Čína je světovým lídrem v oblasti alternativních pohonů. Její velkoměsta křižuje už bezmála půl milionu elektrických autobusů. Možná vás překvapí, že mezi nejžádanějšími auty do zásuvky na světě naleznete modely, o kterých jste v životě neslyšeli.
Automobilka Xpeng také není moc známá. Vznikla teprve v roce 2014 v jihočínské metropoli Kanton. Na jejím zrodu se podílely obří firmy jako Xiaomi, Alibaba nebo továrna Foxconn, která zajišťuje výrobu například iPhonů, Xboxu nebo PlayStationu.
Xpeng má úžasný dojezd
Xpeng nově představil limuzínu P7. Používá speciální platformu, kterou vyvinul společně s Porsche. Na zavedené evropské výrobce spoléhá i u dalších komponent. Brzdy jsou od proslulé italské dílny Brembo a veškerou elektroniku zajišťuje Bosch.
Oproti Tesle je P7 sice o něco pomalejší, zato na jedno nabití dojede dále. V mezinárodně uznávaném testovacím jízdním cyklu zvaném NEDC urazil Xpeng P7 706 km, zatímco Tesla Model 3 dokázala dosáhnout nanejvýš 620 km.
Konkurence pro Teslu
Xpeng P7 bude navíc prvním autem, které vyzkouší nejnovější počítač s autopilotem Nvidia AGX Xavier, který zvládne obsluhovat až 30 biliard operací za vteřinu. Stane se tak největším konkurentem samořídicího systému Tesla, o němž Elon Musk prohlásil, že se mu v příštích několika letech nemá šanci nikdo vyrovnat. Kromě samotného počítače rozhodne i software. Ten si Xpeng vyvíjí sám pod názvem Xpilot.
Elektromobil s chytrým hlasem
Okolí auta sleduje soustava celkem 14 kamer, 12 ultrazvukových senzorů a navrch ještě pět radarů. Ty dokážou vidět jakoukoli překážku nebo nebezpečí i skrze mlhu nebo hustý déšť, a to až na vzdálenost 200 metrů. Systém od Nvidia doplní procesor Qualcomm Snapdragon 820, který slibuje nejdokonalejší hlasové ovládání na světě a chytrý zábavní systém nové generace.
Čínská výjimka
Typický znak čínských aut je to, že vzhledově často kopírují západní automobilky a snaží se navodit dojem luxusu s takovou vervou, že výsledek působí „přeplácaně“. Xpeng je výjimkou. Moderní čistý interiér, jednoduché sedačky nebo dveře bez rámečků obstojí v konkurenci těch nejhezčích aut ze západu a Japonska.
Navrch nabízí i atraktivní cenovku. Oproti Tesle je skoro o čtvrt milionu levnější. Nyní se začíná prodávat v rodné Číně, a jestli se uchytí, možná otevře cestu dalším elektromobilům ze země draka na západ.
Čínské elektromobily
BAIC EU5
Druhý nejprodávanější elektrický vůz na světě vyrábí státní automobilka BAIC. Je to prostorný sedan střední třídy, který nabízí kombinaci praktičnosti, vysokého dojezdu, svižné jízdy a slušné ceny.
BYD Yuan EV
Velmi populární je také malé SUV od korporace BYD. Na první pohled vypadá jako Ford EcoSport. Na jedno nabití dojede až 300 km a přitom moc nestojí – můžete si ho pořídit ani ne za 300 tisíc korun.
SAIC Baojun E200
SAIC patří k největším výrobcům aut v Číně. Úzce spolupracuje s americkými General Motors a společně představili model elektrické mikroauto se dvěma sedadly Baojun E200. Dá se koupit už za 180 tisíc korun a s dojezdem až 270 km vydrží na celodenní ježdění po městě.