Britští konstruktéři už deset let pracují na voze Bloodhound SSC. Má to být nejrychlejší auto všech dob. Nedávno s ním absolvovali první dvě opatrné jízdy a letos ho konečně chtějí vyzkoušet naostro. Slibují, že překonají magickou hranici tisíci mil za hodinu (1690 km/h). Podaří se jim to? Pokud ano, tak bohatě překonají úctyhodný, ale již přeci jen letitý rekord vozu Thrust SSC.
Tříhlavá bestie
Aby to Bloodhound SSC dokázal, bude mít pod kapotou hned tři motory. V prvé řadě proudový motor Eurojet EJ200, který používá mimo jiné stíhačka Eurofighter Typhoon. Dále pak raketový pohon od skandinávského výrobce leteckých zbraní Nammo a nakonec osmiválec z dílen automobilky Jaguar, který ale bude sloužit pouze pro vstřikování peroxidu vodíku do raketového motoru. Rychlostní rekord má zajistit součinnost motoru EJ200 a Nammo. Ten se zažehne až ve chvíli, kdy Bloodhound dosáhne s pomocí proudového motoru rychlosti 1000 km/h a ještě ho popožene na kýžených víc než 1690 km/h.
Bloodhound SSC
Délka: 12,9 m
Hmotnost: 6400 kg
Výkon: 132 000 koní
Akcelerace: 0–1000 km/h: 55 s
Spotřeba: 64 l/s
Očekávaný start: 2018
Maximální rychlost: 1690 km/h
Nadzvukově – Thrust SSC
Než ukáže svoje schopnosti Bloodhound SSC, drží absolutní rekord v pozemní rychlosti jeho předchůdce Thrust SSC. Stojí za ním stejný tým, dokonce ho pilotoval ten samý člověk, který letos usedne za volantem nového vozu – letecký důstojník Andy Green. Stejně tak ukrýval pod kapotou motor ze stíhače, šlo ovšem o starší model F-4 Phantom II. Rekordní jízda proběhla v poušti Black Rock v americké Nevadě a poprvé v historii se při ní podařilo pozemnímu dopravnímu prostředku překonat rychlost zvuku.
Rok: 1997
Maximální rychlost: 1228 km/h
Na dvou kolech – Ack Attack
Na kolik myslíte, že to vytáhne nejrychlejší motorka na světě? Pokud vás napadnou maximálky Kawasaki Ninja H2R nebo Ducati Panigale R, musíme vás vyvést z omylu. Rychlostní rekord v jedné stopě drží kalifornský stroj Ack Attack. Kromě dokonale aerodynamického tvaru mu k tomu dopomohla dvojice motorů z mašiny Suzuki Hayabusa. Nešlo to ale hladce: Při prvním pokusu při rychlosti bezmála 500 km/h povalil motorku vítr. Při druhém se týmu sice podařilo vytvořit rekord, ale za dva dny ho překonal jiný stroj. Současné prvenství si naštěstí Ack Attack udržel už osm let.
Rok: 2010
Maximální rychlost: 606 km/h
Na elektřinu – Buckeye Bullet
Francouzská dílna Venturi se věnuje výrobě exkluzivních sporťáků s elektromotorem a vedle toho si pohrává s rychlostními rekordy. Její nejnovější model Buckeye Bullet 3 s délkou přes jedenáct metrů a výkonem 3000 koní dokázal, že dosáhnout extrémní rychlosti lze i bez tryskového paliva. Je ale třeba dodat, že jen lithium-fosfátové baterie rekordního auta na elektřinu se skládaly z 2000 článků a vážily více než tunu a půl.
Rok: 2016
Maximální rychlost: 551 km/h
Jde to i na lidskou sílu!
Dva vesmírní konstruktéři z Kanady se rozhodli, že sestrojí kolo, které dokáže, jaký rychlostní potenciál má pár lidských nohou. Jejich bicykl Aerovelo Eta s neskutečně efektivní konstrukcí z karbonu, prvotřídními komponenty a vahou pouhých 25 kg dosáhl rychlosti 144 km/h. Takovým tempem byste mohli směle jezdit mezi auty po dálnici. Jezdec si ale rekord moc neužil. Aby bicykl nic nezpomalovalo, neměl z něj ani průzor ven a dění na silnici musel sledovat na displeji uvnitř kabiny.
Rok: 2016
Maximální rychlost: 144 km/h