VÝZVA - Motokros
Motokros je považován za celosvětově nejoblíbenější formu motocyklového závodění. Navštívili jste někdy motokrosový závod, nebo přehlídku
Napište nám svůj názor na motokros na adresu abc@ringier.cz a do políčka předmět uveďte „Motokros“. Nejzajímavější příspěvky budou otištěny u chystaného článku na toto téma.
Omluva - Výherci
Při vyhlašování vítězů soutěže Vyznáte se ve snowboardingu? v minulém čísle došlo k politováníhodné chybě. U jména výherkyně první ceny Pavly Slezákové byly otištěny práce Tomáše Bejvla, který se umístil na třetím místě, a naopak. Oběma výhercům se omlouváme a věříme, že jim tato nemilá záměna nezkazila zážitek z úspěšného umístění v soutěži.
-red
VÝZVA - Airsoft
Hrajte si rádi s kamarády na vojáky? Pak vás možná zaujal airsoft, koníček pistolníků, kteří se pronásledují po lese a střílejí po sobě bílými kuličkami. Co si o airsoftu myslíte vy? Zdá se vám zajímavější než paintball, při němž po sobě hráči střílejí barvami, nebo jej odsuzujete jako příliš nebezpečnou zábavu?
Na vaše názory se těšíme na e-mailové adrese abc@ringier.cz. Do políčka předmět uveďte „Airsoft“.
REAKCE NA VÝZVU
U článku Let do budoucna v ABC č. 1 jsme vás vyzvali, abyste nám představili své vize budoucnosti letadel. Z vašich reakcí jsme vybrali tři, které se snaží dohlédnout nejdál.
Pravidelně si jezdím na letiště pro časopis Review a v nějakém čísle jsem četl, že v roce 2020 začnou létat například tzv. scramjety, které by nás dopravily z Prahy do Sydney za nesmírně krátkou dobu - přibližně za hodinu a půl. Také jsem se dočetl, že přibližně v roce 2015 by mělo vzlétnout tzv. aerotaxi s kapacitou pro pět až osm cestujících, které má fungovat jako normální taxík - jenomže ve vzdušném prostoru.
Tomáš Noskievič
Za padesát let bude podle mého využívat leteckou dopravu kolem 80 % obyvatel Země. Tvar letadel se příliš nezmění, ale budou několikrát větší a jejich kapacita bude přes 900 pasažérů. Na palubě budou tři třídy. Třetí třída pro běžné cestující, druhá třída s připojením k internetu pro ty, co si potrpí na luxus, a pak první třída s restaurací a barem. Části trupu ve druhé a první třídě budou prosklené, aby si mohli cestující užít výhled. Letadla budou poháněna moderními motory, které jako palivo využívají vodík nebo nějaký jiný alternativní pohon, takže znečištění ovzduší bude menší než u dnešních letadel. Pro řízení letadla budoucnosti bude stačit pouze jeden pilot. Letadla budou totiž řízena počítačem a naváděna zdokonaleným evropským navigačním systémem Galileo.
Ladislav Beneš
Vývoj letadel se podle mě bude vyvíjet stále dál, a to velmi rychle, protože jde o nejekonomičtější způsob přepravy přes moře i pevninu. Jistě se budou stavět a využívat letadla se stále větším doletem a nižší spotřebou pohonných látek.
Petr Chvátal
NA ADRESU ABC - Komiksy ABC
Jak dlouho trvá autorovi komiksů v ábíčku nakreslit jednu stránku? A jaké náčiní při tvorbě používá?
Jaroslav Melta
Jak dlouho mi trvá nakreslení jedné stránky komiksu? Záleží na zvoleném stylu, na množství obrázků na stránce, na mém momentálním rozpoložení... Strana Ocelového města zabere obvykle jeden den, ale nepočítám skicování a hledání různých obrazových předloh, jako je architektura, interiéry, kostýmy aj.
Kreslím na barevně tónované papíry, používám tužku pro hrubou kresbu a ocelové pero a sépiovou tuš na kontury. Perokresbu lavíruju (rozmývám mokrým štětcem ještě nezaschlé linky tuše).
Koloruju anilinovými barvami, které možná používáte i ve škole. Důležité jsou dobré kulaté štětce, které mají špičku, i štětcem „desítkou“ pak můžu malovat nejmenší detaily. Bubliny maluju bílou tuší a text do nich píšu černým permanentním fixem 0,6 mm nebo (perem) černou tuší.
Nakonec šrafuju a bílou tuší (perem) nasadím „světla“. K práci se hodí i další obyčejné školní pomůcky - pravítka a křivítka, kruhové šablony, pastelky, laciné barevné fixy apod. Vždy kreslím najednou celou stránku, nepostupuju tedy obrázek po obrázku.
U Mourrisonů je technologický postup naprosto odlišný, složitější. Vše kreslím velké - měřítko originálů je přibližně 1,6násobek výsledné kresby v časopise.
ODPOVĚDNA
Které druhy kudlanek mohu chovat společně?
Patrik P.
Odpověď je jednoduchá - žádné. Kudlanky jsou dravci a za svou kořist považují jakýkoliv hmyz odpovídající velikosti. A i v případě, že bys do jedné nádrže umístil dva jedince naprosto stejné velikosti, dříve či později by mezi nimi došlo k „měření sil“. A jedna kudlanka by určitě byla slabší. Pokud by měly v nádrži dostatek jiného živého hmyzu ke krmení, nemusela by ta silnější sežrat svou sokyni hned. Ale zabrala by si pro sebe většinu prostoru v nádrži, snáze a častěji by se dostala k úlovku, takže by i rychleji rostla. A jednoho dne...
Kudlanky je zkrátka výhodnější chovat po jedné.
Do jaké největší hloubky se dostal člověk pod mořskou hladinu?
Jirka Vyskočil
Do hloubky 10 916 m se ponořil batyskaf Trieste. Takhle hluboko se s ním ponořili kapitán Piccard a poručík amerického námořnictva Donald Walsh v Mariánském příkopu v místě zvaném Challenger Deep 23. ledna 1960. Pokud hodláte jejich rekord zopakovat, najdete toto místo v Tichém oceánu, jihozápadně od ostrova Guam, ale vězte, že takové potápění není žádný med. V dosažené hloubce se musel batyskaf vyrovnat s tlakem 1187 kilogramů na centimetr a průzkumníci strávili pod hladinou více než osm hodin.
Mnohé o potápění bez přístroje (tzv. freediving) bude v článku, který chystáme do některého z příštích čísel.
Co to jsou kuprextitové desky a na co se v technice nebo kdekoliv jinde používají? Vojta Svoboda
Pod tímto pojmem se skrývá deska z elektrického izolantu (tlustá většinou 1-2 mm), která je z jedné nebo z obou stran rovnoměrně pokryta tenounkou vrstvou vodivé mědi. V ní lze použitím jistých chemikálií vyleptat potřebné vodivé spoje, které pospojují elektronické součástky upevněné na této desce - a vznikne plošný spoj. Co se týče použití, je zjevné, že takovéto plošné spoje značně usnadňují propojování součástek, a tak je najdeš téměř ve všech elektronických zařízeních.