Škoda Fabia

Sdílej
 
Jestliže ji nemůžete řídit, postavte si ji z papíru! Když jste před pouhými deseti roky přijeli do vyspělých zemí škodovkou, vzbudili jste u místních obyvatel lítost a pohled na zastaralé vozidlo zpravidla doprovodil trpký úsměv. V současné době tomu tak není, po povedené felicii a v zahraničí vysoce uznávané octavii přinesla mladoboleslavská automobilka do světa motorismu další skvělé auto - Škodu Fabia.

Fabia svými rozměry a dalšími charakteristikami patří stejně jako felicia do třídy malých vozidel. Auta této třídy bývají dlouhá do čtyř metrů. Fabia měří na délku 3,96 m, přibližuje se tedy horní hranici své kategorie. Právě délkou překonává konkurenty mezi malými vozy. V Mladé Boleslavi říkají, že fabia sama vytváří novou třídu tím, že v mnoha směrech patří o kategorii výš, tedy do nižší střední třídy. V současné době se Škoda Fabia vyrábí s pětidveřovou karoserií, letos na podzim má následovat provedení kombi. Základní verze fabie se jmenuje Classic, bohatší výbavu má verze Comfort a nejluxusnější fabia byla pojmenována Elegance.

Typická škodovka

Přední maska chladiče s výrazným chromovaným rámem a velkým znakem nenechá již z dálky nikoho na pochybách, že se blíží vůz značky Škoda. Tvůrci automobilu si dali záležet právě na tom, aby moderní vozy Škoda získaly společné nezaměnitelné rysy. V nedávné minulosti cizinci naše škodovky většinou neznali a jen stěží si dokázali zapamatovat jejich tvar. V současnosti se při průzkumech veřejného mínění v mnoha evropských zemích ukazuje, že charakteristická přední maska je většině lidí dobře známá.

Nejmodernější konstrukce

Fabia CabrioUžitné vlastnosti automobilu se však neměří líbivosti jeho přední masky. Důležitou úlohu hraje rozvor vozidla, tedy vzdálenost mezi osami přední a zadní nápravy. Ten je ve fabii 246 cm, což je dostatečný rozměr na to, aby ve voze měli cestující pohodlí nejen na předních, ale současně i na zadních sedadlech. Škoda Fabia má zcela nový podvozek, vytvořený speciálně pro ni. Jeho kvalit postupně využijí i další vozidla koncernu Volkswagen, do kterého patří ještě španělská značka Seat a německá Audi. Vynikající stabilitě při jízdě v zatáčkách pomáhá i široký rozchod předních i zadních kol.

Podvozek pro závoďák

Podvozek jako základ vozidla hraje neobyčejně důležitou úlohu pro jízdní vlastnosti. Podvozek fabie připomíná svou konstrukcí sportovní automobily. Fabia v zatáčkách dobře sedí i ve vysokých rychlostech a karoserie se přitom nenaklání, tak jako například u staršího modelu Favorit. Třídílný pomocný rám má za úkol v případě čelního nárazu usměrnit požadovaným způsobem sílu tak, aby žádné komponenty nemohly proniknout do interiéru vozu a zranit posádku. Také propracovaná geometrie náprav pomáhá zvyšovat pohodlí jízdy, bezpečnost a přesnost řízení. Fabia se řídí lehce, vozidlo se chová při zatáčení neutrálně, tedy ani přetáčivě (auto má snahu projíždět zatáčku menším obloukem, než chceme), ani nedotáčivě (auto má snahu projíždět zatáčku větším obloukem, než chceme).

