Nejdrsnější autobus Torsus Praetorian má podvozek z tahače a projede všude

Nejdrsnější autobus Torsus Praetorian má podvozek z tahače a projede všude
Sdílej
 
Pretoriáni byli elitní válečníci ve starém Římě, kteří měli za úkol strážit samotného císaře. Byli známí svou neohrožeností, statečností a houževnatostí. Ty samé vlastnosti chce nabídnout i dopravní prostředek, na jehož vývoji spolupracuje mezinárodní tým ze střední a východní Evropy. Má podvozek z tahače, karoserii z kompozitů a vypořádá se s každým terénem. Uveze přitom celou třídu i s učitelkou. 

Praetorian pro každého

Společnost Torsus má majitele z Ukrajiny, sídlí ovšem v České republice. A aby to bylo ještě složitější, vývoj a výroba samotných strojů probíhá na Slovensku. Chlubí se tím, že jako první na světě nabízí autobus do extrémních podmínek. Má v podstatě pravdu. Už dříve sice samozřejmě existovaly terénní transportéry pro větší počet osob, ovšem vyvíjely je hlavně zbrojařské firmy pro armádu a policii. Torsus Praetorian si může pořídit i obyčejný člověk, aniž by k němu dostal pancéřování nebo kulometné hnízdo.

Xcelsior AV: Samořídicí autobus je připraven k nasazení do ulic

Xcelsior AV: Samořídicí autobus je připraven k nasazení do ulic

Nevídaný autobus

Torsus má jedinečnou světlou výšku neboli vzdálenost mezi zemí a podvozkem. Ta činí bezmála 40 centimetrů. Díky tomu dokáže zdolat téměř jakýkoli terén, na němž by si vylámaly zuby i ty nejdrsnější teréňáky jako Range Rover nebo Jeep Grand Cherokee, které mají světlou výšku „jen“ 25 až 30 centimetrů. Autobus má samozřejmě také pohon všech čtyř kol. Pod kapotou ukrývá šestiválcový naftový motor MAN o objemu 6,9 litrů a výkonu 240 koní.

Vysoko posazený podvozek autobusu Torsus Praetorian se nepoškodí ani při jízdě po "necestách" •  Torsus

Torsus nerezne

Asi vás tedy nepřekvapí, že Torsus není žádné ořezávátko. Váží 13 tun, a aby nebyl ještě těžší, naleznete v jeho karoserii převahu kompozitních materiálů. Základ tvoří panely z laminátu, který na rozdíl od klasického kovu nikdy nezrezne. Pro maximální odolnost je laminát natřený speciální balistickou barvou X-Line. Tu údajně takřka nelze poškrábat.

Terénní náklaďáky Unimog vyjely k vrcholu And

Terénní náklaďáky Unimog vyjely k vrcholu And

Pohodlí v divočině

Autobus uveze až 35 pasažérů. Jelikož jde o stroj do extrémních terénů, má každé sedadlo vlastní bezpečnostní pás. Konstruktéři přitom nehleděli jen na jízdní vlastnosti mimo zpevněné cesty, ale též na komfort. Autobus je klimatizován, před sluncem chrání cestující zatemněná skla a putování terénem si mohou ukrátit sledováním filmů. Praetorian přitom není ani příliš drahý. Základní verze vyjde na zhruba 2,2 milionu korun. Poté šplhá vzhůru podle toho, pro jaké specifikace se rozhodnete. Za off-road autobus postavený na míru to vlastně není zas tak moc.

Horal Torsus Praetorian z východní Evropy •  Torsus

Extrémní karavan

Autobus Praetorian vozí nejčastěji turisty, kteří chtějí poznat odlehlá místa, nebo návštěvníky hotelů na konci světa. Kromě toho ale také existují jeho úpravy pro ozbrojené síly. Ty ho využívají jako monitorovací vozidla nebo jako transport pro přepravu zraněných. Mimochodem, můžete si ho nechat uzpůsobit i jako karavan. Ve verzi Overlander tu namísto sedaček naleznete plně vybavenou kuchyni s jídelnou, samostatnou ložnici, toaletu i sprchu.

Torsus Praetorian

Rozvor: 4,2 m

Světlá výška: 39 cm

Hmotnost: 13 t

Výkon motoru: 240 koní

Objem nádrže: 100 l

Počet sedadel: max. 35

Sherp ATV je doslova mechanické zvíře z divočiny •  Ahiskaturk

Ruský požírač terénu

Zatímco Torsus je přes svou terénní specializaci pořád ještě pohodlný a moderní autobus, výtvor ruského konstruktéra Alexeje Garagašjana je doslova mechanické zvíře z divočiny. Jmenuje se Sherp ATV. Jezdí na čtveřici obrovských kol o průměru 160 cm, které můžete přímo z kabiny vyfukovat nebo dofukovat podle toho, jaký terén máte před sebou. Bez zaváhání překoná sníh, bahno i písečné duny. Nevadí mu dokonce ani voda. Karoserii má navrženou tak, že plave na hladině jako loď. Na pevné zemi jede maximální rychlostí 40 km/h a dovede plout až 6 km/h.

Autobusová nej… Rekordmani MHD

Autobusová nej… Rekordmani MHD

Unicat MD57: Mezi extrémem a pohodlím

Unicat MD57: Mezi extrémem a pohodlím

Herna na kolech: Autobus plný trenažérů

Herna na kolech: Autobus plný trenažérů

 

Články odjinud