Automobilové honičky v akčních filmech bývají hodně šílené. Často jsou manévry aut tak prudké, že ve skutečnosti by i nejlepší řidič hned havaroval. Za napětí a nadšení z akce proto vděčíme digitálním trikům. Grafik dovede v počítači proměnit krabici na kolečkách na Ferrari, které kličkuje třeba úzkými uličkami v Hongkongu.
Automobilový chameleon
Přesně k těmto účelům slouží vůz Blackbird. Sestrojilo ho londýnské studio The Mill a používá ho při natáčení filmů a reklam na auta. Postup je následující: Nejprve Blackbirda nastavíte tak, aby jeho rozměry odpovídaly autu, které chcete napodobit. Stroj lze roztáhnout do délky i šířky o několik desítek centimetrů. Pak upravíte odpružení, které dovede simulovat chování většiny automobilů. Nakonec se pustíte do ladění výkonného elektromotoru. Přes počítač nastavíte různé parametry tak, aby se choval třeba jako sportovní osmiválec, terénní čtyřkolka nebo stará škodovka, se kterou jezdí váš soused do práce. Když je vše připravené, stačí na nápravy nasadit správná kola a vyrazit do akce.
Blackbird na place
Filmaři vyberou místo podle toho, co natáčí. Dejme tomu, že připravují reklamu na nový teréňák. Blackbird odvezou do kopců a jezdí s ním v náročném terénu. Kolem vozu krouží kamera na jeřábu nebo na dronu a zachycuje ho z mnoha úhlů ve všech situacích. Řidiče byste ale hledali marně – vůz je ovládaný na dálku jako autíčko na vysílačku. Uprostřed konstrukce je kamera, která zabírá veškeré okolí. Záběry poslouží jako podklad pro dokonalé odrazy krajiny na kapotě a sklech auta. Když mají tvůrci vše natočené, posadí se před počítač a začíná druhá polovina práce – proměnit černou skořápku na požadované auto.
Proč ne opravdové?
Proč se vůbec Blackbird používá? Důvodů je několik. V první řadě hraje roli to, že reklamy na nová auta se objevují ještě předtím, než se vozy začnou prodávat. Konstruktéři často na poslední chvíli ladí detaily a může se tak stát, že auto v reklamě bude vypadat jinak než v obchodě. U počítačového modelu takové riziko odpadá, jelikož můžete detaily libovolně upravovat.
Digitální Transformer: Top Secret
Druhým důvodem je utajení. Šéfové automobilek někdy nechtějí nový model ukazovat veřejnosti do poslední chvíle. Při natáčení reklamy by se mohlo stát, že si někdo auta všimne, vyfotí ho na mobil a pověsí na internet. Když uvidí Blackbirda, nepozná, zda z něj bude BMW nebo Dacia. A do třetice je to prostý fakt, že auto vymodelované ve 3D vypadá prostě skvěle. Grafici v programu připraví odlesky a stíny tak efektní, jako kdyby filmař točil v dokonalém počasí. Až příště uvidíte dokonale nablýskané auto v reklamě nebo adrenalinovou automobilovou honičku ve filmu, nezapomeňte, že se možná díváte na akci digitálního chameleona jménem Blackbird.
Auto tak nejak jinak: Více o elektrobouráku Tesla tady
Klasické akční káry
Mustang GT – Bullitův případ (1968)
Mezi fanoušky filmů s honičkami aut neexistuje větší klasika než Bullittův případ. Poručík Frank Bullitt v Mustangu se v ní snaží uniknout dvěma gangsterům a prosviští přitom celé San Francisco.
Mini Cooper – Loupež po italsku (1969)
Myslíte, že v akčním filmu se musí blýsknout jenom sporťáky? Kdepak! I v Mini můžete dělat psí kusy. Co jiného bez problému proklouzne úzkými uličkami italského Turína? To musíte vidět!
Dodge Charger – Rychle a zběsile (2001)
Nejslavnější auto série Rychle a zběsile odkazuje na Bullitta – právě Dodge Charger totiž poručíka pronásledoval. V Rychle a zběsile je to auto, které zdědil Dominic po tátovi. A ačkoli má už pár křížků na krku, prakticky nic ho nedokáže předjet nebo zničit.