Protože je James Bond agentem tajné služby MI6 ve Velké Británii proslavené svou konzervativností, i on přejímá tyto tradice. Počínaje jeho archaickým džentlmenstvím a konče "neměnnou" titulkovou melodií.
Z úvodní melodie se postupně stal takový fenomén, že vlastně vytvořila svébytný žánr "titulková píseň Jamese Bonda". James Bond Theme je to, co dotváří atmosféru filmu a především část agentovy osobnosti.
Nelze ji chápat jen jako hudbu na úvod, kdy se seznámíte s hlavními postavami a jmény filmového štábu.
Základ James Bond Theme je pokaždé stejný, ale objevuje se v různých variacích. Původní verze pochází z roku 1962, kdy odstartovala snímek Dr. No, první z řady bondovek.
Byli první, byli nej
Muziku zkomponoval Monty Norman, s aranžemi mu pomáhal John Barry, který skladbě vtiskl jednoduché rozpoznávací motivy. Dokázala vstřebat všechny tehdejší hudební ingredience - rodící se funky music reprezentovanou hitovými trubkami, odkazy na tradiční americký swing podpořený perkusemi a velkými dechovými nástroji a především hlavní kytarovou melodickou linku rock´n´rollu. Originální verze skladby James Bond Theme tak ani dnes neztrácí dech a patří k tomu nejdůležitějšímu, co americká hudba vytvořila. Uvěřitelně vystihuje rozpolcenost tamější scény v 60. letech minulého století, kdy se jazz začal transformovat v nové žánry a rock´n´roll se přibližoval masovému posluchači.
Záleží na autorovi
Dnes, po 46 letech od původní verze, se sice platforma skladby - tedy ústřední motiv - zachovala, ale s každou novou premiérou zní jinak; pokaždé ji totiž má na starosti jiný hudebník a producent. Zatímco aranže Johna Barryho jasně odkazovaly k jazzové minulosti, ostatní producenti se snažili o modernější provedení. A dlužno dodat, že do pomyslného zlatého fondu se řadí právě práce Barryho. Ten se podílel celkem na dvanácti snímcích o agentovi 007.
Samé zlato
Kromě muzikální geniality měl Barry cit i na výběr interpretů. Anebo se spíš řídil tím, co zrovna USA poslouchaly. I kdybychom brali v potaz tuto možnou krátkozrakost, seznam interpretů, které do projektu zapojil, i dnes udivuje svou úrovní.
V roce 1964 si k práci na třetí bondovce pozval soulovou megastar Shirley Basseyovou. V titulní melodii se objevila třikrát, zřejmě největšího uznání se jí dostalo právě za Goldfingera a v roce 1971 za Diamonds Are Forever. Tady se naplno ukázala schopnost jejího hlasu zapět jak hluboké operní polohy, tak hitové jazzové melodie. I Barry s odstupem uznal, že v jejím podání dosáhla kvalita James Bond Theme vrcholu.
Svým pojetím se blýskl i velšský tygr Tom Jones (Thunderball, 1965). Vtiskl skladbě „evropský“ ráz, nebyly v ní hlavní nástroje a melodie (kterou znal stejně každý), ale jeho rozvláčný hlas.
Pro popovou ikonu 60. let Nancy Sinatrovou (You Only Live Twice, 1967) Barry připravil nečekané. Zpěvačka, která koketovala s kytarovou psychedelií, se najednou objevila s křehkou melodií postavenou na smyčcích a harfě. Jediné pojítko s její "domácí" tvorbou byla tichá linka elektrické kytary. Tahle kombinace ji ukázala v naprosto jiném světle a odhalila její mistrovské schopnosti.
Podobně zaujal i zpěvák a trumpetista Louis Armstrong (We Have All the Time in the World, 1969). Jemnou písničkou doprovázenou tichým hlasem a skromnou trubkou Armstrong - do té doby známý jako rozverný exhibicionista - zabodoval.
Bond zasahuje 1962 - 2008 (pdf)
Žánrové kotrmelce
Po řadě bezpohlavních experimentů, kdy se úvodní melodie nejdříve pokoušely najít novou tvář v rock´n´rollu (Paul McCartney & Wings, Live and Let Die, 1973) a postupně třeba i v jednoduchém disku (Duran Duran, A View to a Kill, 1985), přišlo prozření s angažováním Tiny Turnerové (Goldeneye, 1995). Řízným hlasem Tina filmu vtiskla ztracený otisk a originalitu. Ale i hudba se posunula trochu dál - díky klavírním aranžím a výrazným dechům byla z Goldeneye opět bondovská melodie odpovídající stylu snímku.
