Dávno neplatí, že elektromobily jsou jen malá neškodná vozítka. Elektrický pohon proniká do všech typů a tvarů aut. Dvě kategorie ale díky svým unikátním vlastnostem jednoznačně vyčnívají: sporťáky a objemné pick-upy, v Americe nazývané „trucky“. Připravili jsme přehled osmi elektromobilů, které půjdou na trh během příštích dvou let.
Elektro Trucky na vzestupu:
Tesla Cybertruck
Baterie: 250 kWh
Dojezd: 800 km
Nosnost: 1600 kg
Utáhne: 6350 kg
Zrychlení 0–100 km/h: 2,9 vteřiny
Cena: od 1 milionu Kč
Nejednomu fanouškovi se zatajil dech v okamžiku, kdy Elon Musk, zakladatel automobilky Tesla, poprvé světu ukázal Cybertruck. Skoro šest metrů dlouhé ocelové monstrum vypadá, jako kdyby vyjelo z nějakého sci-fi filmu. Nerezové ocelové pláty, ze kterých je auto vyrobené, vydrží i náraz projektilu z 9mm zbraně. Cybertuck může mít až tři elektromotory, je vybaven kompresorem a dokoupit k němu lze i kempovací nástavbu. Už teď má Tesla na Cybertruck přes půl milionu objednávek.
Rivian R1T
Baterie: 180 kWh
Dojezd: 640 km
Nosnost: 800 kg
Utáhne: 5000 kg
Zrychlení 0–100 km/h: 3 vteřiny
Cena: od 1,7 milionu Kč
Plně elektrický pětimístný pick-up truck Rivian R1T je auto stvořené pro dobrodružství v přírodě nebo divočině. Díky čtyřem nezávislým elektromotorům a max. výkonu 562 kW se dokáže otáčet téměř na místě podobně jako tank. Stejně jako Cybertruck, i Rivian R1T nabídne kempovací nástavbu, a to včetně polní kuchyně s grilem, skrytou v unikátním úložném prostoru napříč autem.
Bollinger B2
Baterie: 120 kWh
Dojezd: 320 km
Nosnost: 2268 kg
Utáhne: 3400 kg
Zrychlení 0–100 km/h: 4,5 vteřiny
Cena: od 3,125 milionu Kč
Zatímco Tesla Cybertruck vypadá jako auto z budoucnosti, Bollinger B2 jako by přijel z minulosti. Ve spartánském interiéru připomíná ze všeho nejvíc armádní džípy z 2. světové války. Auto dokonce nebude vybaveno ani airbagy. Zákazníky chce Bollinger zaujmout především celohliníkovým provedením a ručním zpracováním každého detailu.
Atlis XT
Baterie: 125 kWh
Dojezd: 800 km
Nosnost: 2268 kg
Utáhne: 7700 kg
Zrychlení 0–100 km/h: 5 vteřin
Cena: od 1,125 milionu Kč
Atlis XT patří společně s Rivian R1T k elektrickým pick-upům, které sází na konvenční vzhled. Pod jeho přední kapotou najdete „frunk“, tedy zkráceninu anglických slov „front trunk“ neboli přední kufr. Tam se vejde třeba krabice s nářadím či velký nákup. Vzduchové odpružení umí auto snížit pro snazší nakládku. Zadní korba je vybavena dvěma zásuvkami pro zapojení přístrojů nebo spotřebičů.
Nejlepší elektro sporťáky:
Tesla Roadster
Baterie: 200 kWh
Dojezd: 1000 km
Max. rychlost: >400 km/h
Max. výkon: neznámý
Zrychlení (0–100 km/h): 1,9 vteřiny
Cena: 5 milionů Kč
Druhá generace sporťáku Tesla Roadster slibuje nejen výjimečné parametry, ale především velmi příznivou cenu. Stačí se podívat na cenovky ostatních aut a hned pochopíte. Elon Musk navíc slibuje, že k Roadsteru bude možné dokoupit raketové motory. Není úplně jasné, zda vtipkuje, nebo ne, ale jeho další firma SpaceX vesmírné rakety opravdu vyrábí.
Rimac C_Two
Baterie: 120 kWh
Dojezd: 650 km
Max. rychlost: 412 km/h
Max. výkon: 1408 kW
Zrychlení (0–100 km/h): 1,85 vteřiny
Cena: 70 milionů Kč
Chorvatská automobilka Rimac Automobili si udělala jméno mezi milovníky supersportovních aut. Rimac C_Two se vyprodal během pouhých tří týdnů od představení na autosalonu v Ženevě. Není divu, automobilka plánuje vyrobit jen 150 kusů. Což je pořád víc, než kolik se vyrobilo jeho předchůdce, Concept_One – těch bylo pouhých deset! Za příplatkovou výbavu zájemci utratili v průměru neuvěřitelných 15 milionů korun.
Pininfarina Battista
Baterie: 120 kWh
Dojezd: 451 km
Max. rychlost: 350 km/h
Max. výkon: 1416 kW
Zrychlení (0–100 km/h): 1,9 vteřiny
Cena: 55 milionů Kč
Pininfarina je slavná italská továrna na karoserie, která pomáhala stvořit legendy automobilismu jako Ferrari, Alfa Romeo, Peugeot Lancia nebo Maserati. Elektrický sporťák Pininfarina Battista dostal jméno po zakladateli firmy, Battistovi „Pinin“ Farinovi. Půjde o exkluzivní elektromobil, kterého se vyrobí pouze 150 kusů pro celý svět. Celá karoserie bude vyrobena z karbonu, o pohon se postarají čtyři elektromotory. Zadní výsuvné křídlo poslouží jako aerodynamická brzda. Na vývoji auta spolupracovala Pininfarina s chorvatskou automobilkou Rimac.
Apex AP-0
Baterie: 90 kWh
Dojezd: 515 km
Max. rychlost: 306 km/h
Max. výkon: 484 kW
Zrychlení (0–100 km/h): 2,3 vteřiny
Cena: 4,5 milionů Kč
Ne, tohle není auto z videohry. Elektrický sporťák Apex AP-0 vymýšlejí inženýři z Británie a Hongkongu. Kupodivu váží pouze 1,2 tuny, což je dáno častým využitím karbonových komponent včetně karoserie. Aby celé auto bylo tužší, je vnitřní rám podpořen středovou „páteří“. Řidič bude moct využít holografický displej promítající na přední sklo doplňující informace.
Prohlédněte si nejlepší elektro trucky a sporťáky:
Baterie: srdce elektromobilu
Tesla jako první přišla u elektromobilů s konceptem podvozku jako „skateboardu“. Mezi dvěma nápravami je umístěna plochá baterie. Ta obsahuje bateriové články připomínající větší tužkové baterie. Je jich tam až 8000. Baterie jsou citlivé na okolní teplotu a ty nejmodernější mají systém aktivního tepelného managementu – umí se zahřát nebo zchladit na potřebnou teplotu.
Nabíjení: Achillova pata elektromobilů
Baterie elektromobilů se mohou nabíjet z běžné 230V zásuvky. Takové nabíjení je ale pomalé, může trvat i několik dní. Je ale ekonomicky nejvýhodnější. Až 10x rychlejší je nabíjení z třífázové zásuvky, která bývá např. v garáži. Úplně nejrychlejší je nabíjení u rychlonabíječek. Ty dnes mívají výkon 50kW až 350 kW a dokážou auto nabít během pár desítek minut.