Red Bull Music Academy
Sound speciál
Každý začínající hudebník by si chtěl porovnat své umění s kolegy ze zahraničí, nebo se dokonce přiučit od ostřílených matadorů. Jenže jak na to? Internet sice umožňuje na komunitních serverech řešit problémy s několika lidmi najednou, ale osobní kontakt je nenahraditelný. I proto existuje každoroční akce Red Bull Music Academy (RBMA), která nabízí jak setkání s podobně smýšlejícími muzikanty, tak interaktivní dílny s věhlasnými producenty. Letos proběhne na přelomu září a října v Barceloně.
Dostat se na akademii je obrovský úspěch, počet žadatelů z celého světa mnohonásobně překračuje kapacity. Hlavní je poslat kvalitní hudbu a dobře vyplnit vstupní dotazník. Za Česko se to letos povedlo Martinu Vejvodovi (psali jsme o něm v hudebním speciálu v ABC 22/2007). Tehdy si jako producent říkal Broken Beatnicks, dnes už Limyth. "Dotazník rozhodně není nějaký jednoduchý stránkový formulář. Je to bezmála padesát otázek, které se netýkají jen hudby. Nejlepší je zapomenout na jakékoli ambice a vyplnit dotazník upřímně," vysvětluje Martin. Někoho by možná takový dotazník odradil hned na startu, jenže účast na RBMA je veliká výzva. Koho by nelákalo složit skladbu se svým hudebním idolem. Podobně to vnímá i Martin: "RBMA je dnes prestižní akce a účastní se jí prvoligoví lektoři nejen z elektronické hudební branže. Člověk má šanci potkat se tu s DJi, producenty nebo zpěváky, které by za normálních okolností nikdy nepotkal. Může s nimi zajít do studia a společně něco složit nebo si zahrát na party.
Kromě toho tam určitě bude spousta podobně naladěných účastníků, se kterými třeba navážu kontakt i do budoucna." Martinovi gratulujeme a držíme pěsti, aby zkušenosti z RBMA využil co nejlépe.
KRÁTCE S LIMYTHEM
Martin si s námi stihl popovídat ještě před odletem do Španělska.
Kde ses o RBMA dozvěděl poprvé?
Bylo to na začátku celého projektu (RBMA vzniklo 1997 - pozn. red.). Psalo se o tom v hudebních časopisech.
Co od RBMA očekáváš?
Rád bych se od zkušených producentů přiučil nové triky (zatím jsou jistí drum´n´bassový DJ Zinc nebo soulový mág Steve Spacek). Chtěl bych si vyzkoušet nějaký hudební hardware, kterého zatím moc nevlastním, a zkusit laptopové hraní v kombinaci s midi controllerem.
Existuje pro mladé hudebníky vůbec něco lepšího než RBMA?
Těžko říct, o žádném podobném projektu nevím. RBMA bude nejspíš jedinečný projekt, doufám, že ještě dlouho vydrží.
V ABC jsme o tobě psali už loni na podzim. Co se od té doby změnilo?
Velkou změnou bylo právě přijetí na RBMA, to mě v dalším hudebním snažení docela nakoplo a pobyt v Barceloně mě snad motivuje ještě víc. Pořídil jsem si nový software Ableton Live, se kterým se teprve učím. V remixérské soutěži britského Dr. Rubberfunka jsem se umístil na druhém místě, díky čemuž vyšla moje předělávka na labelu GPS Recordings. V září vyjde moje starší skladba One Love na CD příloze časopisu Filter.
CO TY A HUDBA?
ANKETA
Martin aka Limyth, 26 let
Poslouchám vše od elektroniky, brokenbeatu a abstraktního hip hopu přes jaz jazz, funk, soul až po folkové věci ze še šedesátých a sedmdesátých let. Hodně mě teď baví třeba Stevie Wonder, Isaac Ha Hayes nebo Marvin Gaye. Hudbu si pouštím tím hlavně na počítači, někdy chodím po městě s minidiskem.