V průběhu 90. let horečky elektronické taneční hudby nezůstal ušetřen ani James Bond. Největší chválu si zaslouží inovátoři klasických postupů Propellerheads a jejich On Her Majesty´s Secret Service a ikona Moby se svou James Bond Theme. Zatímco prvně jmenovaní zkusili zdůraznit různorodost motivů, Moby vsadil na přímočarost a ostré taneční beaty. I proto je jeho verze známější.
Zatím poslední
K aktuální bondovce nazpívali úvodní duet Another Way to Die Alicia Keysová a Jack White z kapely White Stripes. Protože jde o novou skladbu, názor si můžete udělat sami. Za originalitu však vděčí jen hlasu-nehlasu a bicím Jacka Whitea. Kdyby producenti nechali celý kus na Alici Keysové, zřejmě by znovu došlo na popovou slátaninu bez souvislostí.
Zásadní Bondovy ženy podle ABC
Po boku Jamese Bonda se vždy objevují krásné partnerky. Buď je spojuje touha pomstít se padouchovi, nebo s nepřítelem spolupracují, ale Bond si je svým šarmem získá, či jde o sebevědomé a soběstačné ženy-agentky (hlavně od 90. let), které se mu vyrovnají.
* Honey Rider (Dr. No, herečka Ursula Andressová)
První bondgirl. Na ostrov Crab Key, kde měl svoji základnu zloduch Dr. No, jezdila lovit mušle. Scéna, kdy ji Bond uvidí poprvé, jak se vynořuje z moře, připomíná Botticelliho obraz Zrození Venuše.
* Teresa di Vicenzo (Ve službách Jejího Veličenstva, herečka Diana Riggová)
Jediná žena, se kterou se Bond ožení. Jejich manželství však netrvá dlouho. Krátce po obřadu ji zastřelí Irma Buntová, spolupracovnice hlavního padoucha Blofelda.
* Wai Lin (Zítřek nikdy neumírá, herečka Michelle Yeohová)
Agentka čínské vlády, skvěle ovládá bojová umění a výborně jezdí na motorce. Řadí se k Bondovým rovnocenným partnerkám.
* Jinx /Smolařka/ (Dnes neumírej, herečka Halle Berryová)
Další z exotických krásek - americká agentka Johansonová a první Afroameričanka v roli bondgirl. Vynoří se z moře v bikinách s nožem u pasu podobně jako Honey z Dr. No. Ve všem je stejně dobrá jako Bond.
* Xenie Onatoppová (film Goldeneye, herečka Famke Janssenová)
Členka teroristické organizace Janus a bývalá sovětská pilotka stíhaček. Před očima generálů NATO ukradne supermoderní prototyp vrtulníku Tiger. Stejně jako Bond má ráda bakarat a rychlou jízdu v autě. Muže škrtí pevným stiskem stehen.
* May Day (film Vyhlídka na vraždu, herečka Grace Jonesová)
Partnerka psychopatického zloducha Zorina, bývalého agenta KGB. Oba byli produkty nacistických genetických pokusů. Přebornice v bojových uměních a v zabíjení. Když pozná, že byla zrazena, pomůže Bondovi překazit Zorinův plán na zatopení Silicon Valley.
Sranda musí být
Bezchybná postava Jamese Bonda se přímo nabízí parodiím. Zřejmě nejulítlejší a nejpovedenější z nich je druhá část trilogie o Austinu Powersovi. Ale komedií na téma 007 existuje celá řada. Podle nás nejpovedenější jsou:
Austin Powers: International Man of Mystery (USA) / Špionátor, 1997
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me (USA) / Austin Powers: Špion, který mě vojel, 1999
Austin Powers in Goldmember (USA) / Austin Powers - Goldmember, 2003
Johnny English (GBR), 2003
OSS 117: Le Caire nid d'espions (FRA) / Agent 117, 2006
Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky (ČSR), 1967
Náš tip
Monty Norman/John Barry - James Bond Theme (Original)
• Dr. No (1962)
Shirley Bassey - Goldfinger
• Goldfinger (1964)
Shirley Bassey - Diamonds Are Forever
• Diamanty jsou věčné (1971)
Tom Jones - Thunderball
• Thunderball (1965)
Nancy Sinatra - You Only Live Twice
• Žiješ jenom dvakrát (1967)
Louis Amstrong - We Have All The Time In The World
• Ve službách Jejího Veličenstva (1969)
Tina Turner - Goldeneye
• Zlaté oko (1995)
Propellerheads - On Her Majesty´s Secret Service
Moby - James Bond Theme
Alicia Keys & Jack White - Another Way To Die
• Quantum of Solace (2008)