Japonská automobilka Honda už několik desítek let vyrábí terénní čtyřkolky. Kromě toho patří k největším kapacitám v oboru umělé inteligence a robotiky. Už od 80. let minulého století vyvíjí chytré chodící humanoidy a ve stavbě robotů patří společně s další japonskou společností Hitachi k průkopníkům. V roce 1986 začala řadou E, nejvíce se pak proslavila na přelomu tisíciletí robotem ASIMO.
Šikovný hybridní pracant
Nyní se výzkumníci z Hondy rozhodli spojit obě dvě oblasti, v nichž vynikají, dohromady. Na základě nejmodernějšího podvozku s pohonem všech čtyř kol vznikl stroj Autonomous Work Vehicle (česky Autonomní pracovní vozidlo). Díky svým malým rozměrům a terénnímu naladění nemá tato čtyřkolka problém se pohybovat takřka kdekoli. Svou cestu si najde jak na rušné městské ulici, tak na kořenech a kamenech v lese.
Robot za zády
Pod kapotou najdete kromě motoru i moderní systém umělé inteligence a autonomního řízení. Jak se takové vozítko programuje? Jednoduše. K jeho řízení nemusíte být ajťák a není třeba ani trávit hodiny nastavováním jeho reakcí. Stačí si vybrat z několika přednastavených programů a jen mu určit trasu. Můžete mu dát příkaz, aby vás následovalo, zadat cestu z jednoho místa na druhé nebo zvolit okruh, který bude vozítko objíždět. Čtyřkolka se naviguje pomocí GPS. Její systém lze navíc doplnit o celou řadu plug-inů šitých na míru vašim potřebám – a učit ji tak stále nové úkoly.
Elektrárenský údržbář
Autonomní čtyřkolka může mít celou řadu využití. Honda se rozhodla ji otestovat hned na několika místech najednou. V americkém státě Severní Karolína pomáhala prosekávat plevel v okolí solární elektrárny, aby šlahouny a větve nestínily panelům v tvorbě elektřiny. Mimo to za sebou při experimentu tahala sekačku a udržovala okolní trávník. Do té doby se o vegetaci starali zaměstnanci elektrárny a také ovce, které ji spásaly.
Mula pro hasiče
Ve státě Colorado vozítko pro změnu pomáhalo hasičům při misích v náročném terénu. Díky schopnosti následovat operátora, kterou mají veškerá autonomní vozidla od pojízdných nákupních tašek po armádní robotické muly, mohli na Hondu hasiči naložit speciální vybavení jako například nádrže s vodou a motorové pily. Pro bližší představu – hasiči s sebou k ohni a nehodám tahají zhruba 30 kilo nákladu. Díky pomoci robota dorazili na místo rychleji, bezpečněji a bez únavy. Často se totiž stávalo, že kvůli náročné cestě k požáru s ohromným nákladem na zádech přišli na místo činu již zcela vyčerpaní a nemohli z plných sil bojovat s plameny.
Chemie mu nevadí
Čtyřkolka Honda nakonec sloužila ještě v Kalifornii. Zemědělcům zde pomáhala přepravovat čerstvě sklizené plodiny z pole na třídicí a balicí linku. Konstruktéři jí k tomu účelu přimontovali celou řadu speciálních nástrojů, jako je například postřikovač roztoku proti škůdcům a plevelu. Možností využití se do budoucna nabízí ještě mnohem více. Inženýři z Hondy věří, že najde využití třeba při převozu lékařského materiálu při živelných katastrofách, odstraňování sněhu ze silnic nebo převážení nákladu na stavbách a v těžebních dolech, kde je zapotřebí zdolávat náročný terén s extrémní zátěží.
Honda Autonomous Work Vehicle
Délka: 194 cm
Šířka: 111 cm
Výška: 90 cm
Hmotnost: 350 kg
Max. náklad: 454 kg
Max. tažná síla: 590 kg
Robotičtí zemědělci
SWEEPER
Vědci z Belgie, Nizozemska s Švédska spojili síly, aby vyvinuli nový unikátní stroj. Co dovede? Sklízet papriky! Nyní ho testují a počítají, že za čtyři roky bude volně k prodeji. SWEEPER používá laserové senzory a umělou inteligenci pro rozpoznání zralých plodů. Pracovat má hlavně v obřích sklenících ve Španělsku či Nizozemsku, kde probíhá intenzivní pěstování plodin dnem a nocí. Jednu papriku sebere za 24 vteřin. To sice není závratné tempo, zato v něm nikdy nepoleví!
Small Robot
Britská síť supermarketů Waitrose začala v těchto týdnech nabízet ovoce a zeleninu, kterou zasadí, pohnojí a zastřihnou roboti. Věří, že to pomůže jak zemědělcům, tak půdě. Pěstitelé nebudou mít s plodinami tolik práce a automatizace umožní hlínu tolik nehnojit a neznehodnocovat nadbytečnými chemickými postřiky. Na poli začnou pracovat nejprve tři roboti. První bude sázet semínka a vytrhávat rostliny, které se neuchytily. Druhý bude mít za úkol projíždět mezi plodinami a dohlížet na výskyt plevelu. Třetí ho nakonec pomocí laserového paprsku zlikviduje.
Yanmar YR8D
Sázení rýže je pracná a nepříjemná činnost, při níž strávíte celý den v předklonu a s nohama po kotníky zabořenýma do bláta. Japonská společnost Yanman proto sestrojila stroj, který to zvládne bez pomoci člověka. Traktor Yanmar YR8D se řídí na dálku pomocí tabletu a pohání ho dieselový motor.