V zajetí rychlosti - Jan Kopecký

V zajetí rychlosti - Jan Kopecký
Sdílej
 

Stát se pilotem závodního vozu je snem snad každého kluka. Splnit si tento sen a dostat se navíc mezi nejlepší na světě je ale úkol téměř nadlidský. Janu Kopeckému se to však podařilo.

Narodil ses do závodnické rodiny. Bylo ti předurčeno závodit?

Myslím, že ne. Jako kluk jsem se věnoval různým sportům a atletice. K závodění jsem se dostal až poté, co jsem si dvakrát zlomil kotník. To mi bylo jedenáct let a pro závodění to bylo už skoro pozdě. Můj nejlepší kamarád závodil už v šesti letech.
S čím jsi začínal závodit?

Na začátku jsem jezdil motokáry.
Jak ses dostal k rallye? A proč jsi opustil okruhy?

To bylo jednoduché. Vyhrál jsem Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup a chtěl jsem jít dál. V Česku ale nebylo kam, a protože jsme nesehnali dostatek financí na Porshe Carerra Cup nebo na Supercup, přemluvil jsem otce, abychom postavili soutěžáka a tím jsme vstoupili do rallye. A i když si otec myslel, že mě hned první závod odradí, dařilo se nám. Tak začala moje kariéra v rallye.
Kolik lidí je ve vašem týmu?

Především je to navigátor. S ním se na vítězství podílíme stejnou měrou. Jinak je v týmu minimálně patnáct lidí. Kromě vedení teamu, zastoupeného mým otcem a otcem mého spolujezdce, je tam PR manager, několik techniků a mechaniků, kmenoví zaměstnanci, ale také externisti a další dva technici.
Jak vypadá tvůj soutěžní rok?

Mistrovství světa má šestnáct závodů, z toho v Evropě je jich jedenáct. Letos jsme vynechali všechny zámořské a jeden evropský.
Jak vypadá samotná rallye?

Závod se jede od pátku do neděle. Ve čtvrtek všemu předchází tzv. shakedown, testovací zkouška vozu na speciální trati dlouhé do čtyř kilometrů. Večer bývá slavnostní zahájení soutěže. Úterý a středa jsou vyhrazeny oficiálním seznamovacím jízdám. Ty jsou dvě a v jejich průběhu si píšeme rozpis jednotlivých rychlostních zkoušek. Jedna bývá dlouhá v průměru pětadvacet kilometrů a je jich asi devět. Během prvního průjezdu diktuji spolujezdci poznámky a druhou jízdu si je upřesňujeme. Třetí jízda už je samotný závod. Výhodu mají jezdci, kteří jedou poněkolikáté a znají trasy a problematická místa.
Při závodě jezdíte rychlostí, při které obyčejný člověk přichází o rozum. Co je pro takovou jízdu nejdůležitější?

Nejdůležitější je hlava, jako ve všech činnostech. Pokud to zvládá hlava a člověk je trochu šikovnej, jde i všechno ostatní. Nesmíš ji vypnout.
Kdy máš za volantem největší strach?

Určitě u nás v běžném provozu. Zkušenosti ze závodů mi dávají větší šanci odhadnout, co se kolem děje, a sledovat i děje, které obyčejný řidič nesleduje. Co se týče závodů, nedávno jsme zažili nepříjemnou situaci v Turecku, kde jsme padali do rokle a přes zablácená okna nebylo vidět ven. Necítil jsem strach, spíš jsem čekal, kdy to skončí, kdy přijde poslední rána a vůz se zastaví.
Jakou chuť má pro tebe úspěch?

Největší radost mi udělá spokojenost celýho týmu, protože je to výsledek práce nás všech. Všichni sledují závod on-line na počítači v depu, a když potom slyším, jak se radují, že se nám podařilo dobře umístit, ohromně mě to těší.
Vybral sis v Čechách finančně nejnáročnější sport. Jak sháníte peníze?

Obrovskou oporou je mi otec se svými zkušenostmi a kontakty. Jeho schopnost sehnat peníze mi pomohla už v začátcích. Bez něho by to nefungovalo. On je strůjce všeho. Stojí ho to velké úsilí a nervy a já mu za to moc děkuji. Pak jsou tu samozřejmě partneři, bez kterých by to nešlo.
Jak moc ti otec do závodění mluví?

Mluvíme spolu pořád. Jeho zkušenosti ze závodů do vrchu a postřehy jsou pro mě důležité. Navíc jako první Čech vybojoval titul mistra Evropy v závodech automobilů do vrchu, je několikanásobným mistrem republiky v závodech do vrchu i na okruzích. Během těchto úspěšných let nasbíral tolik zkušeností, že jsem proti němu ještě nezkušené štěně.
Jak probíhá běžný trénink?

Jsou dva druhy. Jednak seznamovací jízdy, které se jezdí s normálním vozem, schváleným pro silniční provoz. A jednak v terénu v závodním voze, kdy hledáme jeho optimální nastavení.
A co fyzická průprava?

Musím sportovat. Nezdá se to, ale jezdit rallye je fyzicky dost náročné. Chodím běhat, cvičím v posilovně.
Co sis musel v životě odříct?

Například výlety po diskotékách a party se mě moc netýkají. Alkohol mě ani moc neláká, protože vím, že za jeden večer můžu ztratit všechno, na čem jsem celý týden pracoval cvičením. I když mám někdy chuť zajít někam s kamarády, často nakonec nikam nejdu, protože mám jiné priority.


Základní bezpečnostní prvky vozu

Základem je homologovaný bezpečnostní rám
Anatomické sedačky odolné proti nárazu
Šestibodové pásy
Bezpečnostní protipožární systém který se dá spustit zevnitř


Výstroj

kombinéza
přilba
rukavice
boty
Mehořlavé prádlo, rolák s dlouhým rukávem, kukla, ponožky nehoří 20 sekund.


Parametry vozu

ŠKODA FABIA WRC - obsah – 2000 ccm + turbo, 300 koní, 650 N.m kroutící moment, 4x4, váha 1230 kg, 5stupňová převodovka, max. rychlost 220 km/h.


Jezdec

Janu Kopeckému je pětadvacet let. Sportovní úspěchy: vítěz Octavia cupu, Pick-up cupu, Fiesta cupu na okruzích 1999–2001, mezinárodní mistr ČR v absolutní klasifikaci rallye 2004, 5. místo absolutní klasifikace ve Španělsku 2006, 3x vyhraná rychlostní zkouška na MS.