Elektrické zapojení

Sdílej
 
STAVÍME KOLEJIŠTĚ H0 13

Elektrické zapojenívláčekNa závěr našeho železničního miniseriálu si řekneme o elektrickém zapojení jednoduchého oválu. Abyste mohli modelové kolejiště provozovat, potřebujete k tomu síťový transformátor, který bude do kolejiště dodávat stejnosměrný elektrický proud s napětím od nuly do dvanácti voltů. Modelové transformátory jsou řešeny tak, že zařízení nedává do kolejiště proud, je-li ovládací knoflík ve střední (nulové) poloze. Pootočením doprava či doleva se zvyšuje elektrické napětí v kolejišti až na zmíněné maximum 12 V. Ovšem pootáčením knoflíku na jednu či druhou stranu od nuly se mění polarita. V praxi to znamená, že jestliže se pootočením ovládacího knoflíku doprava pohybuje doprava i lokomotiva (se zvětšujícím se úhlem zrychluje a v opačném případě zpomaluje), pootočením knoflíku nalevo od středu začne lokomotiva couvat (samozřejmě se stejným efektem zvyšující se či snižující se rychlosti).

Zapojení

Nejjednodušší způsob zapojení nabízejí nejrůznější soupravy či "sety", kde modelář nalezne vedle vlastního oválu a transformátoru i dostatečně dlouhé vodiče s naletovanými koncovkami (segmenty). Před vlastním zapojením je ale potřeba upravit dvojici kolejí (nejlépe dvě krátké rovné). Plochými kleštěmi opatrně vysunete čelní spojovací segmenty a nahradíte je segmenty novými s naletovanými vodiči. Nyní sestavíte vlastní ovál, druhý konec vodičů zapojíte do transformátorů a jste připraveni k první jízdě. Popsaný způsob je skutečně tím nejjednodušším. Kdo z vás se bude chtít věnovat železničnímu modelářství hlouběji, s popsanou "elektrikou" rozhodně nevystačí. Vždyť zatímco modelová kolejová vozidla jsou poháněna elektromotory na stejnosměrný proud, výhybky, závory, návěstí a další technika jsou napájeny proudem střídavým o napětí 16 V. Na závěr ale máme ještě jednu důležitou radu. Jakmile přestanete na kolejišti jezdit, přesvědčte se, zda je ovládací knoflík transformátoru v nulové poloze, nebo ještě lépe, odpojte jeho přívod. Nám se totiž jednou stalo, že jsme odstavili lokomotivu z kolejiště, nechali přívod do transformátoru v zásuvce, a navíc i ovládací knoflík pootočený na maximální výkon. A málem jsme vyhořeli! Digitální dekodér zajišťující přehazování výhybky při automatickém provozu; Postříbřené kontakty, zajišťující minimální ztráty elektrického proudu v kolejišti; Přívodní kabely; důmyslné mechanické spojení kolejí zabraňuje pohybu modelového svršku ... postříbřené kontakty, zajišťující minimální ztráty elektrického proudu v kolejišti důmyslné mechanické spojení kolejí zabraňuje pohybu modelového svršku i nežádoucím nerovnostem