Nejjednodušší způsob, jak dobít elektromobil, je zapojit si ho doma do zásuvky podobně jako notebook nebo mobil. Stačí vám k tomu ta nejobyčejnější zásuvka s napětím 230 V. Nečekejte ale, že se auto nabije za chvilku. Možná ani přes noc ne. Za hodinu se totiž obnoví kapacita na zhruba 15 km jízdy. Pokud bydlíte v rodinném domě, možná máte na zahradě nebo v dílně vícefázovou zásuvku. S ní už to jde lépe – za hodinu načerpáte i více než 50 km dojezdové vzdálenosti.
Domácí stanice
Ten, kdo má garáž, si ovšem raději k elektromobilu rovnou dokoupí i domácí nabíjecí stanici na střídavý proud. Tu nejlevnější lze pořídit už za 15 tisíc korun. Většinou se připevňuje na zeď a dovede posloužit jako rychlá, mobilní a cenově dostupná nabíječka. Alespoň v poměru k ceně nového vozu na elektrický pohon. Výdaje za nabíječku se navíc řidičům vrátí v podobě paliva levnějšího, než je benzin nebo nafta.
Nabíjení na ulici
Auto ovšem nestačí nabíjet jenom doma. Na delších cestách nebo v případě, že zapomenete doma strčit vůz přes noc do nabíječky, musíte doplnit energii i ve městě či u dálnice. V současnosti si můžete nabít elektromobil v několika stovkách přípojek na mnoha místech celé republice. Experti dále věří, že během následujících dvou let překoná jejich počet tisícovku. I veřejné stanice se ale liší svou rychlostí. Klasická nabíjecí stanice dokáže za hodinu doplnit energii na zhruba 100 km jízdy. To určitě stačí jako nouzové řešení, kdy jste od domu daleko a baterie hlásí kritický stav, ale na delší cestování to nestačí.
Rychleji, prosím!
Představte si, že chcete jet třeba tisíc kilometrů daleko k moři a každou stovku kilometrů musíte zastavit a čekat hodinu. Nic moc, že? Proto jsou tu rychlonabíjecí stanice. V současnosti nejvýkonnější z nich se jmenuje Tesla Supercharger. Výrobce uvádí, že za pouhou půlhodinu nabije baterie na vzdálenost více než 200 km. V současnosti jsou v České republice už tři superchargery, a to v Humpolci, Praze a Olomouci. Například v Německu je ale už dnes naleznete rozmístěné strategicky na všech důležitých dálnicích, aby řidič mohl pohodlně zastavit u kteréhokoli z nich.
Tankujte ekologicky a elektricky
Jedinečná nabíjecí stanice nyní vznikla v pražských Holešovicích, kde ji provozuje Pražská energetika a. s. (PRE). Elektřinu si vyrábí sama pomocí třicítky solárních panelů na střeše a předává ji buď přímo do automobilů, nebo ji ukládá do akumulátorů. Podobné stanice mohou přispět k bezstarostnému cestování bez emisí. Například rakouský Fond pro klima a energii nedávno spočítal, že i kdyby každé páté auto v Rakousku jezdilo na elektřinu, stoupla by celková spotřeba elektřiny jen o 3,6 procent. Ve spojení s tvorbou elektřiny z obnovitelných zdrojů je pak skutečně možné, aby nová generace aut ulevila našim plicím i životnímu prostředí. Snad je nová nabíjecí stanice první takovou vlaštovkou i u nás.
Auta v nabíječce:
Přípojky elektromobilů
Typ 1
Nejběžnější konektor ve Spojených státech. Vyvíjí ho Americká společnost automobilových inženýrů a využívají ho populární elektromobily používané za oceánem – Chevrolet Volt, Toyota Prius či Nissan Leaf.
Typ 2
Tento konektor vyvinula německá firma Mennekes a představuje základní evropský standard. Nedávno k němu přistoupil významný francouzský výrobce elektromobilů Renault. Také ho najdete i na evropských Teslách.
CHAdeMO
Konektor, na jehož vývoj přispěly japonské automobilky Nissan, Mitsubishi, Subaru a Toyota je nejpopulárnější v zemi vycházejícího slunce. Před třemi lety byl ale uznán také jako evropský dobíjecí standard, a proto stanice CHAdeMO nalezneme také i u nás.
Tesla Supercharger
Nejvýkonnější nabíječka na světě vychází z německého Typu 2, slouží ale výhradně pro vozy Tesla. Pokud si Teslu koupíte, získáte na superchargerech doživotní bezplatné dobíjení.
Video: Teslův transformátor v akci
Teslův transformátor v EGU • Zdroj: redakce ABC