Americká firma Boeing usilovně pracuje na novém dopravním letounu Dreamliner, jenž se má vyznačovat dosud nevídanou provozní úsporností.
Evropský konkurent Airbus nemohl tuto výzvu nechat bez povšimnutí. Proto v říjnu 2005 spustil vývoj letounu A-350.
Většina odhadů hovoří o tom, že letecká doprava bude navzdory nedávnému útlumu v příštích desetiletích stále žádanější. Právě dopravní letouny však patří k těm prostředkům, jejichž provoz není ekologicky právě nejohleduplnější. Výfukové plyny proudových motorů totiž způsobují vytváření ozonové díry. Navíc lze předpokládat, že ceny paliv včetně leteckého kerosinu porostou. Odborníci se vzácně shodují: jediným řešením jsou technicky a technologicky dokonalejší stroje s co nejúspornějšími motory. Jen tak je možno alespoň omezit negativní dopady leteckého provozu na životní prostředí.
LETADLO SNŮ Z INTERNETU
Jako první na světě se rozhodla vyvinout nový a úsporný dopravní letoun americká firma Boeing. Projekt s předběžným označením 7E7 zveřejnila v lednu 2003 a na internetu uspořádala celosvětovou soutěž o jeho jméno. Zvítězilo slovo dreamliner (drímlajnr), tedy dopravní letadlo snů. Stroj pak dostal definitivní označení Boeing 787 a na svět přijde ve třech provedeních. Předně jde o model 787-800 pro 223 cestujících, jenž doletí na vzdálenost 15 700 km. Druhá verze 787-900 s 259 sedadly má dolet dokonce 16 300 km. Třetí člen řady, 296místný Boeing 787-300, je sice největší, ale má dolet pouze 6500 km.
EVROPSKÁ ODPOVĚĎ
Dreamliner vzbudil pozornost také na starém kontinentě, a to nejen u leteckých společností. Vyburcoval rovněž firmu Airbus jako jednoho z nejvýznamnějších výrobců této techniky na světě. Ta však byla vytížena vývojem obřího typu A-380, a tak na zámořskou výzvu odpověděla až letos. Nabídla leteckým dopravcům projekt letounu ve dvou verzích: A-350-800 a -900, pro 253, nebo 300 cestujících. Jejich dolet činí 16 300 km a 13 890 km. Letecké společnosti o takové stroje projevily dostatečný zájem. Proto firma Airbus neváhala a v říjnu 2005 program A-350 přešel do fáze přímého vývoje.
NOVÉ PŘÍSTUPY PODMÍNKOU
Co odlišuje stroje Boeing 787 Dreamliner a Airbus A-350 od jejich starších protějšků? Předně je to použití moderních stavebních materiálů - kompozitů a slitin lithia s hliníkem - v jejich konstrukci. Výsledkem je podstatně nižší hmotnost letadel v porovnání s tradičně používanými lehkými hliníkovými slitinami. To společně s aerodynamicky propracovaným návrhem křídel umožní až o 15 procent snížit spotřebu paliva a tím i škodlivé výfukové emise. Značnou zásluhu na tom pochopitelně mají nyní připravované proudové motory nové generace: GEnx od firmy General Electric a Rolls-Royce Trent 1000 a 1700.
CESTUJÍCÍ SE MOHOU TĚŠIT
Konstruktéři firem Boeing a Airbus věnovali u letounů Dreamliner a A-350 pozornost také kabinám. Hlavním cílem bylo jejich zútulnění tak, aby se cestující i při dlouhých letech cítili co nejpříjemněji. Přispějí k tomu také pohodlnější sedadla, větší okna, nová koncepce osvětlení a v neposlední řadě též zábavní systémy s displeji pro sledování filmů. Zkrátka nepřijdou ani piloti, kteří budou mít k dispozici tzv. skleněný kokpit s nejmodernějšími barevnými grafickými displeji. Běžným prvkem avioniky nových letounů bude systém elektroimpulsního řízení (fly-by-wire).
NA LINKY JIŽ V ROCE 2008
Dreamliner od firmy Boeing získal proti svému zámořskému sokovi A-350 značný náskok, což se projevilo i na odbytu. Letecké společnosti dosud objednaly 315 kusů a letos má začít stavba prototypu verze Boeing 787-800. Jeho zalétání, jež se má uskutečnit během roku 2007, odstartuje důkladné zkoušky, které završí nezbytná certifikace u amerického dohlížecího úřadu FAA. Pokud vše půjde hladce, Dreamliner se objeví na pravidelných linjiž v roce 2008. Jeho soupeř značky Airbus, konkrétně v modifikaci A-350-800, bude připraven nastoupit do služby až v roce 2010. Airbus zatím registruje objednávky na 140 kusů.
Pište nám
Jak bude vypadat letecká doprava za padesát let? Budou to ještě klasická letadla, nebo se objeví zcela nový druh dopravního prostředku? Oba největší výrobci dopravních letadel se vydali cestou úspory. Myslíte, že tento vývoj bude pokračovat, nebo je jen slepou uličkou?
Napište nám svůj názor na lezak@ringier.cz nebo na adresu: Redakce ABC, U Průhonu 13, 170 00 Praha 7, nejpozději do 17. ledna 2006. Uveďte své jméno, věk a odkud jste. Do předmětu e-mailu či na obálku připište heslo LETOUNY. Nejzajímavější názory uveřejníme v některém z příštích čísel ABC.
-lež