Splněný sen

Splněný sen
Sdílej
 

Žádný pilot závodního vozu rallye se neobejde bez navigátora. Ten sedí na sedadle spolujezdce a hlásí pilotovi směr jízdy a terén trati. O tom, co práce rallyového navigátora obnáší, jsme si povídali s účastníkem Rallye Dakar Vojtěchem Morávkem, zkušeným navigátorem pilota Tomáše Tomečka.

Zúčastnit se rallye, navíc té dakarské, je snem mnoha kluků. Snil jste o tom i vy?

Jistě. Dakar je moje splněné přání.
Pokolikáté jste letos startoval?

Na Dakaru podruhé.
Loňská účast pro váš tým skončila technickou závadou na převodovce, letos jste havarovali už v druhé etapě závodu. Uvažujete o další účasti?

Samozřejmě. Tomáš Tomeček je skvělý pilot a ani jednoho z nás nenapadlo, že by letošní účast byla poslední.
Co přesně se stalo?

V zatáčce jsme dostali smyk a najeli na nezpevněný břeh, kde se tatra obrátila na bok. Zablokovali jsme tak cestu a dlouhou dobu strávili čekáním na jeřáb, který by nás postavil zpět na kola.


Co na to osádky jedoucí za vámi?

Několik z nich se nás pokoušelo objet, ale někteří zapadli. Ostatní vyčkali, až je pořadatel navede jinou cestou zpět na trať. V takových případech pořadatel přiřazuje všem čekajícím posádkám čas posledního vozidla, které v pořádku projelo.
Vyproštěné auto jste opravili a pokračovali v závodu. Proč jste nakonec ukončili účast v závodě?

I když naše časová ztráta byla pouhých šest hodin, bohužel byl součástí této etapy trajekt na africkou pevninu, který jsme přes veškeré snažení nestihli. Jenom o dvacet minut, ale tak to chodí. Každý závodník ví kdy je poslední šance dorazit do časové kontroly. Kdyby trať nenavazovala na trajekt, dojeli bychom jen s časovou ztrátou.
Foto
Jak finančně náročná je účast na závodu?
Sami to rozhodně hradit nemůžeme. Například jen poplatky, které je nutné zaplatit, abychom mohli vyjet, jsou na jedno auto okolo milionu korun.
Jak velké je zázemí týmu?

V závodě má náš tým (Letka Racing Team) doprovodné vozidlo, ve kterém jedou tři mechanici. Jeden je pro nás, druhý pro druhou Tatru a třetí pro motocykl. Toto vozidlo každý den přejíždí svou cestou na místo bivaku, tam se večer sejdeme a mechanici nám pomáhají při večerní údržbě vozidel.
Jaký je rozdíl mezi závody mistrovství světa (MS) a Dakarem?

Na MS jsou etapy kratší, jezdců je méně, jednotlivé etapy se dojíždějí dříve, tak kolem sedmnácté osmnácté hodiny. Na Dakaru je pravidlem, že se přijíždí až za tmy.
Co přesně dělá navigátor?

Při technické přejímce vozidla před samotným startem závodu dostáváme rozpis celé trasy a při dojezdu každé etapy ještě tzv. roadbook na další den. Mým úkolem je projít si roadbook předem. Každý navigátor upravuje rozpis svým způsobem, aby mohl co nejlépe informovat pilota o trati. Musím si označit trasu, křižovatky cest, nebezpečná místa, orientační body nebo například místa, kde je možné tankovat, protože nemůžeme doplňovat naftu neznámých značek a riskovat tak závadu na vozidle.
Řídíte se jen roadbookem?

V zásadě je to ten hlavní nástroj. Při samotné jízdě musím v roadbooku pozorně sledovat trať a za pomoci tripmasteru a satelitní navigace informovat řidiče, co lze na příštím úseku očekávat, a varovat ho před nebezpečím. Trasa je určena takzvanými way pointy (WP), body určenými souřadnicemi, kolem nichž musíme projet ve vzdálenosti maximálně padesáti metrů. Dalšími důležitými body jsou control pointy (CP), které musíme také povinně projet, ale průjezd je vyznačen v kartě razítkem. Při neprojetí obou typů bodů je posádka penalizována připočtením dvou hodin za každý neprojetý bod.
Hledáte tyto kontrolní body přes satelitní navigaci?

Dříve satelitní navigace neustále ukazovala směr k dalšímu WP, což orientaci výrazně usnadňovalo. Letos se směrová šipka objevila, až když
Foto
jsme byli v okruhu tří kilometrů od bodu. Do té doby funguje obrazovka jen jako kompas a musíme se spoléhat jenom na roadbook. Monitory satelitní navigace jsou v kabině dva, jednak pro případ poruchy na jednom z nich a také pro kontrolu. Sleduje jí třetí člen posádky - mechanik, v našem případě Vlastimil Buchtyár.
Foto
Co dělá navigátor v případě havárie, když je nutná oprava vozidla.
Na opravách, stejně jako na údržbě vozidla, se podílíme všichni tři. Práce navigátora je bezpochyby velmi zodpovědná.
Co je nejdůležitější?

Nechybovat. A když už se stane chyba, nesmí být velká, abychom moc nebloudili. Přehlédnutí nebezpečného místa může mít nepříjemné následky, například v podobě poškození auta nebo i havárie. Taková chyba by přinesla veliké riziko pro posádku.
Máte čas prohlížet si krajinu?

Moc ho není, ale najde se i taková chvilka. Afrika je opravdu krásná.
Jaký je váš cíl jako navigátora v nejbližší budoucnosti?

V současné době je už kamion, který s námi soutěžil, rozebrán a chystá se jeho nová podoba. Čekají ho nějaké konstrukční změny a ty budeme moci odzkoušet na jaře třeba při startu letošního ročníku Orpi Maroc. Samozřejmě chceme uspět co nejlépe.
Potom bude následovat příprava na Dakar 2007?

Ano. Musíme pracovat na kondičce a znovu si oživit potřebné znalosti. Tentokrát chceme dojet až k Růžovému jezeru (cíl Rallye Dakar).


TATRA 815 DAKAR TERRNO 2 - Technické parametry

Motor: Tatra, 12V, 19 000 cm3, 2300
Nm, 2x turbo
Převodovka: Tatra, 14 převodových
stupňů
Pneumatiky: 14,00-20 Michelin
Šířka: 2500 mm
Výška: 3220 mm
Maximální rychlost: 155 km/h
Spotřeba paliva v terénu:
60 -120 l/100 km
Foto

Autor

Zuzana Kschwandová