Odhaduje se, že v roce 2030 bude v Evropě bydlet 78 % všech lidí ve velkých městech. Tou dobou už bude mít většina z vás řidičák. Na co se můžete těšit? Vývojáři z francouzské automobilky Renault věří, že města budoucnosti se nebudou rozrůstat do šířky, nýbrž do výšky: Čím dál častěji budeme bydlet v mrakodrapech. Každý mrakodrap přitom bude sloužit jako svět sám pro sebe. V jednom patře objevíte zahradu, ve druhém obchoďák a pod zemí velký parkovací dům. Do něj si ale nebudete parkovat svůj bourák. Namísto toho si prostě objednáte samořídící modul, kdykoli se budete potřebovat svézt.
Renault na cestě k samořízení
Auta bez řidiče se nezastavitelně blíží. Už dnešní vozy disponují asistenčními systémy, které za vás samy zaparkují, udržují vás v jízdním pruhu nebo automaticky zabrzdí při riziku. Postupem času za nás začnou přebírat i samotné řízení. Renault k myšlence autonomního řízení dodává, že auta budoucnosti mohou být také sdílená. Jak by taková budoucnost mohla vypadat, ukázal na autoshow v německém Hannoveru, kde představil svůj koncept EZ-PRO.
Konvoj kapslí EZ-PRO
EZ-PRO jsou samořídící kapsle, které mají sloužit zejména pro převoz zboží a potravin. Navenek vypadají stejně, uvnitř je ale každá trochu jiná. Některé mají sloužit prostě jako nákladní prostor třeba pro poštovní zásilky, v jiných naleznete desítky speciálních přihrádek například pro léky a vybavení do nemocnic. Kapsle jezdí zcela autonomně za pomoci umělé inteligence, senzorů, GPS navigace a aktuální dopravní mapy celého města. Zároveň jsou propojené a dovedou spolupracovat. Jakmile se potkají na silnici, seřadí se pro maximální plynulost dopravy do konvoje.
Lidský dohled
Mají i místo pro člověka, ale ne za volantem. Součástí systému je speciální typ kapsle, která bude ukrývat kancelář pro koordinátora. Ten má za úkol řídit veškeré dodávky, vyřizovat problémy s objednávkami a hlídat kapsle ve svém okolí. Pokud dojde třeba k poruše, může se na dotykovém displeji připojit k jakémukoli blízkému vozu a ručně ho zkontrolovat – nebo s ním pomocí joysticku odjet do nejbližší garáže.
Obchod budoucnosti? Na kolech!
Kromě toho se s člověkem počítá také v kapslích, které budou sloužit jako pojízdné občerstvení. Takzvané food trucky se těší oblibě na festivalech a slavnostech už dnes. Zatím ale vznikají spíše na koleni přebudováním klasické dodávky. Kapsle EZ-PRO nabídnou jednoduchou a pohodlnou platformu pro občerstvení na kolečkách. Veřejné parky a zahrady oživí kavárny, restaurace a bistra. Poslouží i pro prodej drobného zboží, jako jsou květiny nebo časopisy. Bude se za deset let prodávat ábíčko v elektrickém roboautě? My bychom se nezlobili!
Luxus bez řidiče
Nástup samořidících aut nemusí znamenat to, že budeme jezdit v anonymních plastových krabicích bez nápadu a ducha. Dokládá do další aktuální koncept z dílen Renaultu EZ-Ultimo. Je to autonomní taxík té nejluxusnější třídy.
Naleznete v něm mramorový stůl, dřevěné obložení interiéru i prvotřídní kožené sedačky. Takový koráb je 5,7 metrů dlouhý a váží bezmála dvě tuny. Renault je přesvědčen, že to bude podobné, jako když si dnes objednáte taxíka Uber a můžete si vybrat obyčejné nebo luxusní auto, bude i v budoucnosti na výběr svezení v kapsli nebo limuzíně.