Fabia se v základní verzi vyrábí s motorem o objemu 1,0 l a výkonu 37 kW, tedy 50 koní. S tímto motorem dokáže jet rychlostí až 145 km/h, tedy o 15 km/h přesáhnout maximální povolenou rychlost na našich dálnicích. Zájemce o fabii si může vybrat ještě z dalších šesti pohonných jednotek. Většinou jde o benzinové motory, mezi které patří nejvýkonnější verze o objemu 2,0 l (88 kW/120 k). S touto spoustou koní pod kapotou je pro fabii rychlostním maximem 196 km/h! Také šestnáctiventilový motor o objemu 1,4 l (74 kW/100 k) je velmi rychlý a umí fabii rozjet až k hodnotě 185 km/h. Stejně to ovšem dokáže i turbodieselový motor o objemu 1,9 l (74 kW/100 k). Dieselové motory již dávno nepatří jen do traktorů nebo nákladních aut, vývoj je dokázal natolik zdokonalit, že jsou stejně výkonné jako ty benzinové. Všechny benzinové motory montované do modelu Škoda Fabia splňují nejpřísnější emisní normu EU 4, která v zemích Evropské unie vstoupí v platnost teprve v roce 2005.
Bytelný vůz
Škoda Fabia spl-ňuje všechny současné bezpečnostní předpisy, zejména normy pro čelní a boční střet, náraz zezadu i pro převrácení vozidla. Pro dosažení nejvyšší možné míry bezpečnosti byl při vývojových pracích využit kromě moderních počítačových metod také unikátní program PAM CRASH a speciální podmínky virtuální reality. S jejich pomocí se uskutečnily simulace bariérových zkoušek, ale také simulace programu dlouhodobého testování. Následně absolvovalo množství prototypů statisíce kilometrů testovacích jízd v extrémních podmínkách i desítky bariérových zkoušek.
Posádka je v bezpečí
Základem ochrany cestujících je mimořádně stabilní struktura karoserie s progresivně deformovatelnou přední a zadní částí (tyto části vozu jsou konstruovány tak, aby při nárazu pohltily maximum energie). Sloupky dveří jsou obzvláště robustní, dveře mají zdvojené boční výztuhy. Motor je uložený tak, aby v případě nehody nemohla žádná z jeho částí vniknout do kabiny. To platí také o volantu a pedálech. Palivová nádrž je uložena před zadní nápravou, což je nejbezpečnější místo ve vozidle. Její plnicí hrdlo je opatřeno speciálním zpětným ventilem, takže ani při převrácení vozu nemůže dojít k úniku paliva. Elektronika v okamžiku nehody odpojí palivové čerpadlo a současně aktivuje osvětlení interiéru a výstražné blikače. Fabia je osazena systémem Isofix pro ukotvení dětských autosedaček na obou vnějších zadních sedadlech. Již základní model Classic je vybavený airbagem řidiče, Comfort a Elegance mají k dispozici i airbag spolujezdce a za příplatek lze do fabie namontovat i boční airbagy. Fabia je dobře zabezpečená i před zloději. Zámky dveří zabrání nezvanému hostu v pohodlné návštěvě vozu i v případě, že rozbije okno (jsou-li dveře zamčeny pomocí centrálního zamykání, nejdou totiž bez elektronického vysílače otevřít ani zevnitř), a proti odcizení chrání vůz imobilizér s plovoucím kódem. Po každém vytažení klíčku se generuje nový kód, takže lupič nemá šanci ani s padělaným klíčem.
Co neubrzdíš, neukecáš
Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří brzdový systém ABS, který zabraňuje zablokování kol při brzdění. Systém ABS dovoluje současně brzdit i zatáčet, což bez ABS vede k nekontrolovatelnému smyku. U fabie je ABS kombinováno s nejžhavějšími novinkami EBV a MSR. Systém EBV zajišťuje, aby v případě brzdění byla brzdná síla optimálně rozdělena mezi přední a zadní nápravu. MSR je regulace tažného momentu motoru a zamezuje na vozovce se sníženou adhezí (mokro, sníh, led) při intenzivním brzdění motorem prokluzu zadních kol. Elektronika zaznamená prostřednictvím senzorů ABS, že se při ubrání plynu hnací kola otáčejí pomaleji než kola, která nejsou poháněna. Poté přidá tolik plynu, aby kola přestala prokluzovat.
Auto prošpikované elektronikou
Mezi další elektronické vymoženosti fabie patří systém ASR. Je to vyšší vývojový stupeň protiprokluzového systému hnacích kol. Ten je schopen podle vyšších otáček hnacích kol v poměru k otáčkám kol, která nejsou poháněná, poznat, že hnaná kola prokluzují. V tu chvíli systém ASR aktivuje na protáčejícím se kole automaticky brzdu a současně ubere plyn, čímž zabrání smyku. ASR dokáže brzdit i obě hnaná kola současně a přímo spolupracuje s řídicí jednotkou motoru, díky tomu je fabia s tímto systémem dobře ovladatelná i na kluzkém povrchu. A aby těch zkratek nebylo málo, máme zde i systém ESP, což je elektronický stabilizační program (v současnosti je nejvyšším stupněm elektroniky podvozku). Dokáže stabilizovat vozidlo i při projíždění zatáček. Podle polohy řízení a rychlosti jízdy vypočítá elektronika oblouk, který má vůz projet. Senzor kontroluje podle úhlu zatáčení, jestli vozidlo touto zatáčkou opravdu projíždí, a v případě odchylek aktivuje brzdy jednotlivých kol.
Informační dálnice
Všechna data v automobilu proudí po speciální sběrnici CAN-Bus. Pomocí tohoto systému se dosahuje vzájemné vazby mezi elektronickými senzory, servomotory, řídicími a ovládacími přístroji vozidla. Po této "dálnici" pro data dochází k výměně informací v digitální formě. Výsledkem je perfektní souhra všech elektronických komponentů. U fabie jsou pomocí sytému CAN-Bus propojeny např. senzory motoru, plynový pedál, regulace posilovače řízení, ABS, MSR, aktivace airbagů a ukazatelů na přístrojové desce.
Jak vidíte, nejmodernější škodovka je skutečně špičkový vůz. Vždyť tohle auto je složitější než modul Apolla 11, který přistál na Měsíci.
Repro: Let okřídleného šípu, Motorpress Praha 1995
V roce 1991 se automobilka stala součástí koncernu Volkswagen - začala se psát nejnovější kapitola historie firmy
Škodovky v pavučině
Kromě oficiálních stránek automobilky umístěných na http://skoda-auto.cz najdete na internetu i mnoho jiných stránek věnovaných této značce: Škoda webring - uskupení několika zajímavých škodováckých stránek sdružených do informačního prstence http://www.mujweb.cz/www/yellow.devil/data/skoda_ring.htm Fotky krásných škodovek http://members.xoom.com/RosichRos/
BARIÉROVÝ TEST
Škoda Fabia je konstruována podle nejpřísnějších předpisů, z nichž některé dokonce vstoupí v platnost až v roce 2005. Fabia však tyto předpisy v mnoha směrech předčí - během bariérového testu musela obstát nejen při obvyklé rychlosti 48 km/h, ale dokonce i při mnohem vyšší rychlosti 64 km/h.
JEDNO AUTO ZA MINUTU
Škodovka by chtěla v budoucnu vyrábět více než půl milionu nových aut ročně. To znamená, že se v Mladé Boleslavi bude vyrábět asi 1366 aut denně (a to včetně všech svátků i přestupného roku). Což je (v případě čtyřiadvacetihodinového provozu) skoro jedno auto za minutu.