Návštěva tak velkého autosalonu není záležitost na jeden den. O tom jsme se přesvědčili hned po příjezdu na výstaviště Palexpo. Všechny automobilky vystavovaly v jedné obrovské hale rozdělené mezipatrem, takže z nejvyššího bodu, což byl stánek firmy Saab, jsme měli celý autosalon jako na dlani. To nás ještě čekaly dva dny korzování od jednoho stánku ke druhému, neustálé nasedání a vysedání z aut a celá řada tiskových konferencí. U většiny vystavovaných vozů jsme si mohli vyzkoušet všechny sedačky, nastavení sklonu volantu a prohlédnout si kufr i motor. Letošní ročník autosalonu by se nejlépe dal charakterizovat jako okénko do budoucnosti. Protože stojíme na prahu nového tisíciletí, nebylo ani příliš překvapující, že téměř každá z velkých firem předvedla svou studii vozu budoucnosti. A právě o ty byl také největší zájem. Z těchto studií vyplývá, že trendem příštích desetiletí bude snižování spotřeby paliva a zavádění alternativních pohonů automobilů do běžné praxe. Všechny ženevské novinky bychom vám nemohli představit, ani kdybychom tomuto tématu věnovali celé číslo. Přinášíme vám tedy alespoň ty nejzajímavější z nich.
Citroen Plurier
O plurieru se říká, že má být nástupcem slavné kachny - Citroe¨nu 2CV. Když jsme tento automobil poprvé viděli, pomysleli jsme si, že to přirovnání je dost nadsazené. Podobnost s kačenkou jsme v něm jen těžko hledali. Přesto je Citroe¨n Plurier nádherný. Plátěná střecha se dá samozřejmě stáhnout a i kulaté bočnice střechy jsou odnímatelné. Tak můžete mít auto zavřené, otevřené i kabriolet v jednom.
Jeep Varsity
Automobilka Jeep je mezi motoristy v kategorii luxusních off-roadů jednou z nejoblíbenějších. Při pohledu na Jeep Varsity je jasné, že si tuto dobrou tradici udrží i v novém tisíciletí. Designéři odvedli opravdu skvělou práci. Chlapácké a přitom elegantní tvary nového vozu jsou asi jeho největší předností. Pozadu ale nezůstává ani šestiválcový motor o obsahu 3,5 litru a o výkonu 220 kW. Jeep Varsity je rodinný vůz určený pro běžné používání ve městě, přesto by měl zvládnout i obtížný terén. Jeho určení spíše na silnici však potvrzuje i maximální rychlost 210 km/h a zrychlení z nuly na sto za sedm vteřin.
Renault Koleos
Zasloužený obdiv diváků sklidil terénní vůz Renault Koleos. A to nejen svými impozantními tvary, ale i speciální hnací jednotkou a neobvyklými doplňky. Je poháněn kombinací spalovacího dvoulitrového motoru o výkonu 125 kW a elektromotoru o výkonu 30 kW. Světlá výška podvozku je regulovatelná v rozmezí deseti centimetrů, což bude v terénu nespornou výhodou. K výbavě automobilu patří i palubní počítač reagující na slovní příkazy.
Mercedes-Benz
Vision SLA
Vision SLA působí dojmem superrychlého sportovního vozu. Překvapilo nás, že je vybaven "jen" čtyřválcovým benzinovým motorem o obsahu 1,9 litru. Jeho výkon je však 92 kW a maximální rychlost vozu je 209 km/h. Zrychlit z nuly na sto dokáže za 7,9 vteřiny. Takže sportovní vůz to skutečně je, ale v rychlosti se ve své třídě řadí mezi průměr. Většina částí modelu je vyrobena z hliníku a z plastů. Interiér je chladně elegantní - opět hliník a černá kůže.
Chrysler PT Cruiser
V Americe se už prodává, do Evropy dorazí až v roce 2001. Cruiser vypadá, jako by byla jeho karoserie navrhována přes padesáti lety a teprve dnes byl současnými technologiemi vyráběn. Tento dojem byl také záměrem designérů automobilky Chrysler a nyní se jim jejich spekulace vyplácí. Zakulacené tvary vozu jsou velice atraktivní. V základní verzi se v Americe prodává za 20 000 dolarů, což je zhruba tři čtvrtě milionu korun.
Fiat Ecobasic
Tento vůz vypadá jako umělohmotná dětská hračka a ani se nám nechtělo věřit, že by byl příliš bezpečný. Když jsme se ale podívali zblízka, překvapily nás silné výztuhy, které jsou zvláštním způsobem zapracovány do interiéru vozu. Běžně jsou výztuhy a konstrukční prvky ukryty pod čalouněním, ale u tohoto automobilu částečně vyčnívají. Dieselový motor ecobasicu má obsah 1,2 litru a výkon 45 kW. Spotřeba nafty na sto kilometrů je pouhé tři litry a maximální rychlost je 160 km/h. Je to ideální automobil do města.
Ford 24.7
Ford se v posledních letech velmi dobře prosadil se svými vozy se speciálním "new age" designem. Tvary káčka a focusu jsou velice povedené a výrobce na ně může být právem hrdý. Nyní přichází s novým konceptem vozu s číselným označením 24.7. Ten je postaven na podvozku focusu, ale karoserií se nepodobá snad žádnému současnému automobilu. Dvoulitrovým motorem by měly být vybaveny všechny tři varianty - kupé, kombi i pick-up. Řidič tohoto vozu bude mít k dispozici navigační systém GPS, mobil a internet s e-mailem.
TO NEJLEPŠÍ KAŽDÝ ROK
Ženevský autosalon je jednou z nejprestižnějších výstav automobilů na světě. Však má také bohatou historii. Pořádá se každoročně od roku 1924, kromě šesti let v období druhé světové války. Letos začátkem března proběhl již sedmdesátý ročník. Zajímavou součástí autosalonu je i stálá expozice světoznámého Automobilového muzea, které je umístěno ve sklepních prostorách výstaviště. Zde jsou k vidění nejlepší automobily jednotlivých let i zajímavé automobilové speciality.