zajetí dožívají dvaceti let. Radost naopak zavládla 8. července v centru pro ochranu a výzkum pand velkých ve Wolongu na jihovýchodě Číny, kde se samičce Guo Guo narodila dvojčata. A pouhých pět dní předtím přivedla ve Wolongu na svět dvojčata samička Jing Jing. Dvojčata jsou přitom u pand velmi vzácná. Tak vzácná, že se o ně matka neumí postarat a jedno mládě musí být odchováno uměle.
-von