Kamion Golem: Ostrov bezpečí při hromadných neštěstích

Kamion Golem: Ostrov bezpečí při hromadných neštěstích
Sdílej
 
Jedinečný záchranářský modul značky Mercedes letos slaví desáté narozeniny. Zašli jsme ho prozkoumat do garáží Záchranné služby hlavního města Prahy.

 

 

Hledáte golema? Pak nemusíte být archeologem, který pátrá po legendární oživlé soše. Stačí zajít na parkoviště pražské záchranky – a tam Golema najdete. Vypadá jako žlutý kamion a dokáže se rozložit do podoby specializovaného podpůrného modulu pro případ neštěstí, při němž může dojít ke zranění většího množství lidí.

Zrod Golema

V roce 2005 přišli lidé ze záchranky s nápadem na vozidlo, které by dokázalo zajistit záchranářům a lékařům potřebné zázemí při hromadných neštěstích. Ve spolupráci s firmou KOV Velim, která se zabývá výrobou nástaveb na nákladní vozidla i prodejem obytných vozidel, navrhli vlastní řešení. Jeho realizace trvala necelý rok. Výsledkem je kamion s délkou 14 metrů, šířkou 2,5 metru a na výšku má čtyři metry. Se vším vybavením váží necelých 26 tun.

 

Golem je záchranářský kolos •  Honza Mudra

Transformer zasahuje

Základem Golema je o kamionový tahač Mercedes Actros 1841 se speciálním návěsem. Ten se po dojezdu na místo určení promění v ošetřovnu fungující jako prvotní třídicí stanoviště zraněných před jejich přesunem do nemocniční péče sanitními vozy. Golem tedy není polní nemocnice, kterou najdeme ve výbavě naší armády, není to ani předimenzovaná sanitka pro převoz raněných. Profesionálové mu říkají „druhosledové vozidlo“. To znamená, že nemusí být na místě zásahu tak rychle jako sanitky. Úkolem Golema je doručit dostatek vybavení pro zdravotníky zasahující na místě neštěstí.

Hydraulická skládanka

Ač se to nezdá, kamion ovládá jediný člověk: Řidič a operátor v jedné osobě. Musí v první řadě znát sjízdné trasy: Třeba pod některými viadukty lze projet směrem nahoru, ale dolů už se musí jinudy. Po dojezdu na místo určení řidič najde prostor pro zaparkování. Golem se totiž rozloží na šířku téměř deseti metrů a výšku přes pět metrů.

 

Bez elektřiny to nejde

Po zaparkování a vysunutí stabilizačních vzpěr operátor nastartuje dieselelektrický agregát Caterpillar o výkonu 70 kW. Generátor může poskytnout elektřinu i pro další elektrické přístroje. V okamžiku, kdy se agregát rozběhne, operátor pomocí bezdrátového dálkového ovládání Golema rozloží do pracovní polohy. Zní až neuvěřitelně, že jediný člověk tohle všechno zvládne za slabou půlhodinku.

Vysunujeme!

Při rozkládání ze střechy vyjede prosklené dispečerské stanoviště a na bocích se vysunou „šuplíky“ v nichž je konferenční místnost o rozměrech přibližně 3 × 5 metrů. Největší prostor ale vznikne po obou bocích návěsu tím, že se vyklopí dvojité stěny – ty pak tvoří strop a stěny. Třídicí prostory lze nezávisle vytápět, takže se zde zdravotníci mohou pohybovat v lehkém oblečení i v zimním období. Světlo zajišťují zářivky (na jejich konstrukci se zavěšují držáky na infúze), které jsou certifikovány pro provoz ve výbušném prostředí. To není jen tak bezdůvodný rozmar: Golem je vybaven kyslíkovými rozvody ve výklopných stěnách a bezpečnost je tedy na místě.

 

Golem je záchranářský kolos •  Honza Mudra

Jako doma

Každé třídicí místo pojme bez problémů 12 pacientů na nosítkách, ale v případě potřeby se dá improvizovat a Golem by měl být schopen pojmout až 40 pacientů. V návěsu je k dispozici zásobník teplé i studené pitné vody, naproti němu pak nerezové umyvadlo a ohřívač vody. Dále zde objevíte záchod a sprchu, zadní část pak slouží jako strojovna a úložný prostor zdravotnického materiálu – sada malých lékařských kufrů odpovídá těm, co najdete v normálních sanitkách, střední a velké kufry pak obsahují další materiál navíc, například prostředky určené k ošetření popálenin.

Je libo kávu?

Prohlídku jsme začali v konferenční místnosti pro 8 lidí. K dispozici je i připojení k internetu, LCD televizor, i kompletní kuchyňka s lednicí i mikrovlnnou troubou a klimatizace. Prostě ideální zázemí pro personál. Po žebříkových schůdcích jsme vystoupali do okrouhlého velína ve výšce pěti metrů. Jsou tu zapojené počítače a vysílačky pro komunikaci s integrovaným záchranným systémem, záchrannou zdravotnickou službou, městskou policií nebo dopravním podnikem a dalšími městskými organizacemi. Z velína se dá dvířky vylézt na střechu a na ní zdvihnout bezpečnostní zábradlí, takže je ze střechy rázem terasa.

 

Golem je záchranářský kolos •  Honza Mudra

Na střeše

Ke střeše se váže jedna zajímavost. Podle výrobce je konstrukce dimenzovaná tak, že by na ní mohl přistát lehký vrtulník Robinson. Zatím k tomu ještě nedošlo a s největší pravděpodobností ani nikdy nedojde. Ze střechy se dále vysouvá 9 metrový stožár s halogenovými reflektory. Ty se ale budou měnit za modernější LED variantu.

Spící gigant

Za první desetiletí služby měl Golem několik výjezdů, ale největší uplatnění nakonec našel u plánovaných hromadných akcí, jako jsou třeba městské maratony nebo silvestrovské oslavy. Doufejme, že i nadále bude jeho služba klidná – protože ostrý výjezd tohoto giganta vždy znamená, že se stalo něco opravdu vážného.

 

Více o Golemovi:


Ábíčko s kamerou: Tak se skládá Golem

Ábíčko s kamerou: Tak se skládá Golem

Série Kamiony a tahače: Záchranářský kamion Golem

Série Kamiony a tahače: Záchranářský kamion Golem



Klíčová slova:
auto, golem, kamion, zachranar
 

Články odjinud