Gladiátor mezi pick-upy: Džíp Maximus 1000 řádí jako písečný ďábel

Gladiátor mezi pick-upy: Džíp Maximus 1000 řádí jako písečný ďábel
Sdílej
 
Jeep Gladiator je klasický terénní pick-up, který patří k americké klasice. Zrodil se v roce 1962 na základě armádní dodávky uzpůsobené pro civilní účely. Zamilovali si ho lidé na venkově jako auto do všech nesnází a osvědčil se i jako sanitka nebo hasičský vůz. O jeho popularitě svědčí hlavně to, že se beze změny prodával dlouhých 26 let. Ale teď vznikla nová verze Maximus 1000. Podívejte se, jak řádí na písku jako ďábel.

 

Gladiator se nedávno dočkal zaslouženého oživení. Nová generace je stejně praktická a účelná jako ta předchozí, ovšem nabídne lepší motory, moderní technologie a komfort 21. století.

Texaský masakr

Znovuzrozená legenda se také zalíbila proslulé tuningové dílně Hennessey Performance Racing z Texasu, která proslula přestavbou závodních aut na radikální žihadla. Například její úprava Lotusu Exige dokáže s lehkostí překonat rychlost 400 km/h. Kromě toho má také libůstku pro terénní auta, jež plní takovým výkonem, že to s nadsázkou téměř odporuje zákonům fyziky.

Maximus 1000 jako Ferrari

Pro amerického mezka Gladiator připravila dílna v prvé řadě nový osmiválcový motor Hellcat o objemu 6,2 litru. Dále ho ještě speciálně upravila tak, aby vyrovnala velkou hmotnost a výšku pick-upu neskutečným výkonem. Se silou 1000 koňských sil pod kapotou nabízí stejný výkon jako legendární Bugatti Veyron. V praxi dokáže zrychlit z nuly na stovku za 3,9 vteřiny. To je srovnatelné například s nejnovějším hybridním Ferrari SF90 Stradale.

Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů

Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů

Znovuzrozený auťák Gladiátor

Aby auto takový výkon vůbec zvládlo, musel projít Gladiator mnoha dalšími úpravami. Má nové tlumiče, nárazníky a hnací hřídele. Pro extrémní výkon v terénu má ještě vyšší podvozek a off-road pneumatiky na unikátních dvacetipalcových kolech, které vznikly podobně jako motor přímo v konstrukčním centru Hennessey. Uvnitř si posádka bude moci užít speciální závodní sedačky.

Díky tisícovce koní pod kapotou je džíp Gladiator Maximus 1000 nejen extrémně odolný, ale i rychlý •  Hennessey Performance Racing

Výkon není zadarmo

Samotný ředitel tuningové dílny říká, že jen těžko najdete auto, do kterého ráno naložíte třeba motorku, vydáte se na projížďku přes ty nejtvrdší nástrahy přírody a večer po návratu z divočiny ještě vyhrajete rychlostní závody.

Na to je těžké něco namítnout. Snad jen kromě cenovky. Zatímco Jeep Gladiator je dostupný pracant v ceně do milionu korun, Maximus 1000 vyjde podstatně dráž. Hennessey ho nabízí jako exkluzivní raritu za zhruba pět milionů korun. Vyrobí jen 24 kusů. Některé už jsou přesto prodané a ostatní prý zmizí během pár týdnů.

Nejznámější šnekochod je ZIL 2906. Vznikl v šedesátých letech minulého století, aby mohl přepravit kosmonauty v případě, že přistanou na zemi v těžkém terénu •  Mil.ru

Ruský šnekochod ZIL 2906

V Americe se možná zrodil silný Jeep, ale opravdoví experti v jízdě těžkým terénem jsou Rusové. Nejkurióznější jsou vozidla, která mají namísto kol obří šrouby. Říkají jim šnekochody. Nejznámější z nich je ZIL 2906. Vznikl v šedesátých letech minulého století, aby mohl přepravit astronauty v případě, že přistanou na zemi v těžkém terénu. Váží dvě tuny a dokáže jet okolo 20 km/h.

To není nic moc, zato ho nic nezastaví. Nezapadne v písku, sněhu ani v bahně, a když narazí na vodu, dovede ji díky tvaru závitů šroubů snadno přeplavat. Navíc dovede jezdit nejen dopředu, ale i do stran bez zatáčení. Kvůli nízké rychlosti ale zůstaly šnekochody jen historickou kuriozitou.

Rikša, džíp a TATA: Čím jezdí v Africe a v Asii?

Rikša, džíp a TATA: Čím jezdí v Africe a v Asii?

Šílený vynález: Létající džíp americká armáda nechtěla

Šílený vynález: Létající džíp americká armáda nechtěla

První Land Rover: 70 let terénní legendy

První Land Rover: 70 let terénní legendy

 

Články odjinud