NIO EP9: Elektrický supersport se super výkonem

NIO EP9: Elektrický supersport se super výkonem
Sdílej
 
Když se řekne elektroauto, odpovíte Tesla. Značka podnikatele Elona Muska je nejviditelnějším pionýrem ježdění na baterky. Jsou tu ale i jiní, třeba čínská automobilka NextEV a její nově představený elektrický supersport NIO EP9 se super výkonem.

 

NIO EP9 je dalším z nezapamatovatelných označení výrobku. Proč auto nepojmenovali třeba Modrý blesk? Dračí supersporťák? Gepard na kolečkách? OK, poslední návrh by asi neprošel. Nicméně odpovídá tomu, co je na NIO EP9 nejzajímavější: Z nuly na sto kilometrů to dá za 2,7 sekundy. Tím je sice o 0,2 sekundy pomalejší než Tesla P100D, ale na dlouhou trať by zvítězil. Jen pro úplnost dodejme, že z nuly se na 300 dostane za 15,9 sekund. Ano, tohle elektroauto jezdí rychlostí více jak 300 kilometrů v hodině. Však jeho inženýři mají zkušenosti ze seriálu Formule E, tedy závodů elektrických formulí.

Elektrický rychlík

Proslavený kopcovitý závodní okruh v německém Nürburgringu má přes dvacet kilometrů. EP9 ho dokázalo projet za 7 minut a 5,12 sekund. Tím se zapsalo do historie jako nejrychlejší elektroauto na okruhu a zároveň jako třetí nejrychlejší auto na okruhu vůbec (předjely ho Porsche 918 Spyder a Lamborghini Aventador SV). Podobně skvělých výsledků dosáhlo EP9 i na francouzském okruhu Paul Ricard. Jeho 3,8 kilometrů dlouhé kolo zvládlo za 1 minutu a 52 sekund.

 

NIO EP9: Megawatt sem, megawatt tam 

É Pé Devítka je jasně určena pro závodění. Inženýři pamatovali na vše. Li-Ionové baterie nejsou uložené na spodku auta, ale najdete je na bocích pod prahy, odkud se dají během několika minut vyměnit. Celkově se starají o pohon čtyř elektromotorů s výkonem 1 megawatt – to je hodně. Běžná auta se pohybují v desítkách kilowattů.

Trenažér kosmonautů?

S velkou sílou přichází velké přetížení. V zatáčkách dokáže auto vyvinout tlak až 2,5 G a při brzdění více, jak 3 G. To znamená, že brzdění z plné rychlosti 313 km/h vás vmáčkne do sedačky trojnásobnou vahou vašeho těla. Zároveň těmto tlakům dokáže vzdorovat celé auto, jehož aerodynamický tvar pomáhá „přimáčknout“ vůz k silnici. Je to prostě příšera na kolech.

Supersport dojede daleko

Oblíbeným námětem kritiky elektroaut je výdrž baterie. S vylepšováním technologie ale kritikům dochází munice. Baterky EP9 zvládnou auto pohánět na více jak 420 kilometrů, což už je slušná dojezdová vzdálenost. Nabití u supernabíječky má trvat kolem 45 minut. Nemyslete si ale, že si hned zítra auto koupíte. Cena zatím nebyla oznámena a auto, které existuje v pouhých šesti kusech, je navíc v současnosti určené pro závodění na okruzích.

Elektrická i další auta budoucnosti:

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektrické náklaďáky: Razí si cestu vpřed

Elektrické náklaďáky: Razí si cestu vpřed

Rolls-Royce a Mini budoucnosti: Vision Next 100

Rolls-Royce a Mini budoucnosti: Vision Next 100

Automobiloví hackeři: Máte bezpečné auto?

Automobiloví hackeři: Máte bezpečné auto?

Revoluce v bateriích je tady! Konec věčně se vybíjejících kapesních technologií

Revoluce v bateriích je tady! Konec věčně se vybíjejících kapesních technologií

Automobilový chameleon Blackbird: Seznamte se s digitálním Transformerem

Automobilový chameleon Blackbird: Seznamte se s digitálním Transformerem

Terrafugia: Nastává čas létajícího auta

Terrafugia: Nastává čas létajícího auta

Gigatovárna Tesla "skutečného Iron Mana" Elona Muska

Gigatovárna Tesla "skutečného Iron Mana" Elona Muska

 

Články odjinud