Vývoj ve světě automobilů žene v posledních letech vpřed hlavně snaha najít pohon, který bude úsporný, šetrný k životnímu prostředí a přitom nebude omezovat řidiče. U kamionů to platí dvojnásob. Je nutné, aby měly dostatečný výkon pro převážení desítek tun nákladu a současně dokázaly urazit tisíce kilometrů bez přestávky.
Šetrná klasika
Zda se s tak náročným úkolem vypořádají nové generace vodíkových a elektrických tahačů, zjistíme již brzy. Stále ale bude trvat, než vznikne kvalitní síť nabíjecích a čerpacích stanic. Ropný gigant Shell se proto rozhodl podpořit vznik takového úsporného kamionu, který dokáže sloužit i za stávajících podmínek. Spojil se s americkou dílnou Airflow Truck Company, která se dlouhodobě věnuje návrhům inovativních náklaďáků zaměřených právě na nízkou spotřebu. Před několika lety vyvinula těžký tahač BulletTruck, který si při naložení patnácti tunami zboží a nonstop cestě z východního na západní pobřeží udržel průměrnou spotřebu 17,5 l/100 km. To spotřeba asi tří osobních aut s prázdným kufrem.
Chytré technologie
Nyní Airflow Truck Company navrhla společně s experty ze Shell nový tahač Starship. Na první pohled zaujme dokonale aerodynamickým tvarem a zúženou zádí. Vůz díky nim nemusí tolik bojovat s odporem vzduchu a šetří naftu. Další snížení spotřeby přinese konstrukce kabiny z lehkých karbonových vláken. Chytré řešení nabízí i aktivní maska chladiče: Možná víte, že otevřená maska napomáhá chlazení motoru. Jenže zároveň narušuje aerodynamiku přídě. Vůz tak vyžaduje k překonání odporu vzduchu větší výkon a pochopitelně si říká i o více paliva. Starship proto automaticky sleduje teplotu motoru a v případě, že chlazení není potřeba, masku automaticky zavře.
Nafta a slunce
Největší úsporu a technickou novinku představuje hybridní šestiválcový motor Cummings X15 o výkonu 400 koňských sil. V základu kamion Starship spoléhá na osvědčenou sílu dieselu, ovšem kombinuje ho s elektromotorem. Ten pohání zadní dvojici kol – svou energii si ale schovává jen pro náročnější situace. Ruku k dílu přiloží zejména při stoupání, kdy nejvíce roste spotřeba paliva. Kromě toho elektromotor napájí veškeré elektronické systémy na palubě, ať už se jedná třeba o klimatizaci, světla, nebo mikrovlnku v kabině řidiče.
Starship už jezdí!
Většina hybridních motorů doplňuje zásoby elektřiny tím, že odčerpává energii při zrychlování nebo brzdění. Starship si kromě toho dovede šťávu do akumulátorů vyrobit sám díky sestavě solárních panelů umístěných na střeše. V tuto chvíli dokončuje svou první jízdu z kalifornského San Diega do města Jacksonville na Floridě. Jede plně naložen, takže jeho motory musí rozpohybovat váhu více než 36 tun. Nechme se překvapit, na jakou spotřebu dosáhne. Vzhledem k tomu, že oproti svému staršímu bratříčkovi nabízí řadu nových technologií, máme velká očekávání!
Elektrododávky v kurzu
Zatímco řidiči tahačů na velké vzdálenosti mají z alternativních paliv spíš obavy, pro městské využití jsou elektrické náklaďáky ideální. Nedávno začala rozvážet zásilky v elektrických dodávkách vlastní výroby německá pošta a nyní buduje flotilu bezemisních náklaďáků i kurýrní společnost UPS. Využije moderní vozy od malé britské dílny Arrival. Budou mít dojezd 240 km na jedno nabití, což na objíždění města se zásilkami bohatě dostačuje. V provozu se objeví už letos – bohužel ne u nás, nýbrž v Londýně a v Paříži.
ABC TV: Záchranářský kamion Golem v akci
Skladání Golema • Zdroj: ABC/Pavel Dobrovský