Březen roku 1533. Portugalský přístav Lisabon právě opouští obchodní loď Bom Jesus, což znamená Dobrý Ježíš. Posádka si možná říká, že s takovým jménem se lodi na cestě do Indie, během které musí obeplout celou Afriku, nemůže nic stát. Jenže posádka se mýlí – Bom Jesus ztroskotá u jižního pobřeží Afriky, kde v roce 2008 najdou zbytky jejího vraku. Víc o jejím příběhu a o tom, jak tato loď souvisí se slony, si přečtete v novém ábíčku 4/2021.
Vrak Bom Jesus je také vůbec nejstarší, jaký byl zatím objeven v subsaharské Africe. Existují ale i daleko starší vraky – některé zachovalé jen částečně, tak jako Bom Jesus, jiné prakticky nedotčené.
Za vůbec nejstarší podvodní lodní vrak zachovaný vcelku vědci považují ten, který byl objeven před třemi lety. Spočívá na dně Černého moře, je 23 metrů dlouhý a pochází z dob antického Řecka před asi 2400 lety.
Prohlédněte si ho v tomto videu:
Konstrukce této pravděpodobně obchodní lodi, která vozila zboží mezi Středomořím a pobřežím Černého moře, připomíná plavidla s jedním stěžněm a vesly zobrazená na starověkých nádobách.
A proč se právě tento antický vrak dochoval ve skvělém stavu, zatímco mnoho jiných, třeba i daleko mladších vraků, moře rozmetalo na kousíčky? Klíčem je poloha vraku.
Životnost vraků
Vrak z Černého moře leží ve víc jak dvoukilometrové hloubce, která jej chrání jak před nájezdy hledačů pokladů, tak přirozeným rozkladem.
Proudění je tu slabé a voda obsahuje jen velmi malé množství kyslíku, který by urychlil rozklad dřeva. Díky tomu se z dřevěné lodi zachoval nejen trup a stěžeň, ale dokonce i kormidlo a vesla.
Vlny, mořské proudy a množství kyslíku ve vodě však nejsou jediným faktorem, na kterém závisí „doba přežití“ lodního vraku. Vliv má i stav, v jakém loď ztroskotala stejně jako teplota vody - v té chladné jsou rozkladné procesy obecně pomalejší než v teplejší.
A také její slanost, která spolu s kyslíkem rozežírá zejména kovové části lodí. Hledání vraků je tedy především závod s časem.
Slavné pohřešované vraky
V roce 1999 vědci odhadli, že v mořích a oceánech spočívají asi tři miliony lodních vraků. Od těch, které patřily zcela neznámým plavidlům, až po takové, které z historie dobře známe. Že je ale nějaká loď známá a dokonce i víme, kde přibližně ztroskotala, ale ještě neznamená, že musíme vědět i o jejím vraku.
Na seznamu pohřešovaných vraků slavných lodí je tak například Kolumbova vlajková loď Santa Maria, která se potopila na Vánoce 1492 u Haiti poté, co slavící posádka nechala za kormidlem plavčíka.
Vraky dobrodruhů
V roce 2014 se zdálo, že vrak lodi Santa Maria byl nalezen, ale pak se ukázalo, že jde o mnohem mladší loď – a Santa Maria, pokud ještě existuje, na svůj objev stále čeká. Stejně jako HMS Endeavour kapitána Jamese Cooka (šla ke dnu v Nové Anglii v roce 1778, když měla posloužit jako část blokády proti francouzskému loďstvu) nebo Endurance polárníka Ernesta Shackletona, která se rozdrcena antarktickým ledem potopila v roce 1915. A takových lodí, které pohtila voda a ukrývá se v nich dávná historie, je mnohem více.