V roce 1999 jsme na stránkách ABC začali sledovat závodní kariéru Tomáše Kotka, tehdy dvanáctiletého jezdce autokrosu. O dva roky později vstoupil Tomáš do světa rallyecrossu, v němž se nyní začíná výrazně prosazovat v sérii mistrovství Evropy.
Tomáš je dnes, ve svých devatenácti letech, v evropském rallyecrossu už poměrně známý závodník. Zkušenosti většiny výrazně starších soupeřů, jejichž věkový průměr se pohybuje kolem třiceti let, Tomáš vyrovnává svou dravou, a přitom přesnou jízdou, kterou si u ostatních závodníků vydobyl náležitý respekt.
Sezona 2006, v níž jezdil v Hondě Civic Type-R, byla v Tomášově kariéře zatím nejúspěšnější. V seriálu závodů mistrovství Evropy se ve výsledcích několikrát objevil mezi světovou špičkou a tím si vysloužil titul nejlepšího juniora (do 25 let).
Závodní vůz
Značka, typ: Honda Civic Type-R
Motor: K20A, 2,0i-VTEC
Výkon: 233 k
Točivý moment: 225 NM
Elektronika: LSC Brázdil Technology
Převodovka: šestirychlostní
Tlumiče: Proflex
Váha: 1112 kg
Maziva: Sunoco Racing
Pneumatiky: 16-17" Kumho
Vystřihovánku tohoto vozu najdete na stranách 23, 25 a 28-29.
Co je rallyecross
Rallyecross je u nás bohužel poněkud opomíjená sportovní disciplína, přitom v západní Evropě, ve Skandinávii či v sousedním Polsku patří k nejsledovanějším motosportům. V rallyecrossu se totiž snoubí adrenalinová jízda rallye po nezpevněných silnicích s divácky nejvděčnější kategorií okruhových závodů. Jsou to speciální okruhové závody, u nichž je část trati vedena po asfaltu či betonu a část po nezpevněném povrchu, jako jsou štěrk či hlína. Takto kombinovaná trať klade na závodníka obrovské nároky, protože vůz má na asfaltu zcela jiné jízdní vlastnosti než na nezpevněném povrchu. Bez nadsázky lze tedy tvrdit, že rallyecross patří k nejnáročnějším závodním disciplínám vůbec.
Závodní kariéra
Jméno: Tomáš Kotek
Datum narození: 25. 6. 1987
Závodní tým: Sunoco Racing Team
Prvenství:
1. závody – jaro 1994 v Klatovech
1. vítězství v pohárovém závodě – léto 1995 v Brně
1. vítězství v mistrovském závodě – jaro 2000 v Roztokách
1. start v závodě mistrovství Evropy – Sosnová 2002. Tehdy startoval jako nejmladší závodník v historii v necelých patnácti letech a tím se zapsal do české Knihy rekordů
1. cena Fair Play – Sedlčany 2002
nejvážnější nehoda – Polsko 2002
1. evropský věnec – 3. místo v Norsku 2003
1. reprezentační start za Český národní tým – jaro 2004 v Portugalsku
1. vyhraný seriál pohárových závodů – únor 2006, Příbram
1. evropské stříbro – Maďarsko 2006
1. vyhraný měřený trénink – Norsko 2006
dvoustý závod – Polsko 2006
1. vítězství v MČR – Rakousko 2006
1. nejlepší junior (do 25 let) – sezona 2006