Jak Češi našli dinosaury: Znali je už Habsburkové!

Už za vlády Habsburků bylo v českých zemích nalezeno několik zkamenělin dinosaurů. Významný přírodovědec té doby profesor Antonín Frič je dvakrát mylně označil za iguanodona. Ale byli to dinosauři nebo krokodýli?

V roce 1878, ještě když českým zemím vládli Habsburkové, byl v blízkosti Holubic u Kralup nad Vltavou jistým amatérským sběratelem objeven fragment zkamenělé kosti.

Významný přírodovědec té doby profesor Antonín Frič (1832–1913) tento nález popsal jako přírodní výlitek holenní kosti dinosaura iguanodona a pojmenoval nález jménem Iguanodon Exogirarum (v roce 1905 už věděl, že se o iguanodona nejedná a přejmenoval fosilii na Procerosaurus exogyrarum).

Je možné, že na našem území žili i „obrnění" dinosauři, podobní maďarskému hungarosaurovi •  Vladimír Rimbala

Až roku 2000 stanovil nové rodové jméno Ponerosteus americký amatérský paleontolog George Olshevsky. Název pochází z řečtiny a znamená doslova „špatná/bezcenná kost“ (poneros – „špatný“, „bezcenný“ a osteon – „kost“). Olshevsky tak chtěl vystihnout chatrný stav této fosilie.

Ještěr od řeky Labe

Druhý nález přišel roku 1893 ze břehu Labe u Srnojed nedaleko Pardubic. Zkamenělé fragmenty, objevené geologem Jaroslavem J. Jahnem (1865 – 1934) popsal Frič pod názvem Iguanodon albinus, opět je tedy nesprávně přisuzoval iguanodonovi. V roce 1905 svůj omyl poznal a stanovil nové vědecké jméno Albisaurus scutifer.

VIDEO: Jsou čeští dino pupkem Evropy?

Video se připravuje ...

Ábíčko video mag s03ep16 • Zdroj: ABM

Rodové jméno znamená v překladu „ještěr od (řeky) Labe“, jelikož fosilie byly objeveny na odkrytém břehu této řeky. Druhové albinus pak znamená „bílý“, podle Bílého Labe.

Donedávna se na tento fosilní materiál pohlíželo jako na pozůstatky neznámého plaza, snad druhohorního krokodýla. Objevil se však také názor, že kostní plátky mohly patřit dosud nepopsanému „obrněnému“ dinosaurovi.

Dinosauři nebo krokodýli?

Paleontolog Boris Ekrt z Národního muzea se v roce 2011 rozhodl spor o původu Fričových „dinosaurů“ vyřešit. Postupně se totiž prosadil názor, že o zkameněliny dinosaurů nejde a jedná se spíše o pozůstatky jiných druhohorních plazů, například pravěkých krokodýlů.

Nemotorný Iguanodon ve filmu Cesta do pravěku •  Profimedia.cz

Paleontolog zhotovil výbrusy ze zkamenělin od Holubic i Srnojed a z malých vzorků získal plátky o tloušťce 0,3 mm. Mikroskopický výzkum výbrusů za procházejícího světla odhalil v obou vzorcích hustou síť cévek, tzv. Haversova systému. Tato struktura je přitom typická pro kosti teplokrevných obratlovců s vyšší mírou aktivity metabolismu – tedy i dinosaury, nikoliv ale krokodýly!

Není to určitě finální důkaz, ale toto zjištění nasvědčuje možnosti, že Antonín Frič před více než stoletím už možná skutečně zkoumal „české“ dinosaury!

Dinosauři ze Slezska: Jaké je tajemství ještěrů od našich hranic?

Dinosaurům je 200 let! Který byl objeven jako první?

Dinosauři Boženy Němcové: Jak u Červeného Kostelce našli obří stopu