Když si do vyhledávače zadáte „Shell eco-marathon“, najdete soutěž, kde si to mezi sebou rozdávají experimentální automobily snažící se o co nejnižší spotřebu. Ty nejlepší ujedou na jeden litr přes tři tisíce kilometrů! Od pohledu je ale jasné, že podobnou štreku byste v nich absolvovat nechtěli. Jsou těsné, nízké a není z nich skoro nic vidět.
Na tvaru záleží
Klíčovou vlastností pro úsporné je aerodynamičnost. To znamená, že při jízdě naráží na minimální odpor vzduchového tření. Vypadá proto jako mýdlo nebo kapka než jako cihla nebo houba na mytí tabule plná děr, kam se vítr dostane a nemůže ven. Tato vlastnost je charakterizována veličinou, které se říká součinitel aerodynamického odporu a značí se písmeny cx. Čím je jeho hodnota nižší, tím lépe.
Cx borec
Automobilka Volkswagen vyrobila model XL1, který patří podle cx čísla k rekordmanům: Jeho cx činí 0,189! Běžné modely aut mají 0,30 a vozy formule 1 třeba i 1,0! Srovnejte třeba monopost Lewise Hamiltona s „iks-elkem“: Hned vám bude jasné, kde je zakopaný pes. Formule má otevřený kokpit, odkrytá kola trčící mimo karoserii, široké pneumatiky, velké nasávací otvory a přítlačná křídla. Oproti tomu na XL1 najdeme hladkou uzavřenou kabinu, kola schovaná pod plechem nebo přesně zapuštěná do podběhů, pneumatiky skoro podobné galuskám, minimum spár a děr, žádné spoilery. Vzduch tu může nerušeně obtékat a do cesty se mu nestavějí ani zpětná zrcátka.
Nízká spotřeba
Volkswagen XL1 je výjimečný i dalšími parametry. Zadání při jeho vývoji totiž znělo jasně: Spotřeba na sto kilometrů musí být jeden litr paliva! Když si vezmete, že nejúspornější běžná auta chtějí 3 až 4 litry, je nabíledni, že to byl úkol jako hrom. Splnit se ho ale podařilo, výsledkem je dokonce 0,9 litru. Jak toho inženýři dosáhli?
Půlčík mezi auty
Důležité bylo snížení váhy. Výsledných 795 kilogramů je zhruba polovina váhy dnešních automobilů. Výbornému výsledku ale padlo za oběť místo uvnitř vozu. XL1 pobere dva cestující a prostor pro zavazadla je pouhých 120 litrů. Stejné je to také s nádrží a výkonem: deset litrů a 51 kilowattů jsou čísla typická spíše pro průměrnou motorku než pro rekordní auto. Volkswagenu ale ke svižnému pohybu stačí opravdu málo.
Hybridní rychlík
XL1 pohání naftový dvouválec o objemu 0,8 litru a výkonu 35 kW spolupracující s 20 kW elektromotorem, jenž si bere proud z lithium-iontových baterií s možností dobíjet je ze zásuvky. Že vám 35 + 20 nedává předtím uváděných 51? To je dáno tím, že nejvyšší číslo je tzv. systémový výkon, a ten je u smíšených (hybridních) pohonů vždycky menší než prostý součet síly jeho jednotlivých součástí. Na druhou stranu vůz slušně jede i na elektřinu, na jedno nabití zvládne až 50 kilometrů. Nejvyšší rychlost je omezena na 160 km/h a na stovku se z nuly dostane za 12,7 sekundy.
Nejsou a nebudou
Co však také šokuje, je bohužel cena: 110 000 eur, tedy zhruba tři miliony korun. To je i za nejaerodynamičtější a nejúspornější sériové vozidlo světa docela dost. Když byste museli ujet statisíce kilometrů, aby se vám díky nižší spotřebě začalo vůči běžným modelům vyplácet. I proto vznikla pouze limitovaná edice Volkswagenů XL1 o 200 kusech, ačkoliv původně se počítalo s tím, že rok co rok bude vznikat až 5000 exemplářů.
Více o autech: