Auta - Jak slavný závodník ke štěstí přišel

Auta - Jak slavný závodník ke štěstí přišel
Sdílej
 

Má rudou kapotu, čtyři kola a oči přes celé čelní sklo. Je to Blesk McQueen, nejrychlejší závodník v automobilovém světě. Má všechno, co sporťák kdy chtěl. Ale svět není jen silnice.

Dálnice rozřízla krajinu. Vymýtila les, rozbourala pohoří a odvedla pozornost od světa za svodidly. Nejrychlejšímu automobilovému závodníkovi jménem Blesk McQueen to bylo celkem jedno. Vlastně ho to vůbec nezajímalo. Proháněl se po závodním okruhu, kličkoval mezi svými soupeři, blinkry poblikával na fanynky a cílem prolétával s profesionální rutinou. Dálnice pro něj znamenala jen kus cesty od jednoho závodu k druhému, na kterém podřimoval v přívěsu dobrosrdečného tahače. Na každého ale v životě čeká důležitá lekce – a ta Bleskova začne ve chvíli, když se náhodou ocitne zcela sám mimo dálnici. Tam ho nečeká nic menšího než opravdový svět.

Svět bez lidí

Předně jeden fakt – v animovaném filmu Auta jsou... jenom auta. Auta jsou závodníci, auta jsou fanoušci, auta jsou prodavači pneumatik, a dokonce i ty mouchy, které jim bzučí nad hlavou, ehm, nad kapotou, mají čtyři kola a výfuk. Jsou tu autíčka vyleštěná a pestrobarevná, ale pohybují se mezi nimi i rozpadající se vraky, ze kterých sem tam něco upadne, najdete tu vyleštěné sporťáky i neohrabané karavany, kterým při sebemenším zrychlení praskají pneumatiky. Ale jsou tu také stroje, které odvádějí těžkou práci na silnicích a na polích nebo které se při závodu motají kolem závodníků a s pronikavým bzučením jim vyměňují jednu pneumatiku za druhou.
Není to skutečný svět, kde se auta v rukou neohleduplných řidičů stávají nebezpečnou zbraní a hyzdí životní prostředí. Je to svět barevných angličáků, které vám nepřivodí žádnou chorobu, protože plyny z jejich výfuků nejsou škodlivé. Jsou to auta, která se můžou prohánět po silnicích a silničkách s plynem na podlaze, protože jsou ohebná jako guma na gumování a nějaká ta srážka jim život nevezme. A že se srážejí – létají vzduchem a točí se vysoko nad silnicí jako beyblade, aby dopadla na všechna čtyři kola, zagumovala jimi na černočerném asfaltu a vyletěla vstříc dobrodružství.

Fantastická továrna

Nebudeme chodit kolem horkého asfaltu – s lístkem v kapse s nápisem AUTA se vydáváte na zaručený animovaný trhák sezony. Auta má na svědomí filmové studio Pixar, které špatné nebo třeba i jen průměrné filmy dělat prostě neumí. Nedílnou součástí jeho úspěchu je skutečnost, že ať toto studio připravuje jakýkoliv film, věnuje mu všechen svůj čas a prostor. A to není řeč jen o diskusích, které spolu jeho zaměstnanci (nebo lépe řečeno filmový štáb) vedou – scenárista a režisér tu nepracují odtrženě od všech ostatních, ale hovoří o příběhu filmu, jako by to byla skutečná věc, odehrávající se ve vedlejší místnosti. Celé sídlo společnosti Pixar se při přípravě nového filmu kompletně promění. Když se v tomto studiu připravoval film Hledá se Nemo, stěny byly nahrazeny průhlednými akvárii plnými ryb, rybek a rybiček. Při přípravách Úžasňákových se studio proměnilo v prostředí jako vystřižené ze superhrdinského komiksu. S Auty to nebylo jiné – v době natáčení dobrodružství Bleska McQueena jste si v Pixaru připadali jako ve stáji automobilového závodníka.

Skici a procesory

Ani v inspirativním prostředí se ale práce sama neudělá. Pixar je obrovské studio, velikánská továrna na převod snů na filmové plátno, ve které pracují spousty a spousty lidí a počítačů – a na výsledku je to také vidět. Srovnejte si s filmem od Pixaru jakýkoliv jiný současný animovaný film – jen těžko v něm najdete tolik scenáristických nápadů, tolik animačních detailů a natolik propracované postavy. A to dokonce, i když jsou těmi postavami – auta.
Jen kvůli návrhům vozidel v Autech pokreslili filmoví animátoři z Pixaru na třiačtyřicet tisíc stránek papíru. A to byly návrhy, nechtějte počítat, kolik se toho spotřebovalo při přípravě samotných scén tohoto angličákovského velkofilmu. A toho času! Přestože měli animátoři v třech tisících navzájem propojených počítačích tentokrát k dispozici čtyřikrát rychlejší procesory, než se kterými natáčeli Úžasňákovy, stále se každé filmové políčko Aut renderovalo plných sedmnáct hodin. Pokud se chcete procvičit v matematice, zkuste si to spočítat – jedna sekunda filmu se skládá z čtyřiadvaceti políček filmového pásu. Sekunda filmu vznikala několik dní.

