Zatímco o autonomních osobních autech se hodně mluví, ale jejich skutečné nasazení v provozu je ještě daleko, náklaďáky bez řidiče už se řítí na naše dálnice. Jedná se o jednu z nejnadějnějších technologií současnosti. Klasické dieselové kamiony znečišťují ovzduší koktejlem nebezpečných látek, škodlivých pro naše zdraví i přírodu. Řada laboratoří a výzkumných dílen proto začala pracovat na vývoji kamionů, které budou moci jezdit nepřetržitě, bezpečně, využívat alternativní paliva a komunikovat mezi sebou pro co nejefektivnější jízdu.
Elektrododávka ze Švédska
S autonomními náklaďáky experimentuje většina velkých výrobců jako MAN, Daimler nebo Iveco. Na paty jim ovšem šlape řada dalších menších hráčů, kteří mají o to větší snahu změnit svět nákladní dopravy ke svému obrazu. Jedním z nich je švédská společnost Einride s modelem T-Pod. Jedná se o elektrický nákladní vůz řízený buď počítačem, nebo člověkem na dálku. Uveze 20 tun a dojede s nimi až 200 km daleko.
Náklaďák Elona Muska
Za oceánem pracuje na podobném voze automobilka Tesla vizionáře Elona Muska. Ještě letos by měla představit svůj nákladní vůz Semi, který by měl dokázat na jedno nabití ujet až 500 km. Jak to chce dokázat, zatím vědí jen výzkumníci z Tesly. Vyžadovalo by to totiž baterii o dosud nevídané kapacitě. Tesla ale už několik zdánlivě nemožných cílů dosáhla a držíme jí proto palce. Náklaďák Semi by se měl začít prodávat v roce 2020. Někteří odborníci už dnes tvrdí, že díky ekologickému a levnému provozu – jeden expert se nechal nedávno slyšet, že cena přepravy s ním klesne až na třetinu – jeho příchod obrátí svět kamionů naruby.
Počítačem řízené tahače
Švédský T-Pod i Tesla Semi představují řešení pro dopravu na kratší vzdálenosti. Mnohem větší plány má například technologická společnost Otto. Zaměřuje se totiž na velké tahače, které převáží zboží na vzdálenosti tisíců kilometrů – často přes celý kontinent. Namísto vývoje nového vozu se Otto snaží nabídnout autonomní systém do stávajících kamionů. Tvrdí, že nechtějí lidského řidiče nahradit, ale umožnit mu jednoduché přepnutí na autopilota. Řidič si tak může bez stresu zdřímnout, zatímco vůz urazí další kus cesty.
Speciální operace
Švédské Volvo přistupuje k automatizaci řízení podobně. Nevěnuje se vývoji autonomních vozů pro převoz zboží nebo lidí po dálnicích. Tuto technologii si schovává pro výjimečné účely, kde je pro člověka řízení spíše za trest. V tuto chvíli například zkouší samořídicí náklaďák pro převoz materiálů v hloubkovém dole, kde chce autu zajistit větší bezpečnost a efektivitu práce. Také odstartovalo projekt autonomního popelářského auta.
Kamiony, do pelotonu!
Americká společnost Peloton Technology si dala za cíl naučit kamiony, aby jezdily spořádaně za sebou. Vymyslela jednoduchý systém, který mohou využívat i klasické vozy. Peloton neustále monitoruje své a okolí a v případě, že se před ním nachází další kamion se stejným systémem, upozorní řidiče a nabídne mu propojení. Pokud to odsouhlasí, zařadí se za kamion do bezpečné vzdálenosti a bude přesně kopírovat jeho zrychlování či brzdění. Kromě bezpečnosti to šetří i palivo. Podobné systémy mají k dispozici i evropští výrobci nákladních vozů. Můžeme očekávat, že řazení do pelotonu se stane pravděpodobně prvním krokem v automatizaci kamionů.