Nápad na anglický teréňák se zrodil v hlavě Maurice Wilkse, hlavního konstruktéra britské automobilky Rover. Ten si jezdil každý víkend odpočinout na farmu. Aby stihl po pracovním týdnu dát statek do pořádku, pořídil si na pomoc americký džíp Willys. Právě ten ho inspiroval k vývoji prvního modelu Land Roveru, který měl sloužit farmářům při jízdách v neprostupném terénu.
Potomek stíhaček
Výsledek své práce představil Wilks v dubnu 1948 na automobilové show v Amsterdamu. Jmenoval se prostě Series I a připomínal křížence mezi traktorem a armádním džípem. Skládal se z pevného ocelového rámu a hliníkové karoserie. Hliník je lehký a nepříliš odolný materiál, proč by ho někdo dával do terénního auta? Z nouze. Velká Británie po druhé světové válce trpěla nedostatkem oceli – zato hliníku po vyřazených bojových letadlech zbyla spousta. Ze stejného důvodu se vůz zpočátku nabízel pouze v olivově zeleném odstínu. Po válce zůstalo spoustu armádních barev, a tak se je automobilka rozhodla skoupit a použít právě pro Land Rover.
Land Rover pro kutily
Vzhledově neotesaný Series I nebyl žádný rychlík. Přestože pro něj Rover vyvinul nový motor o objemu 1,6 litru, na jízdě to nebylo moc znát. Když jste šlápli na plyn, zrychlili jste na 60 km/h až za osmnáct vteřin. Zato ale bylo auto extrémně odolné, robustní a poradilo si i v extrémních podmínkách. Ikonickou se stala čelní maska z kovového roštu: Posádka ji mohla odejmout, položit na oheň a upéct si na ní večeři. Land Rover vůbec vynikal univerzální konstrukcí. Jednotlivé díly karoserie šlo v případě nehody snadno vyklepat, narovnat nebo nahradit. Stejně tak motor si mohl každý šikovnější strojař opravit sám.
Parťák pracantů
Series I se zpočátku nabízel za 450 liber. To byla příznivá cena i na tehdejší dobu a zájem předčil veškerá očekávání. Do auta se zamilovali nejen farmáři – začali si je kupovat také stavaři, lesníci, policisté či záchranáři. Nový vůz zaujal také armádu. Pouhé tři roky po uvedení Series I na trh už automobilka Rover prodávala dvakrát více teréňáků než osobních vozů.
Pátrání po prvním prototypu
Aby značka Rover pořádně oslavila své 70. výročí, rozhodla se najít a dát pořádku prototyp vozu Series I, který kdysi představila v Amsterdamu. Dlouho to vypadalo, že v 60. letech nenávratně zmizel. Po usilovném hledání ho však lidé z Roveru nakonec objevili – odstavený v poli, kde více než půl století reznul. Vtipné je, že se nakonec našel jen pár mil od města Solihull, kde byl postaven. Jak vůz dopadl, si můžete prohlédnout na fotkách.
Konec legendy?
První série Land Roverů se vyráběla do roku 1958, kdy ji nahradila druhá a posléze i třetí generace. Ta se prodávala ještě v 80. letech. Hned nato nastoupil veleúspěšný model Defender. Land Rover jej poprvé představil v roce 1983 a výrobu ukončil až v roce 2016. Uzavřel tak příběh legendárních britských teréňáků, který trval bez přestávky 67 let. Ale nezoufejte, pokud jste se v nějakém chtěli taky jednou projet. Před pár týdny automobilka představila výroční speciál v limitované edici.
Unikátní verze Defenderu má pod kapotou pětilitrový osmiválec o výkonu 400 koní. Rychlostí se tak v ničem nepodobá svému pradědečkovi, ale spíše závodním autům – z nuly na stovku zrychlí za 5,6 vteřiny. Řidič si přitom v kabině posedí na zakázkových závodních sedačkách z kůže. Jinak ale nemůže čekat žádný přepych, vše zůstává jednoduché a účelné. Nových Defenderů firma vyrobí zhruba 150 kusů. A pokud o ně bude zájem, můžeme se těšit i na pokračování legendy jménem Land Rover!