Je prvního máje, teplé slunečné počasí a v Tyršově domě v Praze na Újezdu se právě koná už jedenáctý ročník mezinárodního závodu aut na vysílačku Mini-Z. Pořádá ho nejstarší český klub Mini-Z Racer ČR, který vede Alan Tretera – pro všechny české modeláře dobře známá osobnost. Alan byl průkopníkem závodů i samotných aut Mini-Z u nás a první závody uspořádal záhy poté, co se tato auta objevila na trhu. To už je více než patnáct let.
Na konec světa
Dnes patří Mini-Z k nejoblíbenějším autům na vysílačku a modelářské kluby specializované na tuto kategorii najdete po celé republice. Neméně populární jsou i v jiných státech světa. Ovšem v Japonsku, kde Mini-Z vznikly, patří doslova k národním sportům. Proto není divu, že japonští jezdci, kteří pochopitelně patří ke světové špičce, obrážejí závody bez ohledu na to, jak daleko se konají. A dorazili i na tento.
Profíci s Mini-Z
Já sám jsem však do Tyršova domu nepřišel kvůli výsledkové tabulce (ta mě s prominutím příliš nezajímá), ale kvůli zmiňované atmosféře. Je to už dvanáct let, co jsem o Mini-Z jako o tehdy ještě žhavé novince v ABC psal. Dnes je situace jiná a mě zajímalo, jak se svět těchto RC autíček proměnil. Odpověď zní: Zásadně a k nepoznání. Tohle už nejsou amatérské závody nadšených tatíků, tohle už vypadá jako zcela seriózní turnaj profesionálů. A je tu i hodně mladších jezdců.
Obdivuhodné depo
Rozjížďky jsou ukrutně rychlé, měřené bezchybnou technikou. Základní kategorie aut jezdí rychlostí kolem 20 km/h, tuningové speciály až 50 km/h. Na každý závod dohlíží řada komisařů a závodníci nastupují k rozjížďkám podle přesných harmonogramů. Všichni to berou děsně vážně. Nejpodstatnější rozdíl jsem ale pozoroval mimo závodní trať. Na ochozu tělocvičny bylo depo jako u skutečných závodních auťáků. Dlouhý stůl, na němž měl každý závodník vyhrazené místo – doslova zmenšenou garáž. A mezi rozjížďkami každý z nich šrouboval, utahoval, lepil, nabíjel akumulátory, leštil karoserie, vyměňoval kola a tunil a tunil a tunil.
Na závodech RC aut Mini-Z • Zdroj: ABC
Velké tak akorát
Mini-Z vyráběné japonskou firmou Kyosho jsou pro halové závody RC modelů ideální volbou. Mají pro tento účel skvělé měřítko a jsou poháněny elektrickými články – bateriemi nebo akumulátory velikosti AAA. Základní měřítko aut je 1 : 28 (úplně přesně 1 : 27,52), takže běžné auto je dlouhé asi třináct centimetrů. Jezdí se na závodních okruzích s rovným a pevným povrchem. V nejběžnější kategorii Mini-Z Racer najdete modely civilních, okruhových a rallye aut. Mohou mít různá šasi, která se liší rozvorem kol od 86 mm až po 106 mm, ale také usazením motorů. Auta mohou být totiž hnaná přední, zadní nebo oběma nápravami, takže se jejich jízdní vlastnosti blíží opravdovým automobilům.
Možnosti tuningu
Na standardizovaná šasi mohou závodníci nakupovat výměnné karoserie, které mají dokonalý vzhled. Prodávají se jak hotové nabarvené karoserie, tak i polotovary, které si modelář musí sestavit a namalovat. Také je k sehnání nepřeberná řada tuningových dílů. Někteří modeláři si také staví karoserie vlastní, třeba i z papíru jako vystřihovánky. Vedle základní řady Racer existuje řada
Mini-Z F1, která má mírně větší měřítko 1: 24 a řada Mini-Z monster trucků v naopak menším měřítku 1 : 30. Pro fanoušky teréňáků je zase k dispozici řada Mini-Z Overland v měřítku 1 : 28. Běžná základní sada auta i s vysílačem se dá pořídit za cenu zhruba 6000 Kč.
Přijďte na akci
Chcete vidět opravdu pompézní závody Mini-Z? Přijeďte o víkendu 24. a 25. června 2017 k obchodnímu centru do pražských Letňan. Bude se tady na venkovním parkovišti pořádat sbírka pro Kuře (nadaci Pomozte dětem), kterou klub Mini-Z Racer ČR každoročně pořádá. Už tradičně jde o vytrvalostní čtyřiadvacetihodinový závod. A kromě závodů Mini-Z tady uvidíte také exhibici skutečných aut v driftování.
Prťaví divočáci v terénu
Modeláři s terénními Mini-Z se zúčastňují také venkovních hromadných akcí. RC nadšenci pořádají celodenní i vícedenní expedice. Představte si větší skupinu lidí s vysílači v rukou, jak pomalým a soustředěným krokem jdou za svými elektronickými miláčky, kteří šplhají do kopců po lesní pěšině, brodí se potůčky, překonávají roklinky. Všechno jako velká auta, jen v malém měřítku a s daleko menším hlukem. Podle pravidel si dokonce i při vyprošťování zapadlých vozidel musejí pomoct auta vlastní silou – jedno RC autíčko tahá z bláta druhé.
Mini-Z: Rozhovor s mistrem Evropy Petrem Dvořákem • Zdroj: ABC