Pohádka s reálnými kořeny

Počítače jsou užitečná věc, ale bez pořádného scénáře, dynamické režie a talentovaných dabérů by jejich procesory celovečerní film ještě vyplodit nedokázaly. V rámci prací na scénáři a výtvarném konceptu snímku se pixarští tvůrci vydali ve čtyřech bílých cadilacích na velkou cestu po legendární americké dálnici Route 66, kterou ve filmu také uvidíte, a snažili se nafotografovat a s usedlíky probrat všechno, co by se ve filmu mohlo hodit. Route 66 byla americkou dálnicí od roku 1926, dokud ji roku 1985 nenahradil mezistátní dálniční systém. Tím rokem počínaje se z Route 66 a z městeček žijících do té doby podél její trasy začal stávat neživoucí skanzen.
Nablýskaný závodníček Blesk McQueen se ve filmu dostane právě na takové místo, kde se zastavil čas. Nemusíte však chodit tak daleko, jistě znáte i vy sami nějakou vesničku, která už skoro ani není na mapě, protože se jí všechny silniční trasy kvůli nové dálnici vyhnuly. A možná znáte také vesničku, kterou naopak hlomozící dálnice úplně zničila a utopila ji v prachu a kouři. Blesk McQueen to teď ještě neví, ale vy mu už můžete zaběhnout do kina poradit, že pomalá procházka přírodou je zajímavější než zrychlení z nuly na stovku za dvě vteřiny a že za silničními svodidly se skrývá svět tisíckrát zajímavější, než jsou ty čtyři proudy dálnice.




Všimněte si

Umíte číst mezi řádky? Vlastně mezi filmovými políčky? U sledování Aut se vám to bude hodit. Autoři na mnoha místech filmu ukryli pár odkazů na své předchozí filmy i na jejich tvůrce.
Tak například pneumatiky hlavního hrdiny Bleska McQueena pocházejí od značky Lightyear. Blesk se v originále jmenuje Lightning McQueen, Lightyear odkazuje na existující značku Goodyear, a hlavně na postavu kosmonauta Buzze Lightyeara z Příběhu hraček.
Blesk měl mít původně na kapotě číslo 57, což je rok narození režiséra Aut Johna Lassetera. Posléze bylo ale změněno na číslo 95, což je rok, kdy Pixar uvedl svůj Příběh hraček.


Koncepty

Podoba ústředních pojízdných hrdinů filmu byla připravována podle skutečných automobilů. Některé jsou bezmála přesnými modely existujících vozidel, jiným sloužilo pro inspiraci aut hned několik.
Blesk McQueen

V originále Owen Wilson, v české verzi Richard Krajčo
Zčásti Chevrolet Corvette, zčásti Dodge Viper, kousek z aktuálního modelu Fordu Mustang, okořeněný Fordem GT-40 z LeMans.
Burák

V původním znění komik Larry The Cable Guy (Kabelář), u nás Petr Novotný
Vesnické odtahovací vozidlo bylo inspirováno nákladním chevroletem z roku 1955.
Sally

V původním znění Bonnie Huntová, v češtině Kateřina Brožová
Vzdělaná právnička má karoserii Porche 911 Turbo z roku 2002.
Doktor Hudson

V originále Paul Newman, v češtině Jan Teplý
Respekt budící veterán Hudson Hornet z roku 1951.
ŠerifV původním znění Michael Wallis, u nás Bolek Polívka
Zasloužilý policejní Mercury Cruiser z roku 1949.


Auta naživo

Ve skutečném světě neexistují jen auta, jako je tomu v animovaném filmu, a proto tu platí přísnější zákony. Nový silniční zákon u nás zavádí několik hlavních změn v pravidlech na silnicích.
Auta musí na silnicích svítit ve dne i v noci.
Řízení pod vlivem alkoholu je trestný čin.
Cyklisté mladší 18 let musejí používat ochrannou helmu.
Řidič nesmí při jízdě držet v ruce nebo jinak používat mobil.
Je všeobecně zakázáno používat antiradary.