Obří náklaďáky s dvěma chromovanými výfuky směřujícími vzhůru jsou symbolem svobody a nekonečných plání amerického Středozápadu. Brzy by se ale mohly stát i symbolem významné změny v oblasti nákladní dopravy. Automobilka Tesla totiž oznámila, že chystá elektrický náklaďák. Výfuky mu budou chybět, ale zato bude nadupaný těmi nejnovějšími technologie. Zatím o vozidle nejsou k dispozici bližší údaje, ale je jisté, že baterie bude mít kapacitu minimálně 300 kWh, tedy asi desetkrát víc, než je dnes běžné u elektrických osobních aut.
Tesla by se divil
Elektrická nákladní auta jsou zatím ve světě raritou. Výrobci zkoušejí různé modely a testují prototypy, ale nikdo je zatím neprodává. Je ale jasné, že firma, která jako první uvede na trh náklaďák na elektřinu, dostane šanci určovat vývoj celého odvětví. Takovou ambici má kromě Tesly a dalších i společnost Nikola Motor. Je sice v oboru dopravy benjamínkem, ale o to je drzejší. Před časem ohlásila svůj elektrický náklaďák Nikola One.
Náklaďák na plyn a elektřinu
Výrazně aerodynamický stroj s netradičním tvarem kabiny nabídne výkon 2000 koní (skoro jako lokomotiva) a baterii o kapacitě 320 kWh. Tím konstruktéři dosáhli polovičních provozních nákladů v porovnání s klasickými kamiony, které jezdí na naftu. Jak to udělali? Nikola One je totiž hybrid a ne čistý elektromobil. Kromě baterie je auto vybaveno plynovou turbínou a nádrží na stlačený zemní plyn. Plynová turbína slouží jako generátor elektrické energie. Tu směřuje buďto do elektromotorů pohánějících kola, nebo do baterie. Ujet kilometr s Nikola One pak vyjde levněji než s běžným dieselovým tahačem.
Dálkový silák
Na jednu nádrž dokáže auto utáhnout přívěs s až 40 tunami nákladu na vzdálenost maximálně 1600 km (tedy přibližně stejně daleko jako jsou z Prahy finské Helsinki). Naplnit nádrže přitom netrvá déle než 15 minut, což je zásadní výhoda proti elektromobilům, které musíte i výkonnou nabíječkou "tankovat" až několik desítek minut.
Jsou zákazníci?
Nikola Motor má se svými trucky velké plány. Po celých Spojených státech vznikne síť plnicích stanic na stlačený zemní plyn (CNG). Vedle toho společnost plánuje stavbu vlastních elektráren. Jak reálné takové plány jsou, je zatím ve hvězdách. Zástupci Nikola Motor tvrdí, že už mají o svůj truck přes 7000 zájemců. Jde ale o mladou společnost, která se snaží zaujmout a zapůsobit, a tak bychom se nedivili, kdy ta čísla byla trochu "přifouknutá".
Daimler si tyká s elektřinou
Velký zájem mezi zájemci o nákladní dopravu vzbudila i evropská automobilka Daimler. Představila nákladní vůz Mercedes-Benz Urban eTruck. Jezdí pouze a čistě na elektřinu, nespaluje žádný plyn, naftu nebo jiné fosilní palivo. Baterie má kapacitu 212 kWh. S baterií o takové kapacitě by spotřebiče běžné české domácnosti vystačily asi dva měsíce. Elektrický náklaďák kvůli ní převeze až 26 tun nákladu na vzdálenost 200 kilometrů. To se hodí především v moderních západních městech, kde je často vjezd nákladních aut do centra omezen nebo zcela zakázán. Elektromobil je tichý, neprodukuje žádné emise, takže neznečišťuje ovzduší kolem sebe. Jeho pohyb po městě je pak docela bezproblémový. Daimler by mohl auto začít vyrábět a prodávat už za čtyři roky.
Nikola Tesla
Stejně jako Tesla je pojmenována po Nikolu Teslovi. Narodil se roku 1856 v oblasti dnešního Chorvatska a zemřel roku 1943 v americkém New Yorku. Je to právě Tesla, jehož práce a myšlenky měly zásadní vliv na rozvoj elektronického věku. A tak není divu, že se po něm pojmenovaly hned dvě firmy, které chtějí změnit svět e-dopravy.