Aspark Owl a pět let vývoje
Jošida od začátku říkal, že chce sestrojit auto, které překoná všechny rychlostní rekordy. Podle všeho se mu to skutečně podařilo. První nápad na jeho konstrukci měl už v roce 2014. O tři roky později začaly testy v ostrém provozu a nyní se model Aspark Owl dočkal slavnostní premiéry na mezinárodní motoristické show v Dubaji. Letos na jaře poputuje k prvním majitelům. V sériové produkci přitom nenajdete auto, které by nabídlo takovou akceleraci jako právě Owl.
Dva tisíce koní na elektřinu
Stejně jako další moderní hypersporty pohání Aspark Owl čtveřice elektromotorů. Když dají síly dohromady, vytvoří extrémní výkon 1480 kW čili 2012 koňských sil. Na stovku tak zrychlí za 1,7 vteřiny a za 10 vteřin se stihne dostat na 300 km/h. Nejbližší konkurencí mu je americká Tesla Roadster nebo chorvatský Rimac Concept Two. Oba jsou však o několik desetin vteřin pomalejší. Na první pohled ohromí i fantastický dojezd až 450 km na jedno nabití. Je ale třeba mít na paměti, že jde o číslo odpovídající poklidné a nepřerušované jízdě. Jakmile začnete auto prohánět a užívat si jeho ďábelského výkonu, kapacita baterie klesá mnohem rychleji.
Zvedací podvozek
Daní za bezkonkurenční rychlost je to, že si závoďák vyláme zuby i na tom nejjemnějším terénu. Světlou výšku ve sportovním režimu činí pouhých 80 mm. To znamená, že mezi podvozek a silnici by se nevešla ani pěst. Naštěstí si můžete výšku podvozku nastavit. Auto se kvůli hydraulickému odpružení nadzvedne, aby neškrtalo spodkem o zem. Stejně tak máte možnost vybrat si i z několika jízdních režimů. Aspark nabízí speciální mód pro městskou jízdu, do zimy a deště nebo pro dynamické předjíždění.
Hold legendám
Tvůrci chtěli sestavit stroj, který nebude demonstrovat svou sílu agresivním vzhledem, ale naopak okouzlí elegancí a šarmem. Troufáme si říci, že se jim to podařilo. Svými hladkými liniemi připomíná Aspark Owl proslulé sporťáky z 60. a 70. let jako například Alfa Romeo 33 Stradale, Ferrari 250 GTO nebo Lamborghini Miura. Přestože je Aspark japonská automobilka, samotná výroba hypersportů Owl bude probíhat v Itálii. Zhostí se jí Manifattura Automobili Torino, která v současnosti sestavuje exkluzivní závoďáky pro firmy jako Pininfarina nebo Apollo Automobil. Japonskému designu a italské konstrukci bude odpovídat i cena. Aut vznikne pouhá padesátka a jedno z nich vyjde zhruba na 80 milionů korun.
Aspark Owl
Zrychlení 0–100 km/h: 1,69 vteřiny
Zrychlení 0–300 km/h: 10,6 vteřin
Max. rychlost: 400 km/h
Kapacita baterie: 64 kWh
Doba nabíjení: 80 minut
Dojezd: 450 km
Výkon: 1480 kW
Hmotnost: 1900 kg
Mustang na elektřinu
Elektrické pohony už dostávají i do sportovních vozů pro "obyčejné" smrtelníky. Důkazem je nejnovější verze legendárního Fordu Mustang. Nese jméno Mach-E a nabídne dynamickou jízdu srovnatelnou s nejsilnějšími benzinovými motory. Ve verzi GT se rozjede na stovku za čtyři vteřiny a na jedno nabití ujede až 600 km. Pro Ford je to jedna z největších událostí posledních desetiletí, kterou chce symbolicky oznámit definitivní přechod na elektrické pohony. Mustang Mach-E bude v prodeji od příštího roku.