Krásné tvary

Škodu Fabia navrhl, stejně jako předchozí model nižší střední třídy - Octavii, belgický designér Dirk van Braeckel, který po dokončení svého díla v automobilce Škoda odešel pracovat k výrobci nejluxusnějších vozidel na světě, do britské automobilky Rolls-Royce. To potvrzuje skutečnost, že poslední modely škodovek projektoval designér skutečně světového jména a kvalit. Pro inspiraci při návrhu přední masky octavie, fabie a poslední verze felicie si van Braeckel zašel do muzea automobilů Škoda v Mladé Boleslavi. Na první pohled je patrné, že belgický karosář nalezl zalíbení v tvarech přední masky čtyřicet roků starého spartaka, octavie a felicie. Je vidět, že ne všechno staré musí být zastaralé. Příkladů podobných návratů k tradicím najdeme mnoho i u jiných světových značek. Pro fabii jsou kromě přední masky typické i přední světlomety smoderní čirou optikou, které mají oddělené systémy dálkových a tlumených světel a jsou v nich integrovaná i směrová světla. Na přání je možné montovat i nejmodernější xenonová světla. Pokud jde o karoserii, skutečnou lahůdkou jsou minimální spáry mezi jednotlivými díly blatníků, dveří, krytů motoru a zavazadlového prostoru i nárazníků. Fabia Pick-up Fabia Combi Fabia Wagon

Příjemný interiér

Dominantním prvkem interiéru je přístrojová deska s velkými stupnicemi rychloměru a otáčkoměru, s digitálními hodinami a ukazateli stavu paliva a teploty chladicí kapaliny. Přístrojová deska je vyrobena tzv. technologií slush, s měkkým a na dotek příjemným povrchem, přičemž její horní část je vždy v šedočerné barvě onyx. Do středové konzole lze instalovat navigační přístroj kombinovaný s rádiem. Potah stropu má sendvičovou (několikavrstvou) konstrukci, která dobře pohlcuje zvuk. Sedadla nabízejí kompromis mezi vysokým komfortem a nezbytnou tuhostí, která je nutná pro dobré boční držení. Míra komfortu na předních sedadlech, což je vzdálenost od pedálů k opěradlu, činí u fabie 860 až 1100 mm. Vzdálenost mezi opěradlem předního sedadla a opěradlem zadního sedadla dosahuje v závislosti na posunutí předního sedadla 606 až 846 mm. Všechny tyto hodnoty jsou v porovnání s ostatními vozidly této třídy automobilů špičkové. Výsledkem je dostatek prostoru i pro cestující vyšších postav. Prostě jezdit s fabií (nebo se na ni alespoň dívat) je opravdu potěšením. strojní zámečník Václav Laurinknihkupec a schopný obchodník Václav KlementV roce 1895 zakládá knihkupec a schopný obchodník Václav Klement (vlevo) se strojním zámečníkem Václavem Laurinem (vpravo) v Mladé Boleslavi společný podnik na výrobu velocipedů ť
Koncem roku 1905 vyjíždí první automobil značky L&K - voituretta (vozík) typ A Roku 1911 vzniká první automobil L&K vyráběný sériovým způsobem, tento vůz dostává označení typ S V roce 1925 se L&K spojuje s plzeňskou Škodovkou. Automobily L&K od té doby jezdí pod značkou Škoda Roku 1934 se objevila Škoda 420 Popular - legendární automobil s moderním páteřovým rámem tvořeným dlouhou trubkou Škoda 1200 vyjela roku 1952. Byl to první automobil z Mladé Boleslavi s celokovovou karoserií (starší vozy měly dřevěnou kostru potaženou plechem) Repro: Let okřídleného šípu, Motorpress Praha 1995

PŘÍJEMNÉ MALIČKOSTI

Fabia má spoustu drobností, které vám mohou zpříjemnit život. Jednou z nich jsou stěrače. Máte-li je totiž zapnuté a zařadíte zpátečku, zadní stěrač sám automaticky setře zadní sklo.

FABIA POKAŽDÉ JINAK

Zda začne mladoboleslavská Škodovka vyrábět všechny verze fabie, které vidíte na obrázcích, nevíme. V každém případě to na nich nejmladší škodovce pokaždé sluší. A jak bude vypadat provedení kombi, uvidíme už na podzim.